رضایتمندی مردم، کلید مشارکت واقعی در انتخابات

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی گفت: در مشارکت واقعی باید حس امید، نشاط و شادابی را در مردم تقویت کرد و این امر با افزایش رضایتمندی مردم صورت خواهد گرفت.


به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، سید امیر مرتضوی امروزدوشنبه(۱۶بهمن) در حاشیه دیدار مدیران ادارات و سازمان های استان با امام جمعه مشهد مقدس در خصوص فعالیت های قضایی انجام شده در حوزه انتخابات به خبرنگار شبستان گفت: دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۱۲ حوزه انتخابیه خراسان رضوی برای کسب ۱۸ کرسی نمایندگی برگزار می شود که از آن میان پنج نماینده مربوط به حوزه انتخابیه مشهد و کلات است، حوزه انتخابیه سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد دارای ۲ کرسی نمایندگی، حوزه انتخابیه نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان‌جلگه نیز دارای ۲ کرسی نمایندگی در مجلس هستند و ۹ حوزه انتخابیه دیگر استان هر کدام یک نماینده در مجلس دارند.

وی افزود:با عنایت به برگزاری انتخابات در این ۱۲ حوزه استان، ۶٢ شعبه ویژه برای رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی در مناطق مختلف این استان تشکیل شده که از این تعداد ٢۵ شعبه در شهرستان، دادگستری‌ها، دادسراها و ١٢ شعبه در حوزه بخش قرار دارند و ١١٣ نفر نیز در هیات‌های اجرایی و نظارت در شورای نگهبان با توجه به پیش‌بینی قانون، در کمیته حقوقی انتخابات مسوولیت دارند.

تشکیل ستادهای پیشگیری از تخلفات انتخاباتی

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی با اشاره به اینکه تکالیف و وظایف در حوزه انتخابات یکی از محورهای پیشگام در دادگستری خراسان رضوی است، بیان کرد: بر همین اساس در سال ١٣٩٢ به استناد ماده ۶٨ قانون انتخابات ریاست جمهوری، طرحی به قوه قضائیه ارائه شد که ستادهای پیشگیری، رسیدگی به تخلفات و جرائم انتخاباتی را تشکیل دهند.

وی با اشاره به سابقه تشکیل ستادهای انتخاباتی قضایی از سال ۱۳۹۲ تا به امروز، تاکید کرد: در این  ستاد که ریاست آن برعهده رییس کل دادگستری استان و دبیری آن با معاون اجتماعی است، تاکنون در مرکز استان هفت جلسه با ١۴ مصوبه و در شهرستان‌ها نیز ١٠٣ جلسه با ۵٧٣ مصوبه برگزار شده است.

مرتضوی گفت: بررسی چالش‌ها، ویژگی‌ها، راهکارها و مسائلی  که در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی سال ۱۴۰۲ در قالب کتابی به چاپ رسید یکی از اقداماتی است که توسط دادسرای عمومی و مرکز استان توسط تیم کارشناسان در دادسرای مشهد انجام شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی در ادامه بیان کرد: یکی از مسایل مهم در انتخابات موضوع تبلیغات انتخاباتی‌ست، در حالیکه که در قانون گذشته، خلاءهایی در این خصوص وجود داشت که در قانون جدید این مشکل رفع شد.

رفع خلاهای قانونی در تبلیغات انتخاباتی 

وی فضای مجازی را از جمله اصلی ترین خلاء های قانونی دانست وادامه داد: براساس این قانون از این دوره رفتارهایی که در فضای عمومی جرم محسوب می‌شود در فضای مجازی نیز جرم به حساب خواهد آمد تا قابل رسیدگی باشد.

وی با بیان اینکه فصل ۶ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به تبلیغات اختصاص دارد گفت: در فصلی از قانون انتخابات در مورد جرائم و مجازات صحبت شده و این موارد را به دو دسته تقسیم کرده است. برای تبلیغات و رفتارهای مجرمانه غیر از تبلیغات مجازات تعریف شده است. ابعاد تبلیغات به صورت کامل مشخص شده است. شعبه‌های ویژه در تمام شهرستان تعریف و شعبه‌های ویژه رسیدگی به جرائم انتخابات و کمیته فضای مجازی در مراکز استان تشکیل شده است.

وی تاکید کرد: اخلاق‌محوری و قانون‌مداری نکاتی است که در انتخابات مهم است و بر همین اساس قانون به عنوان مجموعه‌ای از بایدها و نبایدهاست، که همه افراد و به‌ویژه نماینده ها و نامزدها باید آن را رعایت کنند.

کلید مشارکت حقیقی در انتخابات 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی با اشاره به اهمیت مشارکت در انتخابات افزود: مشارکت تبلیغاتی از جمله در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و همچنین مشارکت واقعی قابل تقسیم است. در مشارکت واقعی باید حس امید، نشاط و شادابی را در مردم تقویت کرد و این امر با افزایش رضایتمندی مردم صورت خواهد گرفت.

مرتضوی اظهار کرد: با توجه به شعار سال که «مهار تورم و رشد تولید» از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران تعیین شده، اقداماتی از سوی دستگاه قضایی انجام شده است و بر همین اساس کمیسیون‌های حل اختلافی بین دستگاه اجرایی خدماتی و بانک سرمایه‌گذاری و کارآفرینی تشکیل شد. همچنین کمیسیون پیشگیری از بحران واحدهای تولیدی توانست از تعطیلی ۴٨ واحد تولیدی جلوگیری کند.

تقدیر امام جمعه مشهد از اقدامات دادگستری استان 

گفتنی است، در این دیدار، مرتضوی، معاون قضائی رئیس کل دادگستری خراسان رضوی گزارشی از اقدامات انجام شده در مجموعه قضائی استان ارائه کرد که این اقدامات مورد تقدیر آیت الله علم الهدی قرار گرفت.

 امام جمعه مشهد مقدس نیز ضمن تشکر ویژه از این اقدامات گفت : اخبار خوب و مسرت بخشی از دادگستری استان شنیده می شود.

پایان پیام/

کد خبر 1748379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha