رصد یونسکو بر اماکن تاریخی و دینی ویران شده غزه

اماکن تاریخی و فرهنگی غزه که در جریان جنگ رژیم صهیونیستی تخریب دیده‌اند، باعث نگرانی یونسکو شده است و این سازمان نیز تخریب مساجد و کلیساها را رصد می‌کند.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: ویرانی همه چیز زیبای غزه را فرا گرفته است، غزه مانند یک شهر پاره پاره شده است و بیش از ۲۰۰ ساختمان با اهمیت فرهنگی و تاریخی از جمله مساجد، قبرستان ها و موزه ها به تلی از خاک تبدیل شده است.

روزنامه انگلیسی «آبزرور» در گزارشی اعلام کرد: مسجد العمری در غزه اگرچه پابرجاست، اما به دلیل فروریختن دیوارهای آن و فروریختن مناره آن تا حد زیادی تخریب شده است که نشان می دهد شهر قدیمی تاریخی اطراف آن نیز ویران شده است.

در این گزارش اشاره شده است: این مسجد که قدمت آن به قرن هفتم می رسد و به «مسجد بزرگ غزه» معروف است، مشهورترین «نقطه کانونی» برای تاریخ و فرهنگ بخش فلسطینی در نوار غزه بوده است. با این حال، ویرانی‌های وارد شده بر میراث آن در طول ۱۲۱ روز بمباران رژیم صهیونیستی همچنان در حال گسترش است و فرهنگ و تاریخ آن تنها به خاطره‌ای برای معدود فلسطینی‌های باقی مانده دارد تبدیل می‌شود، اما اکثریت قریب به اتفاق افراد آواره با این وجود، امیدوار به بازگشت هستند.

بدر الزهارنه ساکن شهر غزه در این شرایط غم انگیز گفت: با وجود شدت عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در منطقه، این شهر به شهر ارواح تبدیل شده است. مردم پس از پشت سر گذاشتن آن جنگ با چهره های رنگ پریده راه می روند. اگر به شهر قدیم غزه بروید، خاطراتی برایتان به یادگار خواهد ماند و گستردگی تخریب اماکن مذهبی و فرهنگی خستگی و ناراحتی برایتان ایجاد می‌کند.

وی افزود: شهر قدیمی غزه که مملو از مکان‌های فرهنگی بود، اکنون تاریک و ابری شده است و قدم زدن در اطراف آن باعث می‌شود که احساس کنید در یک فیلم افسانه ای هستید و این صحنه وحشتناکی است.

در همین راستا، سازمان یونسکو، نهاد وابسته به سازمان ملل متحد که مسئول حفاظت از فرهنگ است، گفت: حداقل ۲۲ مکان از جمله مساجد، کلیساها، خانه‌های تاریخی، دانشگاه‌ها و اماکن تاریخی همچون بندر آنتدون، اولین بندر شناخته شده در غزه که قدمت آن به دوران بیزانس می‌رسد در نتیجه جنگ تخریب شده است.

رصد یونسکو بر اماکن تاریخی و دینی ویران شده غزه

این سازمان اعلام کرد که گزارش‌هایی مبنی بر تخریب اماکن دیگر دریافت کرده است، اما به دلیل وقوع جنگ قادر به تأیید آنها از طریق راه‌های موجود که عمدتاً تصاویر ماهواره‌ای است، نیست.

در گزارش این روزنامه آمده است: گزارش اخیر وزارت فرهنگ فلسطین در مورد تخریب‌های ناشی از اشغال میراث فلسطینی نشان می‌دهد که بمباران غزه توسط رژیم صهیونیستی باعث تخریب ۲۰۷ خانه با اهمیت فرهنگی و تاریخی از جمله ۱۴۴ خانه در شهر قدیمی غزه شده است و ۲۵ مکان دینی و علاوه بر آن، گورستان رم باستان، گورستان‌های جنگ مشترک المنافع  که در آن بیش از ۳۰۰۰ سرباز از بریتانیا و کشورهای مشترک المنافع که در جریان جنگ در طول جنگ های جهانی اول و دوم کشته شدند، دفن شده‌اند، ویران شده است.

یونسکو نسبت به مکان‌های بیشتری از جمله یکی از قدیمی‌ترین صومعه‌های مسیحی در منطقه، معروف به مجموعه «سنت هیلاریون» در حال تخریب هستند، هشدار داد و تاکید کرد: هنوز تخریب نشده است، اما در منطقه «درگیری‌های شدید» ادامه دارد.

این سازمان نگرانی عمیق خود را در مورد آسیب به اماکن فرهنگی و تاریخی غزه ابراز کرد و گفت: اگرچه کمک‌های اضطراری به دلایل بشردوستانه دارای اولویت قانونی است، حفاظت از میراث فرهنگی در تمام اشکال آن علاوه بر آن، حفاظت از زیرساخت‌های آموزشی و حفاظت از خبرنگاران مطابق با قوانین بین المللی که اموال فرهنگی زیرساخت غیرنظامی است، باید تامین شود.

این گزارش به نقل از وسام ناصر، خبرنگار عکاسی، که چندین جنگ در غزه را پوشش داده و میراث فرهنگی آن را مستند کرده است، می‌گوید: تخریب مسجد العمری و اطراف به دلیل مدتی که در آنجا سپری کرده است شخصاً بر او تأثیر گذاشته است.

وی افزود: این مسجد  برای هر فلسطینی در غزه جایگاه ویژه‌ای دارد، محل ملاقات آنها در ماه رمضان و محلی برای عبادت و تلاوت قرآن کریم است و برای من اهمیت ویژه ای داشته است چرا که لحظات و خاطرات زیادی را در این مسجد خود ثبت کردم.

ناصر که در حال حاضر در کانادا زندگی می کند، گفت که بازدید از شهر قدیمی را به خاطر می آورد که شامل حمام‌های ترکی ویران شده بود.

وی افزود: به مکان‌های مسیحی مانند کلیسای ارتدکس سنت پورواریوس در نزدیکی مسجد العمری نیز آسیب وارد شده است.

در گزارش این روزنامه اشاره شده است: شکایت آفریقای جنوبی در دادگاه بین المللی لاهه که اسرائیل را به «نسل کشی» متهم می کند، شامل اقدامات رژیم صهیونیستی است که فرهنگ فلسطین را نیز هدف قرار داده است.

همچنین رژیم صهیونیستی را به تخریب موزه‌ها و مراکز فرهنگی مدرن و تهدید توانایی‌های فرهنگی از طریق تخریب مدارس و کشتن خبرنگاران، معلمان و روشنفکران متهم می‌کند.

در همین زمینه، اسپر صابرین، رئیس سازمان غیردولتی «میراث برای صلح»، گفت که آسیب به میراث غزه  مستمر خواهد بود و فراتر از ساختمان‌های فیزیکی خواهد بود.

وی افزود: آنچه برای اماکن مذهبی رخ داده است، زندگی اجتماعی مردم اعم از مسلمانان و مسیحیان به طور یکسان را تحت تاثیر قرار خواهد داد و در هر صورت، بازسازی آن زمان زیادی طول خواهد کشید.

کد خبر 1748237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha