مسجدی که ساواک تهدید به تخریب آن کرد

مسجد اسلامیه یکی از مساجد قدیمی زنجان و محل تجمع انقلابین مبارز بود که تخریب مسجد توسط رژیم طاغوت یکی از تهدیدات ساواک برای جلوگیری از حرکات انقلابی در این مسجد بود، که اهالی محله در برابر نیروهای رژیم مقاومت کرده و اجازه ندادند آسیبی به این مسجد برسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، بی شک مساجد در روند پیروزی انقلاب اسلامی نقش بی بدیلی ایفا کردند بطوری که جایگاه تجمع انقلابیون به عنوان یک پایگاه معنوی و مقدس بود.

انقلاب ما یک انقلاب دینی است و مرجعیت و روحانیت مبارز رهبران این نهضت بودند و مسجد توانست به عنوان یک پایگاه دینی و تبادل افکار و سنجش اعلامیه‌های امام و سخنرانی روحانیون مبارز نقش بسیار پر رنگی در تاریخ معاصر ایران پیدا کند و با حضور علما به هسته های مبارزانی بر علیه رژیم تبدیل شود.

در استان زنجان نیز مساجد، پایگاهی برای تجمع انقلابیون مبارز بود، اعلامیه های امام راحل در مسجد بین مردم و انقلابیون دست به دست می شد، بسیاری از مبارزین برای شنیدن اطلاعیه و بیانات امام راحل به مسجد می آمدند و پنهایی از آخرین رهنمودهای معمار کبیر انقلاب مطلع می شدند.

مسجد اسلامیه زنجان نیز یکی از مساجد پررنگ در پیروزی انقلاب اسلامی بود، حرکات انقلابی در این مسجد تا جایی ادامه پیدا کرده بود که ساواک اهالی محله را تهدید به تخریب مسجد نمود ولی مقاومت جوانان و نمازگزاران در برابر نیروهای رژیم موجب شد که هیچ آسیبی به مسجد نرسید.

مسجدی که ساواک تهدید به تخریب آن کرد

مسجد اسلامیه زنجان در سال ۱۳۳۳ توسط یک واقف و با همراهی حاج شیخ منصور محاوره ای در زنجان ساخته شد این مسجد در ابتدا به صورت تکیه اداره می شد و چهل ستون در داخل ان کار گذاشته شده بود ولی در سال ۱۳۷۳ به دلیل فرسودگی، خاکبرداری و از نو ساخته شد.

این مسجد ۲۴۰ مترمربع مساحت دارد و شامل بخش هایی همچون شبستان خواهران، کتابخانه، کانون فرهنگی و هنری با نام ائمه اطهار(ع) و پایگاه مقاومت بسبج است.

مدیر مسئول کانون فرهنگی و هنری ائمه اطهار در مسجد اسلامیه زنجان در سخنانی به خبرگزاری شبستان در زنجان گفت: این مسجد قدمت بالایی دارد و در برگزاری جشن های نیمه شعبان سرآمد تمام مساجد زنجان است؛ مرحوم حاج شیخ منصور محاوره ای به عنوان بانی این مسجد، که در مقابل ورودی مرقد مطهر امامزاده سید ابراهیم(ع) زنجان به خاک سپرده شده است بنیانگذار جشن های نیمه شعبان از سال ۱۳۳۸ در این مسجد بوده است.

مسجدی که ساواک تهدید به تخریب آن کرد

سیدرضا حسینی با بیان اینکه جشن های نیمه شعبان حتی در اوج انقلاب و مخالفت های رژیم پهلوی در این مسجد برپا می شد، گفت: حتی چندین بار شیخ منصور توسط نیروهای ساواک برای برگزاری این جشن ها تهدید شد ولی ایشان در برابر این تهدیدها مقاومت کرده و اجازه ندادند حتی یکبار هم این جشن در مسجد برپا نشود.

وی اضافه کرد: این مسجد یکی از مراکز فعالیت های انقلابی و تجمع انقلابیون بود و حرکت های ضد طاغوت در این مسجد با نهضت انقلاب که جرقه های آن از سال ۴۲ زده شد شکل گرفت.

حسینی با بیان اینکه مسجد اسلامیه زنجان یکی از پایگاه های مبارزه با رژیم طاغوت بود، افزود: شیخ منصور علاوه بر این مسجد، برنامه های امامزده سید ابراهیم و حسینیه اعظم زنجان را نیز مدیریت می کردند و در روزهای هشتم محرم همزمان با دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان، مراسم باشکوه تاسوعا و عاشورای حسینی در مسجد اسلامیه برپا می شد.

مدیر مسئول کانون فرهنگی و هنری ائمه اطهار(ع) با یادآوری اینکه تخریب مسجد توسط رژیم طاغوت یکی از تهدیدات ساواک برای جلوگیری از حرکات انقلابی در این مسجد بود، افزود: اهالی محله و بسیاری از جوانان  مسجد در برابر نیروهای رژیم مقاومت کرده و اجازه ندادند آسیبی به این مسجد برسد.

مسجدی که ساواک تهدید به تخریب آن کرد

به گفته وی، در میان مسلمانان مسجد به عنوان مرکزی برای جشن‌های مردمی در مبارزه با ظلم نمود داشته است و در ایجاد و شکل گیری انقلاب اسلامی و مبارزه علیه ظلم و استبداد نقش مهمی داشته است و به جرأت می‌توان گفت نقش مسجد در پیروزی انقلاب به عنوان یک مرکز فرماندهی و آگاهی بخشی به توده های مسلمانان، نقش اصلی را بر عهده داشته است.

حسینی ادامه داد: بعد از مرحوم شیخ منصور، مدیریت مسجد اسلامیه توسط فرزند ایشان حاج اصغر محاوره ای انجام می شود و در حال حاضر با تاسیس کانون فرهنگی و هنری و پایگاه مقاومت بسیج جشن های نیمه شعبان توسط بچه های مسجدی برپا و مدیریت می شود.

کد خبر 1747083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha