رسانه ها در توجه دادن مردم به ایمنی و سلامت محصولات غذایی نقش آفرین باشند

اساتید و کارشناسان تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اهمیت اطلاع مردم نسبت به سلامت و ایمنی محصولات غذایی نقش رسانه ها در این زمینه را مهم خواندند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ دکتر وحیدرضا برهانی نژاد، یکشنبه(۸ بهمن) در نشست خبری پویش ملی سلامت، نقش رسانه ها در اصلاح باور مردم نسبت به سلامت مواد غذایی را مورد تأکید قرار داد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان؛ تأثیر مسائل فردی و اجتماعی در تغذیه سالم را مورد تأکید قرار داد و با این تذکر که برخی مسائل فردی قابل مداخله است؛ پویش ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم را اطلاع‌رسانی در خصوص مصرف نمک تصفیه شده ید دار و ارتقاء دانش آحاد جامعه در خصوص شیر و لبنیات دانست.

دکتر بهروز طلایی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ​​​​​​ هم اصلاح سبک تغذیه را مورد تأکید قرار داد و با بیان اینکه چراغ راهنمای تغذیه (نشانگرهای تغذیه) می تواند به تغییر رفتار تغذیه کمک کند؛ نکاتی بیان کرد.

وی با اشاره به احتمال بروز عوارض ناشی از مصرف قندهای مصنوعی از جمله در بیسکویت های رژیمی، قرص های قند رژیمی و... افزود: مصرف این موراد روی سیستم عصبی اثرگذار است و علائمی شبیه ام اس مانند بی حسی در دست و پا و...ایجاد می کند.
 

دکتر طلایی با افزودن اینکه بسیاری ازمکمل‌ها قند مصنوعی دارند؛ بر استفاده از پنج گروه اصلی غذایی شامل نان و غلات، میوه ها و سبزی ها، لبنیات و گوشت  تأکید کرد و متذکر شد: ممکن است استفاده از لبنیات برای برخی بیماران ممنوع باشد.

وی دوغ های صنعتی را به دلیل بالا بودن نمک آن مضر دانست و با توصیه به تهیه آن در خانه؛ در مورد گروه فرعی غذاها شامل شیرینی و چربی گفت: این گروه کمتر باید استفاده شود.

بهاره غیاثی، مدیر گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هم به برخی اقدامات وزارت بهداشت در راستای بهبود وضعیت محصولات غذایی اشاره و بیان کرد: در این رابطه با صنایع نیز هماهنگی شده است.


وی با تأکید بر اینکه نمک های صورتی و آبی استاندارد نیستند؛ گفت: مصرف نمک ید دار نیاز به آموزش بیشتری دارد زیرا متاسفانه برخی ها به سمت مصرف نمک های غیر تصفیه شده مثل نمک دریا، سنگ نمک و ... رفته اند در حالیکه بهترین راه دسترسی مردم به ید، نمک یددار است و نمک ید دار تصفیه شده می تواند ید مورد نیاز بدن را تامین می کند.


غیاثی در خصوص مصرف روغن مناسب، روغن های دارای امگا ۳ بالاتر مانند کنجد و زیتون را توصیه کرد.

محمدرضا احمدپور، مدیر گروه بهداشت محیط و کار هم با بیان اینکه شهروندان می توانید از طریق سامانه fdacrm.ir به صورت لحظه ای استعلام سلامتی و ایمنی مواد غذایی را دریافت کنند؛ در مورد آلودگی آب شرب برخی نقاط استان کرمان؛ با این توضیح که وزارت نیرو تأمین کننده آب بهداشتی است؛ از اقدامات مناسب در راستای سالم سازی آب در برخی شهرها از جمله شهربابک و بردسیر خبر داد و تأکید کرد: آب شهر کرمان به طور قطع سالم است و مشکلی ندارد.


وی با بیان اینکه سخت گیری های خاصی وجود دارد تا آب شرب مردم سالم باشد که در همین راستا میزان مناسب سختی آب آشامیدنی بر اساس استاندارد کشوری از ۵۰ به ۱۰ اعلام شده است.

قدسیه علیزاده، نماینده معاوت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان هم با تأکید بر اینکه از سال ۱۳۹۳ واحدهای تولیدی را الزام به استفاده از نشانگر رنگی تغذیه ای روی مواد غذایی کرده ایم؛ افزود: این نشانگرها میزان انرژی، قند، چربی، نمک، اسیدهای چرب ترانس و پروتئین را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه هم ایمنی و هم سلامت محصولات غذایی مهم است؛ از تشدید نظارت بر فرآورده های لبنی با نمونه برداری و آزمایش آن خبر داد و گفت: مصرف‌کننده باید بداند، در ماده غذایی او میزان از قند، نمک، اسیدهای چرب، پروتئین و...  رعایت می شود.

علیزاده از کنترل و پایش عرضه مواد غذایی به منظور حصول اطمینان از سلامت لازم خبر داد و در این باره با تأکید بر توجه به پروانه بهداشتی محصولات، افزود: علامت سیب سلامت بدون شماره، محصول تقلبی است.
 

وی گفت: شبکه توزیع خیلی مهم است؛ گاهاً شرکت‌های بزرگ توزیع بدون مجوز هستند و برای همین طرح تشدید نظارت بر این شرکت ها را علیرغم اینکه وظیفه ما نیست دنبال می کنیم و همکاران را موظف به شناسایی این شرکت‌ها کردیم.

گفتنی است؛ پویش ملی سلامت «اطلاع رسانی تغذیه سالم» از اول تا ۱۵ بهمن ماه، اجرا می‌شود.

کد خبر 1746711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha