اسناد رسمی در دفاتر ثبت الکترونیکی می‌شود

خندانی با بیان اینکه از اواسط بهمن‌ماه سالجاری اسناد رسمی در دفاتر ثبت الکترونیکی می‌شود گفت:با الکترونیکی و شفاف شدن ثبت اسناد، امکان تخلف در این حوزه کاهش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان ازسمنان، علی خندانی-  رئیس کانون سردفتران و دفتریاران کشور در آیین تکریم جایگاه کاتبین بالعدل و افتتاح ساختمان کانون سردفترداران و دفتر یاران استان سمنان با اشاره به فعال یودن دفترخانه‌ اسناد رسمی در همه استان های کشور گفت:هم‌اکنون هشت هزار و ۵۰۰ دفترخانه اسناد رسمی در سراسر کشور فعال است.

 خندانی با بیان اینکه کمبود دفاتر اسناد رسمی در کشور وجود ندارد و خدمات به روز و با دقت بر اساس قوانین ثبتی ارائه می‌شود، افزود : از اواسط بهمن‌ماه سالجاری اسناد رسمی در دفاتر ثبت الکترونیکی می‌شود که با الکترونیکی و شفاف شدن ثبت اسناد، امکان تخلف در این حوزه کاهش خواهد یافت.

وی اظهار داشت: در راستای اجرای طرح الزام به تنظیم سند رسمی، این قانون در مجلس و شورای نگهبان و مجمع تشخیص در حال بررسی است و هفته گذشته مجمع تشخیص، اختلافات ماده اول این قانون که محل اختلاف و نزاع بین شورای نگهبان و مجلس و مجمع بود، را حل و مابقی مواد ظرف هفته آینده در مجمع به تصویب خواهد رسید و برای اجرا ابلاغ می شود.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران کشور با بیان اینکه نیاز است عقلای کشور به سمتی بروند که بساط اسناد عادی برچیده شود، تصریح کرد: هوشمندسازی ثبت اسناد قانون مترقی و پیشرفته‌ای است که الزامات خود را می‌طلبد و با زیرساخت‌های فعلی قابل انجام نیست بنابراین با هر کیفیتی که تصویب می‌شود باید ساماندهی استاد عادی در آن دیده شود.

وی با تاکید بر لزوم ارتقای وضعیت مخابراتی دفاتر و توسعه برون‌سپاری‌ها و حدنگاری‌ها، ادامه داد: در راستای هوشمندسازی ثبت اسناد زیرساخت‌ها نیاز به تقویت دارد و در تلاشیم که خدمات در پلتفرم‌ها ارائه و تنظیم سند غیرحضوری شود؛ البته گسترش دفاتر مجازی به معنای نابودی دفاتر اسناد رسمی نیست بلکه کیفیت خدمات سردفتران ارتقا پیدا می‌کند.

خندانی در خصوص الزام‌آور بودن پیش‌رفت به سمت هوشمندسازی خدمات، گفت: اگر چنین نکنیم حذف می‌شویم؛ همانگونه که سیستم بانکداری با تصمیم خود اقدام به هوشمندسازی کرد و اگر منتظر می‌ماند دیگران برای ان تصمیم بگیرند اکنون حذف شده بود.

وی با بیان اینکه در صدد هستیم با استفاده از هوش مصنوعی خدمات را ارتقا دهیم تا پیشرفته‌ترین نوع تتظیم و ثبت سند در دنیا را کسب کنیم، خاطرنشان کرد: در اجلاس بین‌المللی اخیر که در کشور ازبکستان با حضور شاخص‌ترین کشورها در زمینه ثبت اسناد برگزار شد ایران جزو پیشرفته‌ترین کشورها به شمار می‌رفت.

اسناد رسمی در دفاتر ثبت الکترونیکی می‌شود

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران کشور با بیان اینکه قانون تسهیل صدور مجوز کسب‌وکار با هر انتقادی که به آن وارد است، مصوب شده و لازم الاجراست، تصریح کرد: ما با کسانی که تازه وارد حرفه سردفتری می‌شوند مشکل نداریم بلکه اشکال به کیفیت تصویب قانونی است که سردفتران را بیکار می‌کند و به افراد تازه‌وارد در باغ سبز نشان می‌دهد اما مطمئنیم این افراد به زودی با در بسته مواجه می‌شوند چون نمی‌دانند که بیش از ۶۰ درصد دفاتر کشور ضررده مطلق هستند هرچند در جلسات مختلف اقدام به تبیین این واقعیات می‌کنیم.

خندانی به اجرای طرح صدور سند برای اموال و املاک غیرمنقول که دارای سند مالکیت نیستند، اشاره کردو گفت:در این طرح این املاک که دارای سند مالکیت نیستند، سنددار خواهند شد.

وی با اشاره بیش از ۹۰ درصد مسائل و مشکلات و پرونده‌ها در محاکم قضایی و دادگستری به دلیل مشکلات به‌وجود آمده برای اسناد عادی است، اظهارداشت: در صورتی که صدور سند مالکیت تک برگی برای اسناد عادی اجرا شود این اختلافات کاهش پیدا خواهدکرد نمود.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران کشور تصریح کرد:ایران جزو پیشرفته‌ترین کشورها در ثبت اسناد رسمی است.

اسناد رسمی در دفاتر ثبت الکترونیکی می‌شود

مسائل حوزه وکالت و سردفتری در مجلس پیگیری شود

عباس گلرو- نماینده مردم سمنان، مهدی شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی نیز دراین مراسم با بیان اینکه مسائل حوزه وکالت و سردفتری باید از طریق کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس پیگیری شودگفت: در صدور پروانه یا مجوز وکالت چه از طریق مرکز وکلا و کارشناسان قوه قضائیه یا کانون های وکلای سراسر کشور حداقل‌هایی که در هر حرفه و رشته ای نیاز و ضرورت دارد باید مراعات شده و ضمن تسهیل در صدور مجوزها و اشتغال افراد در رشته های تخصصی، رعایت معیار و ملاک ها برای سنجش و حداقل شرایط باید مدنظر قرار گیرد تا با مشکلاتی مواجه نشویم.

گلرو با قدردانی از هیئت مدیره کانون سردفترداران و دفتریاران استان سمنان به جهت نامگذاری سالن همایش‌های ساختمان جدید این کانون به نام شهید سید رضی موسوی چاشمی به‌ بیان خاطرات و رشادت های این شهید والامقام پرداخت.

اسناد رسمی در دفاتر ثبت الکترونیکی می‌شود

تثبیت مالکیت‌ها بسیار ارزشمنداست

علی یحیایی - مدیر کل ثبت اسناد واملاک استان سمنان ‌نیز در این آیین طی سخنانی گفت : در آیه۲۸۲ سوره بقره که در آن به کاتبین بالعدل اشاره شده و این آیه به خوبی بیانگر اهمیت و جایگاه ثبت و ضبط معاملات و دیون توسط کاتبان بالعدل که امروزه دفاتر اسناد رسمی هستند اشاره دارد که تاثیر بسیار ارزشمندی در تامین امنیت و آسایش روانی مردم دارند.

وی افزود: یکی از مهمترین مواردی که در تامین امنیت روانی مردم تاثیر مستقیمی دارد و مقام معظم رهبری نیز به آن تاکید دارند تثبیت مالکیت‌ها می‌باشد و در این مهم مجموعه‌های دستگاه قضایی و ثبت اسناد و املاک استان اقدامات ارزشمندی را انجام داده اند که این اقدامات پیش زمینه توسعه معاملات در بستر اسناد رسمی می‌باشد.

اسناد رسمی در دفاتر ثبت الکترونیکی می‌شود

افزایش تعداد دفاتر اسنادرسمی بدون بررسی ظرفیت سنجی یکی از مشکلات جامعه سردفتری می باشد

عبدالمجید غریب -رئیس کانون سردفتران و دفتر یاران استان سمنان نیز دراین مراسم ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر وسالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و شهدای دفاع مقدس همچنین شهید والا مقام استان شهید سید رضی موسوی به فعالیت کانون سردفتران و دفتر یاران استان سمنان در دور جدید اشاره کردوگفت:کانون سردفتران و دفتریاران استان سمنان در سال ۱۳۹۶ تشکیل ودر دور دوم فعالیت خود بوده ودر حال حاضر ۸۵ دفتر اسناد رسمی فعال در سطح استان فعالیت د اشته و نسبت به تنظیم اسناد مراجعین اقدام می کنند.

وی اسکن تعداد ۱۰۵۶۰ جلد دفتر دست نویس در سطح استان در اجرای قانون حد نگار، تشکیل جلسات مشترک با ادارات مختلف از جمله سازمان ملی و زمین و مسکن و اداره ثبت دارایی جهت حل مشکل ترهین اسناد مسکن طرح نهضت ملی، جلسه با اتاق بازگانی استان جهت حل مشکلات مربوط به هزینه ترهین و مبلغ حق الثبت شرکت های تولیدی و دانش بنیان و فعالان اقتصادی، تشکیل کمیته های بازرسی کانون و کمیته حقوقی و کمیته درمان در سطح استان (بازرسی دفاتر اسناد رسمی توسط بازرسین منتخب کانون)، اعزام تیم های ورزشی به مسابقات کشوری و ایجاد میز خدمت در محل کانون سردفتران و دفتریاران برای پاسخگویی به سوالات و مسائل و مشکلات ثبتی از مهر ماه هفته ای یک روزرا از اقدامات انون سردفتران و دفتر یاران استان سمنان برشمردوافزود: خرید ساختمان جدید کانون سردفتران و دفتریاران استان سمنان  در سال ۱۳۹۷ انجام گرفته و اخذ جواز در سال ۱۳۹۹ انجام گرفته  است وساختمان در ۵ طبقه با متراژ اعیان ۱۸۲۰ متر مربع، دارای ۵ واحد سویت، یک واحد تجاری احداث شده است.

غریب بخش عمده‌ای از ورودی پرونده ها به قوه قضائیه را مربوط به حوزه اسناد و املاک  عنوان کردوافزود:جعل سند، فروش مال غیر و فروش یک ملک به چند نفر…می باشد.

رئیس کانون سردفتران و دفتر یاران استان سمنان با اشاره به هدف قانون الزام به ثبت رسمی اموال غیرمنقولبیان داشت : این قانون به مردم اطمینان خاطر می دهد که اگر سند رسمی داشتند، دیگر نگران نباشند و مطمئن باشند که برای اموال غیرمنقول آن‌ها معارضی پیدا نخواهد شد و مالکیت آن‌ها نقض نمی‌شود.

وی اذعان داشت : دفاتر اسناد رسمی با داشتن سابقه و تجربه ای ۱۰۰ ساله در تنظیم اسناد رسمی به عنوان تنها مرجع صلاحیت دار ثبت نقل و انتقال اموال منقول و غیر منقول می باشد.

اسناد رسمی در دفاتر ثبت الکترونیکی می‌شود

غریب تصریح کرد: سر دفتران اسناد رسمی با گذراندن ازمون های ورودی و تخصصی و همچنین با نظارت و بازرسی های مستمر به عنوان افراد امانت دار و دارای حسن شهرت در جامعه شناخته می شوند.

وی با بیان اینکه افزایش تعداد دفاتر اسنادرسمی بدون بررسی ظرفیت سنجی یکی از مشکلات جامعه سردفتری می باشد افزود: تعداد دفاتر اسناد رسمی در ۱۰۰سال اخیر به میزان ۸۴۰۰ دفتر بوده که در مدت یک سال اخیر با اجرای قانون تسهیل کسب و کار به ۹ هزار دفتر در کل کشور رسیده ایم.

در پایان این مراسم از جند پیشکسوت این عرصه نیز تجلیل شد.

کد خبر 1748374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha