روایت پیشرفت/

انقلاب امام(ره) از مسجد آغاز و با نماز پیروز شد

لزوم برپایی نمازجماعت در راهپیمایی ۲۲ بهمن
انقلاب امام(ره) از مسجد آغاز و با نماز پیروز شد

حجت الاسلام ابراهیمی گفت: انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب و با پشتوانه مردمی از مسجد آغاز و با استفاده از ظرفیت جماعت نمازگزاران به پیروزی رسید باید برای تحقق آرمان های انقلاب به نماز و ترویج فرهنگ نورانی این فریضه واجب بیش از پیش توجه شود.

خبرگزاری شبستان-مازندران؛ ستاد اقامه نماز یکی از نهادهای تحت پوشش دفتر مقام معظم رهبری است که از سال ۱۳۶۹ فعالیت خود را به صورت هیأت امنائی با مسئولیت حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی در حالی که نماز در کشور چندان مطرح نبود. به تعداد انگشتان دو دست کتاب درباره نماز وجود نداشت نماز در آموزش و پرورش، در ادارات، کارخانجات در مهجوریت بود. دسترسی مردم به نمازخانه‌ها در شهرها و جاده‌های مواصلاتی سخت و دشوار بود. آموزش مفاهیم و معارف نماز همگانی نبود، نماز در صداوسیما جایگاه خاصی نداشت، مدیران و متولیان نسبت به اقامه نماز توجه جدی نداشتند و ده‌ها نمونه دیگر، آغاز نمود. اکنون در طلیعه چهل و پنجمین بهار انقلاب اسلامی خداوند متعال راشاکریم که با حمایت‌های ویژه رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای(مدظله العالی) و مساعدت و همت دولت‌های وقت، شاهد اقدامات و اتفاقات خوب در زمینه نماز هستیم. اگر چه با نقطه مطلوب فاصله داریم اما با تلاش جمعی و همگانی مصمم به برداشتن گام‌های بلند در زمینه رشد و اعتلای فرهنگ دینی کشور از طریق نهادینه کردن فرهنگ نورانی نماز هستیم.  

به فرموده مقام معظم رهبری ترویج نماز در میان نسل جوان و نوجوان، کلید گسترش این نعمت الهی و جایگزین شدن آن در جایگاه شایسته‌ی آن است. که می طلبد متصدیان کارهای مرتبط با جوانان و نوجوانان، از خانواده، تا مدرسه، و تا دانشگاه، و تا محیط‌های ورزشی، و تا عالمان دینی در مدارس و دانشگاه‌ها، و تا مجموعه‌های بسیجی در مساجد، و تا همه‌ی واحدهای بسیج، و تا مجموعه‌های جهاد سازندگی و گروه‌های جهادی و نظائر اینها، باید خود را مخاطب: اقیموا الصلاة بدانند؛ راه‌های آموختن و گزاردن نماز و کیفیت بخشیدن به آن را برای نسل نو هموار کنند، به نماز، به مسجد، به حضور قلب، به توجه به معانی نماز، به دانستن احکام نماز، جاذبه ببخشند، و به‌معنای واقعی، نماز را اقامه کنند.

به بهانه فرارسیدن دهه فجر با هدف تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه نماز با حجت الاسلام و المسلمین عباسعلی ابراهیمی-رئیس ستاد اقامه نماز استان مازندران به گفتگو نشستیم که در این مجال از نظرتان می گذرد:

لطفا نقش نماز در پیروزی انقلاب را بفرمایید.

انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب و با پشتوانه مردمی از مسجد آغاز و با استفاده از ظرفیت جماعت نمازگزاران به پیروزی رسید. معتقدیم نماز به عنوان عمود و ستون دین نقش مهمی در حرکت جامعه اسلامی به سمت پیشرفت‌ها دارد. در دوران ستم شاهی انقلابیون در پایان راهپیمایی ها، نماز را به جماعت اقامه می داشتند تا از این فریضه واجب الهی برای تولید قدرت بین امت اسلامی بهره بگیرند.

در منابع تاریخی معاصر به وضوح شاهدیم که امام خمینی(ره) به عنوان رهبر انقلابیون به اقامه نماز اول وقت در تمامی احوالات نظیر تبعید، حضور در بیمارستان و ... توجه ویژه داشتند تا جائیکه در روزی که شاه فرار کرد، تمام نمایندگان رسانه‌ های گروهی دنیا در ‌ «نوفل لوشاتو» با حضرت امام برنامه مصاحبه داشتند. ایشان چند دقیقه صحبت کردند و به دلیل مطلع شدن از وقت اذان ظهر، گفتگو با رسانه ها را به خاطر ‌اقامه نماز در اول وقت رها کردند.  

لطفا از توفیقات حوزه نماز در بیش از چهار دهه ای که از عمربا برکت انقلاب اسلامی می گذرد، بفرمایید.

احیای مساجد و ترویج فرهنگ و معارف نماز به عنوان زیرساخت تمدن نوین اسلامی و عنصر مقاومت و رشد معنوی جامعه از ملزومات تحقق آرمان های انقلاب اسلامی است که با قوت به همت ستاد اقامه نماز استان مازندران مورد توجه است.

‌گسترش فعالیت‌های نماز در مناطق شهری، روستایی و مناطق کم برخوردار و اجرای صدها برنامه فرهنگی، آموزشی و تبلیغی و اعزام مُبلغ نماز به مدارس و دانشگاه ها نیز در دست اقدام و اجراست.

هیأت‌های ارزیابی در سطوح شهرستانی و استان با هدف بررسی و نظارت بر عملکرد نمازی دستگاه‌های اجرایی و معرفی بهترین‌ها، بهره مندی از تجارب موفق و احصاء نقاط ضعف و مشکلات و تلاش برای رفع آن‌ها تشکیل و درحال فعالیت می باشد.

شورای اقامه نماز دستگاه‌های اجرایی با مسئولیت استاندار  با هدف شناسایی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در جهت ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز تشکیل شد. این شورا در سطح شهرستان ها و در دستگاه های اجرایی استان نیز در حال فعالیت است.

برگزاری پیش اجلاس استانی در راستای ۳۰اجلاس­ سالیانه نماز با هدف بررسی نقاط قوت و ضعف و تبیین پیام مقام معظم رهبری بعنوان نقشه راه یک سال آینده نیز مورد توجه بوده است.

ستاد اقامه نماز کشور سند ۲۰ ساله نماز را تهیه کرد که در آن فرصت‌ها و تهدیدها مدنظر قرار گرفت و این سند تحول ۲۰ ساله که از حیث نرم افزاری و سخت افزاری، حوزه تحولی و نیزظرفیت سازی‌های راهبردی در حوزه نماز راهکارهای عملیاتی را ترسیم کرده در استان بومی سازی شد؛ همچنین این سند در برش استانی در دستگاه‌های اجرایی به صورت پنج‌ساله تدوین و به صورت تفاهم نامه در اختیار دستگاه های اجرایی استان قرار گرفت.

 در سال‌های گذشته ادارات و دستگاه‌های اجرایی؛ مستندات برنامه‌های خود در حوزه نماز را به منظور ارزیابی فعالیت‌ها به ستاد اقامه نماز استان ارسال و کارشناسان، آثار را ارزیابی و داوری می‌کردند اما با راه‌اندازی سامانه سجاده، اطلاعات فعالیت‌های ادارات و دستگاه های اجرایی در حوزه نماز در این سامانه بارگذاری و سپس داوری می شوند.

لطفا بفرمایید برای تبیین منزلت و اهمیت نماز بین اقشار مختلف به ویژه نسل نوجوان و جوان که یکی از ضرورت‌های مهم امروز جامعه است چه کرده اید؟

ستاد اقامه نماز استان مازندران در همه ادوار تلاش نموده که از تجارب و ایده های مدیران و مسئولان استانی بهره مند شود و با تشکیل جلسه با مدیران استان درانجام برنامه های توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز مشارکت و ارائه راهکارهایی در این موضوع داشته باشد.

برگزاری برنامه آموزشی ۲۸ ساعته برای دستگاه‌های اجرایی از دیگر برنامه‌هاست.
دوره آموزشی نماز یاوران کودک با عنوان (طرح نیک) با هدف معرفی جدیدترین شیوه های جذب کودکان به نماز و نهادینه سازی فرهنگ اقامه نماز در کودکان و در کودکستان ها ویژه مربیان و مدیران کودکستان های استان مازندران برگزار شد.
طرح سلامت معنوی نیز با هدف توانمندسازی و مهارت افزایی کادر پرستاری بیمارستان‌ها در توجه به نماز اول وقت بیماران و آشنایی آنان با احکام و آداب نماز در شرایط مختلف جسمی در بیمارستان‌ها از سوی ستاد اقامه نماز و با همکاری مراکز درمانی انجام شد.
طرح امین نیز با فعالیت حدود سه هزار مبلغ خواهر  و برادر در مدارس استان با هدف اقامه نماز در مدارس، ترویج فرهنگ نورانی نماز و پاسخ گویی به شبهات دینی نسل نو درحال اجراست.

همچنین دوره های آموزشی رایگان با حضور مربیان اعزامی از سوی مرکز تخصصی قم در مدارس، دانشگاه ها و ادارات و دستگاه های اجرایی که متقاضی برگزاری دوره های نمازی هستند برگزار می شود. بدین صورت که مبلغینی که دوره‌های مقدماتی و تکمیلی را  در مرکز تخصصی نماز قم گذراندند؛ مطالب نابی از چیستی نماز، آثارنماز، اسرارنماز، شیوه های دعوت به نماز، آیات و روایات نماز را به مخاطبین دوره ها آموزش می دهند.
 

لطفا بفرمایید برای ترویج اقامه نماز بین دانش آموزان علاوه بر اجرای طرح امین و طرح نیک چه اقدامات اثرگذار دیگری را مورد توجه دارید؟

دانشجو معلمان به عنوان معلمان آینده در دانشگاه فرهنگیان تربیت می‌شوند و هر یک از این دانشجو معلمان در دوران تحصیل چندین سال با دانش آموزان همراه خواهند بود و نقش سازنده‌ای در تربیت آینده سازان نظام دارند. از این رو دوره آموزش طرح (معراج) ویژه دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان  با هدف آشنایی این قشر اثرگذار جامعه با  نماز شناسی و آثار نماز، اصول و شیوه های دعوت به نماز،  بایسته های دعوت دانش آموزان به نماز و مهارت های دعوت دانش آموزان به تفکیک دوره های تحصیلی به مدت ۱۶ساعت در پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان مازندران برگزار می شود.


با توجه به آسیب های اجتماعی که به واسطه هجمه های استکبار جهانی از طریق فضای حقیقی و مجازی کودکان، نوجوانان و جوانان ایران اسلامی را تهدید می کند متناسب با وضع موجود خط پرورش نیرو برای ترویج اقامه نماز جهت مصونیت نسل نو از آسیب های اجتماعی در ستاد اقامه نماز استان مورد توجه است.

لطفا درخصوص چالش های اقامه نماز در مازندران بفرمایید.

مازندران، طریق الرضا (ع) و مقصد گردشگران داخلی و خارجی است، که تلاش داریم با بهره گیری از تمامی امکانات و ظرفیت های دستگاه های اجرایی و سمن ها متناسب با جایگاه این خطه از شمال کشور برای مهمانان و مسافران زمینه اقامه نماز و ترویج فرهنگ نورانی نماز فراهم شود.

 ۴۸۸ کیلومتر نوار ساحلی مازندران است که متاسفانه زیرساخت مورد نیاز نظیر نمازخانه مناسب برای اقامه نماز در حریم سواحل وجود ندارد، همچنین لازم است بین شهرستان‌ها، مجتمع فرهنگی و نمازخانه های متعددی برای رفاه حال مسافرین در وقت اقامه نماز ایجاد شود.

 بیمه نبودن خادمان مساجد موجب شده که در برخی از مساجد مخصوصا مساجد بین راهی برای اقامه نماز به روی نمازگزاران بسته می ماند و می طلبد مسئولین امر برای رفع این دغدغه خادمان مساجد تدبیر کنند.

 نبود مسجد در برخی پروژه‌های مسکونی و شهرک‌های صنعتی نیز آسیب زاست که باید برای انجام فرایض دینی به جماعت و برگزاری فعالیت های فرهنگی، آموزشی، قرآنی و ... برای ساکنین مجتمع های مسکونی و همچنین جامعه کارگری و کارفرمایید حاضر در شهرک های صنعتی مساجد و نمازخانه هایی ایجاد و ساماندهی شود.

لطفا بفرمایید مازندران چند مسجد دارد و نماز جماعت در چه تعداد از این مساجد اقامه می شود؟

طبق آمار اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران، چهار هزار و ۶۶۵ مسجد در مازندران وجود دارد. همچنین مطابق سامانه مسجد تبلیغات اسلامی، سه هزار و ۸۶۱ مسجد در مازندران فعال است، که از این تعداد  ۹۵۶ مسجد شهری و ۲هزار و ۹۰۵ مسجد روستایی می‌باشند.

به اذعان دبیر کارگروه مساجد و مسئول امور رسیدگی به مساجد مازندران ۷۷۷ مسجد شهری و ۷۹۰ مسجد روستایی مازندران، امام جماعت دارند، که مجموعا در یک هزار و ۵۶۷ مسجد استان نماز جماعت اقامه می‌شود.

واما حرف آخر...

برپایی نماز جماعت بعد از راهپیمایی روز ۲۲ بهمن، همانند روز قدس و روز عاشورا مهم و ضروری است چرا که اهتمام به اقامه نماز جماعت تجدید بیعت دوباره با امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی که برای اقامه نماز اول وقت در تمامی احوالات دغدغه داشتند، خواهد بود از این رو می طلبد با بهره مندی از مؤذنان نوجوان و جوان در مسیرهای راهپیمایی ۲۲ بهمن و انجام تمهیدات لازم برای اقامه نماز جماعت در شهرستان ها و مرکز استان که مراسم راهپیمایی آنها به اذان ظهر ختم می شود زمینه ساز برپایی نماز جماعت راهپیمایان ۲۲بهمن در سراسر دیار علویان باشیم.

کد خبر 1747787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha