دستاوردهای نظام سلامت ایران پس از انقلاب

دستیار ویژه وزیر و مدیرکل همکاری های بین الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دستاوردهای نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران پس از گذشت چهل و پنج سال از انقلاب اسلامی را در بیست و هشتمین اجلاس کشورهای عضو گروه پنج که با حضور نمایندگان ۲۰ سفارتخانه خارجی برگزار شد، تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر محمدحسین نیکنام، ادغام آموزش پزشکی در نظام سلامت ایران را یکی از مهم ترین دستاوردهای حوزه سلامت پس از انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: پیش از انقلاب مانند بسیاری از کشورها آموزش پزشکی زیر نظر وزارت آموزش عالی کشور قرار داشت و ادغام آموزش پزشکی در نظام سلامت کشور پس از انقلاب نشان داد که تا چه اندازه این طرح درست بوده و امروز شاهد نتایج مثمرثمر آن به عنوان یک الگو در سطح جهان هستیم.

وی افزود: امروز جمهوری اسلامی ایران با داشتن ۶۸ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی یکی از بهترین و کامل ترین نظام های سلامت منطقه و دنیا را در اختیار دارد.

دستیار ویژه وزیر و مدیرکل همکاری های بین الملل وزارت بهداشت، بیان داشت: ایجاد و توسعه شبکه مراقبت های بهداشتی اولیه PHC دستاورد دیگر نظام سلامت ایران پس از انقلاب بوده است. این شبکه مانند یک سیستم عصبی از پایتخت تا اقصی نقاط کشور گسترده شده و امروز کیفی ترین و بهترین خدمات را در کمترین زمان ممکن پس از ابلاغ برنامه ها و بسته های خدمتی، به مردم ارائه می کند.

دکتر نیکنام اضافه کرد: در ۴۵ سال گذشته امید به زندگی از ۵۳ سال در زنان و ۵۵ سال در مردان به ۷۹ سال در زنان و ۷۶ سال در مردان رسیده است. مرگ و میر مادران از ۲۵۴ مورد در ۱۰۰ هزار نفر به ۲۵ نفر در ۱۰۰ هزار نفر رسیده است.

وی ادامه داد: مرگ نوزادان از ۱۵۴ نفر در هزار تولد زنده به ۹.۳۴ مرگ در هزار تولد زنده، مرگ کودکان زیر یکسال از ۱۹۵ به ۱۲.۵۸ و مرگ کودکان زیر ۵ سال نیز از ۲۲۵ به ۱۴ در هر هزار نفر کاهش یافته است.

دستیار ویژه وزیر و مدیرکل همکاری های بین الملل وزارت بهداشت با اشاره به این که بیماری های مهم واگیردار در ایران یا ریشه کن شده یا حذف و یا کنترل شده است، گفت: اکنون در ایران پوشش واکسیناسیون و ایمن سازی کودکان نزدیک به ۱۰۰ درصد است. همچنین با برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر، شاهد کاهش ۵۰ درصدی سوء تغذیه کودکان هستیم.

نیکنام راه اندازی نظام جامع ثبت سرطان، تصویب سند ملی بهبود کیفیت آب آشامیدنی سالم، توجه جدی به سلامت دهان و دندان، ایجاد خانه های بهداشت کارگری در کارگاه های دارای حداقل ۵۱ کارگر را از دیگر دستاوردهای نظام سلالمت کشور دانست و خاطر نشان کرد: توانمند شدن در مهار بحران ها که در بحران جهانی کرونا بیشتر نمود یافت، افزایش دانشجویان علوم پزشکی از ۲۵ هزار به ۲۳۴ هزار نفر، پذیرش ۷ هزار دانشجوی خارجی در علوم پزشکی و چندین برابر شدن اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی ایران، از دیگر دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی پس از انقلاب بوده است.

وی در پایان با اعلام آمادگی ایران برای مشارکت در زمینه انتقال تجارب حوزه سلامت به سایر کشورها و بهره مندی متقابل از تجارب آنان، یادآور شد: هم اکنون ۲۲۷ بیمارستان ایران مجوز پذیرش گردشگر سلامت دارند و ایران آمادگی لازم برای پذیرش بیماران از اقصی نقاط جهان و کشورهای منطقه را داراست.

گفتنی است در این اجلاس ۲۰ سفیر، نماینده سفرا و کارداران از سفارتخانه های خارجی حضور داشتند.

کد خبر 1748558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha