همه آنچه که باعث پویایی مسجد می‌شود

امام جماعت، هیات امنا، خادم و ارکان فرهنگی مساجد و از دیگر سو، مسائل مالی و زیرساخت های یک مسجد در پویایی و ایجاد یک مسجد تراز اسلامی نقش موثری دارند اما بدون شک «مردم» در این میان نقش بسیار مهمی دارند بگونه ای که باید احساس کنند در روشن نگه داشتند نقش مسجد باید نقش ایفا کنند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ سمیه محمدی- یک مسجد پویا و برقرار مسجدی است که جوانان در آن مشغول عبادت و ارتباط گیری با نمازگزاران باشند. مسجد نباید تنها محل عبادت پیرمردها و پیرزن ها باشد بلکه برای برقراری یک مسجد پویا باید از همه سنین کوچک و بزرگ در مسجد حاضر شوند.

ارکان مسجد یعنی امام مسجد، هیئت امنا، مسئولان بسیج و کانون های فرهنگی هنری باید همه همدل بوده و منیت ها را کنار بگذارند و ارتباط گیری درستی با مومنین و به ویژه کودکان و نوجوان داشته باشند تا زمینه حضور پرشور همه سنین در مسجد فراهم شود.

اگر محله ای یک مسجد خاموش داشته باشد و مردم؛ مسجد را از آنِ خود ندانند مطمئنا این محله دچار آسیب های اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی خواهد شد لذا مردم و همسایه های مسجد باید در تبدیل کردن مسجد به مکانی برای عبادت و حل آسیب ها و مسائل مردم تلاش کنند.

حجت الاسلام علیرضا نخعی پور- کارشناس مذهبی و استاد حوزه علمیه امام موسی بن جعفر (ع) مشهد- درخصوص پویایی و برقراری یک مسجد اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: متغییرها و عوامل بسیار زیادی تاثیرگذار هستند تا ما از هدف خودمان فاصله بگیریم و مسجد ما در طراز انقلاب اسلامی نباشد.

اول؛ مجموعه ای که مسجد را اداره می کند اعم از امام جماعت، هیئت امنا، خادم مسجد و در مجموع مدیریت مسجد؛ اگر هر کدام نقصی داشته باشند به هر میزان موجب می شوند پویایی از مسجد سلب شوند، اگر امام جماعت آنگونه که باید برای مسجد وقت اختصاص ندهد و یا امام جماعت حال و حوصله کار فرهنگی نداشته باشد، در شرایطی که ما می بینیم امام محله ما شرایط امام مسجد را ندارد و یا هیئت امنا اگر با یکدیگر هماهنگ نباشند و درک متقابل و هم‌افزایی نداشته باشند و یا با اهل مسجد ارتباط دلی نداشته و اهل مسجد آنها را نشناسند و نگاهشان به مسائل فرهنگی کامل نباشد همه موانع پوایی مسجد محسوب می شوند.

دوم؛ مسائل مالی هم یکی از موانع پویا نشدن مسجد است. درست است که منابع مالی به نحوی به مدیریت مسجد و یا هیئت امنا و هیئت مدیره مرتبط است اما ما شاهدیم هیئت امنای مسجد باعث ایجاد یک محله موفق می شود. متاسفانه برای مسائل مالی مسجد فکر درست و حسابی نشده و مدیریت مسجد برای برنامه ریزی دستشان بسته است لذا یکی از موانع مسجد همین منابع مالی است به این معنی که مسجدی که هیچگونه وقفیاتی نداشته باشد و یا خیرین به وظیفه خود عمل نکنند ما شاهد یک مسجد پویا و برقرار نخواهیم بود.

سوم؛ فضای شهری، ساختمانی و مدیریت شهری هم در برقراری یک مسجد پویا تاثیرگذار است. گاهی اوقات جانمایی مسجد و اینکه کجا ساخته شود مهم است، ما شاهدیم برخی مساجد به لحاظ موقعیت مکانی برای رفت و آمد مومنین سخت است و یا مکانی است که از محل رفت و آمد مردم و محل مسکونی فاصله دارد که خود یک مانع پویا نشدن مسجد است.

چهارم؛ واقعیت این است که جامعه اسلامی اگر می خواهد جامعه اسلامی باشد باید در آن مباحث اسلامی مطرح شود؛ در رگ های این جامعه باید توحید جریان داشته باشد. اصلی ترین جایگاه اشاعه توحید «مسجد» است اگر مساجد فعال نباشند و کارکردهای خود را پیدا نکنند، طبیعتا هیچ نهاد دیگر نمی تواند این وظیفه را به درستی به دوش بگیرند. هیچ مکانی، هیچ سالن همایشی و هیچ کانون، تشکل و پایگاهی امکان اینکه آثار و برکات مسجد را متقبل شود ندارد و فقط مسجد این امکان را دارد. مسجدی که خوب شناخته و بالفعل شود این ظرفیت را دارد که جامعه اسلامی را سرشار از مفاهیم اسلامی، اخلاق و اقتصاد اسلامی و روابط اسلامی کند، همه این ها از دل و درون مسجد به بیرون منتقل و نشر پیدا می کند.

امروزه یکی از آسیب های اجتماعی همین عدم روابط درست اسلامی بین مردم است؛ وقتی که یک مسجدی ظرفیتش فعال نباشد نمی تواند این مشکل را برطرف کند، گاهی در یک محل مشکلات اجتماعی و آسیب ها و مباحث اخلاقی وجود دارد، این مسجد می تواند نفوذ و ورود کند و آن مشکل را با روابط و با توجه به ارتباطات برادری درون مسجد حل و یا کم کند. اگر مسجد محله ای خاموش و کارکردهای خود را نداشته باشد آسیب های اخلاقی و اقتصادی را شاهدیم. اگر در یک محله، مسجد کارکردهای اجتماعی بالایی داشته باشد در این محله نباید خانواده ای به خاطر مسائل مالی دچار فروپاشی شود و یا اگر مسجدی فعال باشد ما نباید شاهد این باشیم که طلاق شیوع پیدا کند چراکه امام محله و هیئت امنا با توجه به شناخت افراد و محله می توانند ورود کنند.

حجت الاسلام نخعی با تاکید بر اینکه برای احیای کارکردهای مسجد باید زیرساخت های آن را تامین و تقویت کرد، ادامه داد: برای زیرساخت ها باید نهادی که متولی مسجد است را دقیق مشخص کنیم و مشخص کنیم تمام امورات مسجد در این نهاد پیگیری، انجام و ارزیابی می شود. آن نهاد باید مورد قبول قرار گرفته و جایگاهش مشخص شود، این نهاد در شهر و یا کشور باید مورد توجه باشد و اهمیت آن را درک کنند، اگر با سربرگ آن نهاد به فلان مدیر و وزیر نامه ای نوشته شد و درخواست و یا پیشنهادی برای مسجد ارائه شد، این نامه را نامه ای مهم تلقی کنیم، اینگونه شاهد حل مسائل و مشکلات مسجد خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه وقف، خدمات عمومی شهرداری و استانداری باید قوانین درستی داشته باشیم که با توجه به وظایف شرعی می تواند راهگشا باشد، خاطرنشان کرد: مهم حضور مردم و دغدغه مند بودن مردم نسبت به مسجد محله شان است، اینکه مردم احساس کنند مسجد مالِ آنها است و باید به آن رسیدگی کنند و چراغ آن را روشن و مسجد را آباد نگه دارند و نسبت به مسجد احساس تعلق کنند و هرچه از دست شان بر می آید برای مسجد انجام دهند و مسجد را خانه خود بدانند لذا مردم نقش پررنگی را در پویایی مسجد خواهند داشت.

کد خبر 1746520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha