صادرات ۱۵۰ میلیون دلاری کالاهای تولیدی خراسان جنوبی به خارج از کشور

صادقی گفت: در ۱۰ماهه امسال، ۱۵۰میلیون دلار کالاهای تولیدی خراسان جنوبی به خارج از کشور صادر شده‌ که از نظر ارزش ۸۰ درصد و از نظر وزن ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، علی صادقی امروز یکشنبه (۱۵ بهمن) در برنامه رادیویی میدان انقلاب ضمن تبریک دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار کرد: در ۱۵ سال اخیر نامگذاری سال‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب با عناوین اقتصادی بوده است که نشان‌دهنده اهمیت موضوع اقتصاد برای مردم است.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم نیز بر روی مباحث اقتصادی توجه مضاعفی شده است، افزود: یکی از اولویت‌ها دولت سیزدهم توسعه دیپلماسی اقتصادی و توجه به تجارت خارجی به ویژه با کشورهای همسایه است و استان خراسان جنوبی هم با قرار گرفتن در مرکز ترانزیتی شرق کشور و دارا بودن بیشترین مرز با کشور افغانستان وموقعیت ویژه مرز ماهیرود، از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خوبی برای توسعه تجارت با افغانستان و هم کشورهای آسیای میانه برخوردار است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: موضوع اقتصاد مرز و تجارت خارجی یکی از اولویت‌ها و پیشران‌های اقتصادی استان است.

صادقی با بیان اینکه صادرات و رونق آن محرک سایر بخش‌های اقتصادی و تولید است، در ادامه به اهم اقدامات در حوزه تجارت خارجی استان در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: بازارچه مرزی یزدان در شهریورماه سال ۱۴۰۰  پس از هفت سال تعطیلی بازگشایی و به صورت خرده فروشی فعال شد.

وی افزود: با تغییرات گسترده سیاسی و حاکمیتی در کشور افغانستان، اما با تدابیری که در استان خراسان جنوبی اتخاد شد مبادلات تجاری مرز ماهیرود حتی یک روز هم به تعویق نیفتاد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی به پیگیری برخی امور و مسائل در ملاقات استاندار با والی ولایت فراه افغانستان در آذرماه سال ۱۴۰۰ و همچنین دیدار با سفرای برخی از کشورهای آسیای میانه (ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان) در تهران اشاره کرد و گفت: متعاقب این دیدارها، سفیر قرقیزستان در آذرماه سال ۱۴۰۱ به خراسان جنوبی سفر کرد و بررسی ظرفیت‌های توسعه روابط تجاری با این کشور انجام شد.

صادقی از اخذ مجوز ترانزیت عام به معنای گسترده‌تر از جمله سوخت از مرز ماهیرود اشاره کرد و افزود: این موضوع باعث شد که ما در سال جاری ترانزیت از لحاظ تعداد کامیون حدود ۱۷۰ درصد و از لحاظ وزن ۲۷۰ درصد افزایش یابد.

وی با بیان اینکه مجوز گمرک تخصصی واردات ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی از مرز ماهیرود اخذ شد، تصریح کرد: خراسان جنوبی استانی معدنی و پروژه‌های راه‌سازی مختلف در دست اجرا دارد که می‌توان از این ظرفیت کشور افغانستان برای این مهم استفاده شود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هدف‌گذاری صادارتی استان در سال جاری ۱۲۰ میلیون دلار بوده است که در ۱۰ ماهه امسال ۱۵۰ میلیون دلار صادارت محصولات تولیدی استان به سایر کشورها محقق شده است، گفت: از میزان صادارت به لحاظ ارزش ۸۰ درصد و از لحاظ وزنی ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

صادقی  بیان کرد: مجموع کالاهای صادارتی خروجی از طریق گمرکات استان در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۲ از نظر ارزشی ۵۴۰ میلیون دلار بوده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش ۴۰ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد کالاهای صادراتی خراسان جنوبی به کشور افغانستان است، تصریح کرد: اما به بازارهای سایر کشورها به ویژه همسایگان توجه خوبی برای توسعه صادرات شده، به گونه‌ای که در سال جاری ۱۵ میلیون دلار به پاکستان صادرت داشته‌ایم که چهار برابر رشد را نشان می‌دهد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی اضافه کرد: همچنین از ابتدای امسال تاکنون چهار میلیون دلار به کشور عراق صادرات انجام شده است.

صادقی در ادامه گفت: یکی از اقدامات دولت سیزدهم در حوزه تجارت خارجی و توجه به معیشت مرزنشینان است که طبق مصوبه ابلاغی هر خانوار مرزنشین می‌تواند در ماه ۴۰۰ دلار از کالاهای کشور مقابل خرده‌فروشی انجام دهد که در دستورالعمل‌های مربوطه آبان‌ ماه ابلاغ و هم اکنون در بازارچه مرزی یزدان این اقدام انجام می‌شود.

وی افزود: چون مصوبه تازه ابلاغ شده است، روند انجام آن در بازارچه ماهیرود طولانی‌تر است که در حال پیگیری برای تسهیل آن هستیم.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: تاکنون در این مدت ۸۸ مورد واردات (اقلام کشاورزی) از طریق بازارچه یزدان به مبلغ ۳۵ هزار دلار  توسط مرزنشینان از کشور افغانستان وارد استان شده است.

صادقی به راه‌اندازی ایکس ری در مرز ماهیرود در بهمن ماه سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: عملیات اجرایی ایکس ری دوم در مرز ماهیرود هم توسط منطقه ویژه اقتصادی در دهه فجر امسال آغاز شده که در اواسط سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی یادآور شد: در ۹ ماهه امسال صادرات ایران به افغانستان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده است که ۳۵ درصد آن از طریق مرز ماهیرود استان خراسان جنوبی انجام شده است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی در ادامه با بیان اینکه تنظیم بازار و معیشت مردم از دغدغه‌های مهم دولت سیزدهم است، اظهار کرد: در استان خراسان جنوبی  در تولید و تأمین گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم‌مرغ خودکفا هستیم و حتی مازاد تولید را به سایر استان‌ها صادر می‌کنیم.

صادقی افزود: در بحث گوشت قرمز با توجه خشکسالی، با کمبود دام زنده و افزایش قیمت مواجه شدیم که البته قیمت گوشت قرمز در خراسان جنوبی در مقایسه با استان‌های همجوار کمتر است.

وی در ادامه تصریح کرد: در مورد گوشت مرغ با توجه به جوجه‌ریزی خوبی که در این مدت انجام شده است از اکنون تا پایان سال به طور میانگین روزانه ۱۵۰ تن تولید گوشت مرغ خواهیم داشت در حالی که مصرف استان ۵۰ تن است و مازاد آن به سایر استان‌های هدف صادر می‌شود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی عنوان کرد: با توجه به اینکه به ایام پایان سال، عید نوروز و ماه رمضان نزدیک می‌شویم این اطمینان خاطر را به هم استانی‌ها می‌دهیم که در تأمین شکر، برنج و روغن هیچ مشکلی نداریم و این اقلام خوراکی هم به صورت آزاد و هم به صورت تنظیم بازار در حال توزیع است و روند توزیع آن ادامه‌ دارد.

کد خبر 1748089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha