وزیر کشور؛

اعتقاد به حضور مردم در همه امور، اصل جدی و قطعی نظام است

سمن‌ها نقشی مهم در تهییج و تشویق مردم دارند
اعتقاد به حضور مردم در همه امور، اصل جدی و قطعی نظام است

وحیدی با اشاره به حضور مردم و نقش محوری آنها در تأمین امنیت و توسعه پایدار در همه حوزه‌ها، گفت: اعتقاد به مردم و مشارکت آنها در تمام امور از اصول جدی و قطعی نظام است. جامعه قوی در گروی مشارکت قوی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، وحیدی، وزیر کشور در همایش منتخبین تشکل های مردم نهاد در شوراهای توسعه و حمایت سراسر کشور با بیان اینکه جایگاه تشکل ها در نظام ما بسیار مهم است و مردم پایه و اساس همه امور در کشور هستند، گفت: در تمام حوزه های مختلف کشور نقش مردم بسیار تعیین کننده است. مسئولان اعلام کردند دفاع ما همه جانبه است و در ابعاد مختلف آن نقش محوری مردم تعیین کننده است.

نقش مردم در تحقق امنیت محوری است

وزیر کشور ادامه داد: امنیت پایدار، جامعه محور است و در همین امنیت مردم نقش محوری دارند. امام (ره) قبل از آغاز جنگ بسیج را به عنوان عالی ترین نهاد مردمی تشکیل دادند. اساس دفاع ما بر دوش بسیج بود و بسیج یعنی متن مردم و وقتی تمام قدرت ها از شرق و غرب به کشور حمله می کردند به برکت قدرت و همکاری مردم دفاع به نتیجه رسید در غیر این صورت دفاع به نتیجه نمی رسید و در امنیت نیز مشارکت مردم محور است.

وی با اشاره به انتخابات ۱۱ اسفند خاطرنشان کرد: مسایل به برکت و عزت حضور مردم در صحنه است که حل می شود؛ در بخش اقتصاد برخی معتقد بودند اقتصاد دولتی باشد اما در راس آنها امام و رهبر انقلاب همواره به اقتصاد مردمی معتقد بوده و هستند و باید اعتراف کنیم که اقتصاد ما به نفع مردم نشده است و به همین دلیل اقتصاد آن قدر که ما مایل بودیم، پیشرفت نکرده است البته گام های بزرگی برداشته شده اما کافی نیست.

وی یادآور شد: برخی تفکرات دولتی سازی در این موضوع مطرح بود و موجب شد حضور همه جانبه مردم امکان پذیر نشود اما در علم و فناوری اگر مردم نبودند، حاصل این همه پیشرفت به نتیجه نمی رسید. تمام شرکت های دانش بنیان مردمی هستند. اگر دستگاه های دولتی مکلف به پیشرفت و فناوری بودند، چیزی حاصل نمی شد. پیشرفت ما بر بال دانشمندان و دانشوران است که بخشی از مردم هستند.

اصل اعتماد به مردم و مشارکت مردم در تمام امور یک آموزه جدی و قطعی نظام است

وزیر کشور تصریح کرد: اعتماد به مردم و مشارکت مردم در تمام امور یک اصل جدی و قطعی نظام است. در اقتصاد مقاومتی تاکید رهبر انقلاب شرکت آحاد مردم است، این نگاه است که جامعه را می سازد. ساختن نظام نیازمند ساختن کشوری قوی است و یک کشور قوی بدون جامعه قوی، شدنی نیست.

وی در ادامه گفت: در کلام رهبر انقلاب به ساخت درونی قدرت اشاره شد. بطن این کلام از طریق یک جامعه قوی صورت می گیرد. ایران قوی نیازمند جامعه قوی و جامعه قوی نیازمند انسجام و انسجام نیازمند ارتباط قوی است که این ارتباط در بستر مشارکت شکل می گیرد.

وی با بیان اینکه قرآن همواره بر تعاون و همکاری تاکید داشته است، گفت: با هم بودن و مشارکت کردن از دستورات قرآن است. مبنای این مشارکت خیر است و خیر یعنی نفع جامعه و مردم که ماندگار و جاویدان است.

جامعه قوی در گروی مشارکت قوی

وحیدی ادامه داد: تعاون بر اساس خیر و نفع مردم ماندگار است. باید مسائل جامعه را بشناسیم و در قالب مسائل، استعدادیابی و کشف راه حل کنیم و اقدامات را جلو ببریم. دستور کار تشکل ها و مشارکت ها باید از نیاز ملی برخیزد. نیازهای ملی، منافع ملی و مردمی است.

وزیر کشور افزود: باید نظام مسائل شهرستان و استان دیده شود. برخی تشکل ها این زمینه را فراهم کردند. جامعه قوی در داشتن یک مشارکت قوی بر اساس اصول و منافع مردم شکل می گیرد و مسئولیت تشکل ها همواره در این زمینه جاری است. وزارت کشور در این زمینه نقش مشورتی می تواند به تشکل هایی که از عمق و توسعه بیشتری دارند، داشته و این تشکل ها می توانند در تصمیم سازی و تصمیم گیری ها ورود کنند.

وی تأکید کرد: رتبه بندی تشکل ها یک رقابت برای درنوردیدن مسایل مهمی است تا راه رسیدن به اهداف هموار شود. در انتخابات تشکل ها سیاسی نیستند اما غیر سیاسی هم به مفهوم اینکه از نماینده خاصی حمایت کنند، تشکل ها باید در تشویق و تهییج مردم و آوردن آنها پای صندوق ها مشارکت کنند.

حرکت دادن مردم سهل اما ممتنع!

وی گفت: در بخش اول باید یک حرکت اجتماعی ایجاد شود که مربوط به حوزه سیاسی نیست بلکه کاملا اجتماعی است. برخی تشکل ها در این میان موفق تر و برخی ناموفق هستند. این مسئله برای ما بسیار حائز اهمیت است، اینکه بتوانند حرکت مردمی را در جهت منافع مردم حرکت دهند و این امر مهارت می خواهد که چگونه مردم را بشناسیم و به حرکت درآوریم.

وحیدی در پایان یادآور شد: حرکت دادن مردم سهل اما ممتنع و نیازمند مهارت است و اگر درست و در مسیر خود نباشد، مسیر سختی می تواند باشد. گروه های جهادی اکنون نقش محسوسی پیدا کرده اند. تشکل ها، سمن ها نقش محسوس و معناداری در توسعه و حرکت اجتماعی دارند اما می توانند هرچه قوی تر حرکت کنند و زمینه مشارکت مردم را فراهم کنند.

کد خبر 1748069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha