نامه ۴۵ نهج البلاغه زیرساخت‌ اساسی برای جریان یافتن حکومت الهی در جامعه است

حجت الاسلام خسروی گفت: نامه ۴۵ نهج البلاغه از امام علی (ع)زیرساخت‌ اساسی برای جریان پیدا کردن حکومت الهی در جامعه و دستیابی به اهداف والای انسانی است و در واقع توصیه‌ای به همه مردم و مخصوصاً مسئولان است که زندگی زاهدانه‌ای همانند امیرالمؤمنین علیه‌السلام داشته باشند.

حجت الاسلام هابیل خسروی-مشاور علمی حوزه علمیه خراسان جنوبی- در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی اظهار داشت: نامه ۴۵ نهج البلاغه امام علی علیه السلام در واقع توصیه‌ای به همه مردم و مخصوصاً مسئولان است که زندگی زاهدانه‌ای همانند امیرالمؤمنین علیه‌السلام داشته باشند و از دنیاخواهی و دنیاگرایی و ثروات‌اندوزی بی‌حساب و کتاب پرهیز و بهره‌گیری بی‌رویه از لذات دنیا را محدود کنند.

وی در ادامه بیان کرد: اما خود حضرت هم می‌دانند کمتر کسی پیدا می‌شود که بتواند به چنین زندگی زاهدانه‌ای تن در دهد به‌خصوص کسانی که مانند فرمانداران و صاحب منصبان، امکانات فراونی در اختیار دارند لذا می‌فرمایند: «می‌دانم شما توانایی چنین کاری را ندارید که مثل من زندگی کنید امّا با انجام چهار کار مرا یاری کنید: ورع، اجتهاد، عفت و سداد».

حجت الاسلام خسروی ادامه داد: یعنی شما از آن زندگی سخت‌گیرانه و زاهدانه شدید معاف هستید ولی اگر این چهار کار را انجام دهید من یا هر حاکم اسلامی دیگری می‌تواند حکومت اسلامی را در جامعه پیاده سازد و در واقع این چهار کار زیرساخت‌های اساسی برای جریان پیدا کردن حکومت الهی در جامعه و دستیابی به اهداف والای انسانی است.

مشاور علمی حوزه علمیه خراسان جنوبی با بیان اینکه باید بنای ما در زندگی این باشد که ملاک و معیار در زندگی ما توجه به سخنان اهل بیت(ع) باشد، افزود: باید زندگی خود را بر اساس معیارهای الهی تنظیم کنیم و اگر به فواید چنین بنایی در زندگی باور داشته باشیم و سودی که از این پایبندی به ما می‌رسد خبردار باشیم، تمام سعی و تلاش خود را برای آراسته شدن به این اوصاف به‌کار خواهیم برد و از همه روش‌های تربیتی که در دستورات دینی ارائه شده برای این امر استفاده خواهیم کرد.

حجت الاسلام خسروی عنوان داشت: یک نکته‌ای که باید در تحقق این اوصاف به آن توجه داشته باشیم این است که احساس می‌شود نوعی از ترتیب در این چهار کار وجود دارد. 

وی ادامه داد: اولین کاری که باید انجام شود، ورع و قانون‌مداری است و تا درجه‌ای از تقوا و ورع در فرد محقق نشود مراحل بعدی کار به درستی انجام نمی‌شود، اجتهاد و تلاش خستگی‌ناپذیر وقتی برای دستیابی به اهداف و آرمان‌های حکومت الهی نتیجه‌بخش است که همراه با تقوا و ورع باشد و زمانی که این اجتهاد و تلاش مستمر محقق شد زمینه برای بروز خواسته‌ها و تمایلات نفسانی بیشتر فراهم و نیاز به عفت و خویشتن‌داری بیشتر احساس می‌شود و بعد از همه این مراحل و با انجام این مراحل است که امکان انجام کار مستحکم و باثبات و باکیفیت فراهم می‌شود.

حجت الاسلام خسروی بیان کرد: نکته دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که تحقق این اوصاف در دو عرصه فردی و اجتماعی مورد انتظار است و برای تحقق این اوصاف در عرصه فردی باید انواع فعالیت‌ها و روش‌های تربیتی در محیط جامعه به‌کار گرفته شود.

مشاور علمی حوزه علمیه خراسان جنوبی افزود: در همه فضاهای دینی و فرهنگی اعم از مساجد و مدارس و منزل باید در راستای ایجاد انگیزه و تلاش برای تحقق این اوصاف برنامه‌ریزی و اقدام شود و تک‌تک افراد جامعه باید برای تحقق این اوصاف در خود و دیگران دغدغه داشته باشند و امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در این راستا را جدّی بگیرند.

وی در پایان گفت: برای تحقق این اوصاف در عرصه اجتماعی هم باید تلاش شود که همه قوانین و ضوابط مبتنی بر این اوصاف اصلاح و تنظیم شود و همه نهادهای اجتماعی تحقق این اوصاف را در اولویت کاری خود قرار دهند، شاخص‌های تحقق ورع اجتماعی را تدوین نمایند و برای تحقق آن برنامه‌ریزی کنند؛ شیوه‌های همیاری و همکاری در عرصه تلاش اجتماعی را گسترش و راهکارهای خویشتن‌داری اجتماعی را آموزش دهند و کیفی‌سازی فعالیت‌های اجتماعی را پیوسته در دستور کار خود داشته باشند.

کد خبر 1746290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha