در انتخابات از عالمان دنیا طلب برحذر باشید

در روایتی از رسول خدا(ص) آمده «فقیهان و عالمان دینی امین فرستادگان خدایند، مادامی که آلوده به دنیا نشوند. پرسیدند یا رسول الله ﷺ منظورتان چیست؟ فرمودند این که به دنبال اصحاب قدرت راه بیفتند. اگر چنین کردند از چنین عالمانی بترسید و مراقب دین خودتان باشید.»

قال رسول الله ﷺ: الْفُقَهَاءُ أُمَنَاءُ الرُّسُلِ مَا لَمْ یَدْخُلُوا فِی الدُّنْیَا قِیلَ: یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا دُخُولُهُمْ فِی الدُّنْیَا؟ قَالَ: اِتِّبَاعُ السُّلْطَانِ فَإِذَا فَعَلُوا ذَلِکَ فَاحْذَرُوهُمْ عَلَی دِینِکُمْ».
فقیهان و عالمان دینی امین فرستادگان خدایند، مادامی که آلوده به دنیا نشوند. پرسیدند یا رسول الله ﷺ منظورتان چیست؟ فرمودند این که به دنبال اصحاب قدرت راه بیفتند. اگر چنین کردند از چنین عالمانی بترسید و مراقب دین خودتان باشید.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ حجت الاسلام مدبر

گاهی برای حل مشکلات زندگی بندگان خدا عالمان دین و حتی برخی از ائمه طاهرین مجبور می شدند به دربار حاکمان بروند.

بر این امر اشکال و ایرادی نیست، مشکل آنجاست که یک عالم دین برای آبادانی و رونق دنیای خود و اطرافیانش برای این که به نامی یا نانی یا مقامی دست پیدا کند به صاحبان مکنت، ثروت و ریاست روی می آورد و دنباله روی آنان می شود.

وه کـه چـه صحنه نومید کننده و تأسف باری است این صحنه و چه زیباست که بی اعتنایی عالم دین و زهد و قناعت و مناعت طبع و عزت نفس او و نیز ابهت و علم و تقوای او دیگران از جمله حاکمان را به در خانه او بکشاند.

این صحنه چه صحنه زیبا و امیدوار کننده ای هم برای حاکمان و هم برای عالمان است.

چنین عالمی می تواند در انتخاب اصلح نظرش صائب باشد چراکه «اتَّقُوا فَراسَهَ الْمُؤْمِنَ فَإِنَّهُ یَنْظُرُ بِنُورِ اللهِ و ... إِنْ تَتَّقُوا اللهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقَانَا... و «العلم نور ...»

کد خبر 1747269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha