ابتکارات طلبه بیرجندی در استفاده از رسانه برای دین

کارشناس حسابداری است اما مسیر طلبگی را هم در پیش می‌گیرد تا با تبلیغات به روز، زیبایی‌های دین را به جوانان معرفی کند و معتقد است تولیدات رسانه‌ای دینی باید بر اساس نیاز مخاطب باشد به همین دلیل گاهی برای تبلیغ اقدام به آماده‌سازی پادکست و گاهی هم کتاب صوتی تولید می‌کند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ فاطمه رحیم زاده- با شنیدن واژه روحانیت اذهان همه به این سمت و سو می رود که روحانی در مسجد تنها اقدامات تبلیغی، دینی و اقامه نماز را به عهده دارد در حالی که  امروزه جامعه روحانیت علاوه بر تبلیغ دین، در رشته های مختلف دینی، ورزشی، علمی، رسانه و... ورود کرده و چه بسا در این موارد پله های ترقی را یک به یک طی می کنند.

در این راستا به سراغ یکی از روحانیون موفق در زمینه تولید محتوا می رویم فردی که قبل از اینکه وارد حوزه علمیه شود در زمینه رسانه ورود کرده و فقر محتوا او را به سمت حوزه علمیه کشانده است.

متولد 1374 و دانش پژوه رشته تفسیر قرآن کریم در سطح ۳ حوزه علمیه امیرالمؤمنین (ع) بیرجند است و از سال ۹۶ برای ادامه تحصیل وارد حوزه علمیه شده است. او در حال حاضر رابط فرهنگی و امام جماعت هلال احمر است.

گام های موثر یک طلبه بیرجندی در معرفی دین با ابزار رسانه

حجت الاسلام صادق برزگری- رابط فرهنگی و امام جماعت هلال احمر در گفتگو با خبرنگار شبستان از خراسان جنوبی با بیان اینکه رسالت من تبلیغ دین و ارتباط با نسل جوان و نوجوان است، می گوید: هدف و رسالت حوزوی من تبلیغ دین است و با تغییر رسالت بر اساس نیاز روز جامعه به دنبال تهیه و تولید محتوا هستم.

او با بیان اینکه از سال ۹۳ کار رسانه و استدیو صدا را با حوزه هنری و سازمان فضای مجازی سراج آغاز کرده است، می گوید: کارشناس حسابداری هستم اما با توجه به کارکرد رسانه و نیاز جامعه به تولید محتوا؛ بعد از تحقیق برای ادامه تحصیل و رسیدن به اهداف ذکر شده در کنار فعالیت رسانه ای به مطالعه در حوزه علمیه پرداختم.

برزگری با اشاره به این مهم که سال ها استدیو ضبط صدا داشته و درآن کارهای تبلیغی در قالب قصه، فیلم کوتاه و... را برای جامعه هدف و مخاطب آماده کرده است، می افزاید: رسالت من تبلیغ دین است و بر اساس مخاطب و نیاز او به همان سمت رفته و در آن حیطه وظیفه تبلیغی خود را انجام می دهم.

سه شنبه های مهدوی

او یادآور می شود: از سال گذشته تا کنون علاوه بر اقامه نماز ظهر و عصر در دبیرستان دوره اول دخترانه شهدای فرهنگی، اقامه نماز در اداره هلال احمر را نیز را به عهده دارم و بعد از اقامه نماز پیرامون مباحث خانواده، احکام، روایت خوانی، نهج البلاغه و سه شنبه های مهدویت صحبت می شود.

به گفته وی در روزهای سه شنبه بعد اقامه نماز در خصوص وظایف فردی منتظران در قالب سه شنبه های مهدویت سخنانی ایراد می شود.

او با توجه به رشته تحصیلی اش در حوزه علمیه، دوره تفسیر تربیتی قرآن برای ماه مبارک رمضان را در دست آماده سازی دارد.

حجت الاسلام برزگری می گوید: ۳۰ قسمت تفسیر قرآن به صورت صوت در حال آماده سازی است و در ماه مبارک رمضان در کانال شخصی، کانال دفتر نمایندگی ولی فقیه هلال احمر و... برای بهره برداری جوانان و نوجوانان به عنوان جامعه هدف قرار می گیرد.

وی هدف از این اقدام را تفسیر معارف قرآن و انس جوانان با قرآن کریم اعلام کرده و می گوید: در هر سری یک آیه بر اساس نیاز روز جوانان و جامعه، تفسیر و در اختیار جامعه هدف قرار می گیرد.

او معتقد است تبلیغات انجام شده بر اساس نیاز روز جامعه باید باشد و بر این اساس می گوید: گاهی برای تبلیغ از استودیو استفاده و اقدام به آماده سازی پادکست می کنم و گاهی هم کتاب صوتی در دستور کار قرار می گیرد.

گام های موثر یک طلبه بیرجندی در معرفی دین با ابزار رسانه

بازکردن گره ها

وی با بیان اینکه ما وظیفه داریم گره‌هایی را از طرف خداوند باز کنیم، تأکید می کند: با توجه به تحصیل در رشته تفسیر قرآن در حال حاضر بیشترین مطالعه و تمرکزم در بخش قرآن و تفسیر آن است.

این روحانی فعال در حوزه فرهنگی به رفاقت با خداوند اشاره می کند و خطاب به جوانان می گوید: با اقامه نماز و خوندن قرآن می توان با خداوند رفاقت کرد.

وی از اقدامات انجام داده به تهیه ۲۵ کتاب صوتی با همکاری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان جنوبی اشاره می کند و می گوید: این کتاب های صوتی در زمینه زندگینامه، وصیت نامه و خاطرات شهدای استان تهیه شد.

برزگری بارها در حین صحبت به این مهم اشاره کرد که رسالت من تبلیغ دین و قرآن است و این مهم را به روش های مختلف در دستور کار دارم.

وی در ادامه هم آوایی با جوانان را مهم دانسته و می گوید: برای برقراری ارتباط با نسل جوان باید با حس همزاد پنداری در ابتدا گارد فرد مقابل و جوان شکسته شود و بعد از آن با برقراری ارتباط با جوانان و نوجوانان نسبت به حل مشکلات آنها در زمینه های مختلف دینی، مذهبی و... ورود کرد.

ارتقای رسالت تبلیغی

این طلبه جوان تأکید می کند: در حال زندگی می کنم و با هدف ارتقای رسالت تبلیغی به روش های مختلف قرآنی، تولید محتوا، تولید پادکست، صوت و ... پیش می روم.

وی گریزی به مسئله انتخابات می زند و می افزاید: تشویق مخاطبان برای حضور بیشتر و انتخاب اصلح در هفته منتهی به انتخابات نیز به صورت حضوری بین مردم، جوانان و نوجوانان در دستور کار است.

وی با اشاره به برگزاری کوهپیمایی از حدود یکسال گذشته با جوانان داوطلب و اعضای هلال احمر به صورت هفتگی و ماهانه می گوید: کوهنوردی مخاطب خاص خود را دارد و برخی از افراد که حضور چندانی در مساجد ندارند اهل ورزش بوده و می توان از این ظرفیت برای برقراری ارتباط، جذب آنها به نماز، مسجدو... بهره برد.    

کد خبر 1748430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha