اجرای مدیریت یکپارچه شهری مطالبه ای بر زمین مانده

دبیری با اشاره به اهمیت تعامل مجلس و شورا در حل مشکلات مردم، گفت: اجرای مدیریت یکپارچه شهری از مطالبات جامعه شورایی و مدیریت شهری است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، شهرام دبیری در آغاز اجلاس بیست و پنجم شورای عالی استان‌ها امروز ۱۲ بهمن که با حضور قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، برگزار شد، گفت: ضمن تبریک دهه فجر اعلام می کنیم ما خانواده بزرگ شورایی کشور، تا ابد به آرمان‌های انقلاب وفاداریم.

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به فرمان امام (ره) در نهم اردیبهشت ۱۳۵۸ به شورای انقلاب، افزود: امام (ره) در این دستور فرمودند: « در جهت استقرار حکومت مردمی در ایران و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش که از ضرورت‌های جمهوری اسلامی است لازم می‌دانم بی درنگ به تهیه آئین‌نامه اجرایی شوراها برای اداره امور محلی شهر و روستا در سراسر ایران، اقدام و پس از تصویب به دولت ابلاغ نمایید تا دولت بلافاصله به مرحله اجرا درآورد.»

وی با بیان اینکه وقوع جنگ تحمیلی، اجرایی شدن این انر را به تاخیر انداخت، خاطرنشان کرد: تاخیر در ایجاد شوراها، مشکلات اساسی در شکل‌گیری ساختار شوراها و چارت سازمانی، ردیف بودجه و مکان مناسب برای شوراهای فرادست و شورای عالی استان‌ها ایجاد کرد.

دبیری با اشاره به منویات مقام معظم رهبری درخصوص اهمیت جایگاه شوراها، گفت: اصلاح قوانین شوراها در روان‌سازی فعالیت شوراها نقش مهمی دارد و می‌تواند در اولویت بررسی مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

وی خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی‌ گفت: تصویب طرح‌های جامع و تفصیلی شهری و طرح‌های هادی روستایی باید به صورت محلی و توسط شورای اسلامی شهر، شهرداری، استانداری و راه و شهرسازی استان، بررسی و تصویب شود چراکه کارشناسان و مسئولان هر شهر، اشراف بیشتری نسبت به شرایط و مشکلات شهر دارند.

رئیس شورای عالی استان ها با تاکید بر ضرورت اصلاح قوانین شوراهای اسلامی شهر و روستا، خاطرنشان کرد: طبق بند ۵ ماده ۷۸ قانون تشکیلات شوراهای اسلامی، سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است یک نسخه از پیش‌نویس لوایح برنامه‌های توسعه و بودجه عمومی کشور و استان‌ها را پس از تهیه در اختیار شورای عالی استان‌ها قرار دهد و شورا پیشنهادهای اصلاحی خود را به این سازمان اعلام خواهد کرد، این در حالی است که راهکار عملی برای آن پیش بینی نشده است.

وی با اشاره به نقش تعامل و هم‌افزایی ظرفیت‌های مجلس و شورای عالی استان‌ها در رفع مسایل و مشکلات، تصریح کرد: اجرایی شدن گام به گام مدیریت یکپارچه شهری و روستایی از دیگر مطالبات جامعه شورایی و مدیریت شهری است.

دبیری از رئیس مجلس شورای اسلامی درخولست کرد: با توجه به سابقه طولانی و درخشان در عرصه مدیریت شهری که دارند، با حمایت و هدایت خود و همراهی و مساعدت متولیان امر، از جمله شورای عالی استان‌ها، گام‌هایی موثر و چاره‌اندیشی حکیمانه در حوزه مدیریت یکپارچه شهری انجام شود.

کد خبر 1747503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha