قوانین جدید جنجال برانگیز در هند و نگرانی مسلمانان

قرار است در یکی از ایالت‌های هند قوانین جدید احوال شخصیه اجر شود که این مسئله نگرانی مسلمانان را برانگیخته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الشرق الاوسط، یکی از ایالت‌هند که توسط حزب بهاراتیا جاناتا، حزب نارندرا مودی، نخست وزیر هند اداره می شود، قرار است قوانین جدید احوال شخصیه جنجال برانگیز را طرح کند که در هفته آینده برای همه ادیان اعمال می‌شود.

رویترز در گزارشی اعلام کرد: درحال هندوها، مسلمانان، مسیحیان و گروه‌های قبیله‌ای بزرگ در هند می‌توانند از قوانین و آداب و رسوم شخصی خود یا یک قانون سکولار اختیاری در رابطه با ازدواج، طلاق، فرزندخواندگی و ارث پیروی کنند.

 تدوین یک قانون عمومی ملی یکپارچه یکی از سه وعده اصلی حزب بهاراتیا جاناتا به رهبری مودی در طول دهه ها بود.

 این حزب به ۲ هدف از ۳ هدف دست یافت که ساخت یک معبد بزرگ مورد مناقشه هندو و لغو خودمختاری منطقه مسلمان نشین  جامو و کشمیر این دو هدف است.

 مسئولان هند می گویند: انتظار می رود ایالت اوتاراکند شمالی واقع در دامنه های کوه هیمالیا، هفته آینده از پیش نویس قانون مدنی یکپارچه پرده بردارد.

 تحلیلگران می گویند: این مسئله قبل از تلاش مودی برای کسب سومین دوره انتخابات سراسری که قرار است تا ماه می آینده برگزار شود، انجام می شود. این مسئله ممکن است در افزایش دسترسی او به آرای هندوها کمک کند.

نگرانی مسلمانان

تصویب قوانین ملی یکپارچه برای احوال شخصیه موضوعی بحث برانگیز است، زیرا بسیاری از مسلمانان از حزب بهاراتیا جاناتا به دلیل رویکرد ملی گرایانه افراطی هندو انتقاد می کنند.

مسلمانان تاکید دارند: تصویب این قوانین نشان دهنده دخالت در قوانین شرعی و آداب و رسوم اسلامی از جمله مسایل ازدواج و طلاق است .

«نالین کوهلی» سخنگوی حزب بهاراتیا جاناتا، گفت: بسیاری از دولت های ایالتی در سراسر هند در حال بررسی امکان اجرای یک قانون مدنی یکسان هستند. این رویکرد برای دسترسی به قانون مدنی یکپارچه در تعدادی از ایالت‌ها آغاز شده است.

 پوشکار سینگ دامی، وزیر ارشد اوتاراکند، در پلتفرم X گفت: وزرای وی پیش نویس را مطالعه خواهند کرد و فرایند تبدیل آن به پیش نویس و سپس قانون را آغاز خواهند کرد.

 کشمیر

 دولت مودی در آگوست ۲۰۱۹ به امتیازات ویژه کشمیر پایان داد و اوایل ماه جاری از معبد بزرگ رام خدای هندو به جای مسجد متعلق به دوره مغول که توسط گروه‌های هندو در سال ۱۹۹۲ ویران شده بود، رونمایی کرد.

در اوایل این ماه، «هیمانتا بیسوا سارما» وزیر ارشد آسام از حزب بهاراتیا جاناتا گفت: من منتظرم تا پیش نویس قانون مدنی یکنواخت را در اوتاراکند ببینم، و پس از تکمیل، ما همان قانون را با برخی اصلاحات ارائه خواهیم کرد.

 «کشاو پراساد موریا» معاون وزیر در پرجمعیت‌ترین ایالت اوتار پرادش، گفت: هرجا که بهاراتیا جانتا در قدرت بوده است، امکان اجرای قانون مدنی یکسان وجود داشته و همیشه وجود خواهد داشت.

احوال شخصیه مجموعه‌ای از اوصاف مربوط به شخصیت انسان صرف نظر از شغل و مقام او در اجتماع است و از نظر حقوق مدنی همچون ازدواج، طلاق و نسب است. احوال شخصیه از وضعیت و اهلیت تشکیل می شود. وضعیت شامل اوصافی است که حقوق و تکالیفی برای انسان ایجاد می‌کند مانند سن، جنس، ملیت و تجرد یا تأهل. اهلیت نیز توانائی قانونی شخص برای دارا شدن یا اجرای حق گفته می‌شود. اهلیت با وضعیت در ارتباط است و معمولاً از آن سرچشمه می‌گیرد؛ مثلاً صغیر ممکن است حق ازدواج یا طلاق را نداشته باشد یا اتباع کشورهای خارجی حق برخی از فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی را نداشته باشند.

کد خبر 1747563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha