نتایج اعجاب‌برانگیز در همزیستی مسجد و مدرسه

کانون فرهنگی هنری اسوه در جوار مسجد کاظم‌بیک شهرستان بابل، از مساجد موفق در عرصه تعلیم و تربیت و پرورش نخبگان است؛ این مسجد سه دهه است که به نخبه‌پروری و کادرسازی اشتغال دارد و در سایه همزیستی با مدرسه اتفاقات مبارکی را رقم زده است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، مسجد «کاظم‌بیک» شهرستان بابل را بدون شک می توان یکی از مساجد موفق و پیشرو در عرصه تعلیم و تربیت و پرورش افراد نخبه دانست؛ مسجدی که از ۳۰ سال پیش با هدایت ها و راهبری امام جماعت فقیدش مرحوم حجت الاسلام و المسلمین مؤیدی پای در عرصه فعالیت های تربیتی گذاشت و امروزه نیز با همت تعداد زیادی از تربیت یافتگان همان سال ها به کار نخبه پروری و کادرسازی مشغول است.

برای آشنایی با فعالیت‌های تربیتی این مسجد که امروزه با محوریت کانون فرهنگی هنری «اسوه» به کار خود ادامه می‌دهد، با دکتر محمدحسین زیوری، مسئول روابط عمومی کانون اسوه به گفت‌وگو نشسته‌ایم؛  زیوری دکترای روانشناسی دارد و سال‌هاست در کنار آقای حسن عروجی، مدیرمسئول کانون اسوه که او نیز از دانش‌آموختگان همین مسجد بوده، در پیشبرد برنامه‌های کانون اسوه و مؤسسه و مدارس اشراق که زیر نظر مسجد کاظم‌بیک اداره می‌شوند، فعالیت دارند.

زیوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با اشاره به تاریخچه فعالیت‌های مسجد کاظم بیک، اظهار کرد: مرحوم حجت‌الاسلام محمدعلی مؤیدی از اوایل دهه هفتاد و بیش از ۳۰ سال پیش امامت جماعت این مسجد را بر عهده گرفتند؛ ایشان چهره نام آشنایی در عرصه تعلیم و تربیت بودند؛ کسی که  علامه  مصباح یزدی درباره ایشان گفته بود: شما بدانید، تمام ایران را بگردید که یک مؤیدی دوم پیدا کنید، بنده سراغ ندارم، و مطمئنم پیدا نمی‌کنید.

وی ادامه داد: مرحوم حجت‌الاسلام مؤیدی از سال ۷۴ در کنار مسجد یک مؤسسه پژوهشی فرهنگی با هدف پاسخ‌گویی به نیازهای فکری جوانان و نوجوانان و هدایت نفوس مستعد و کادرسازی و نخبه پروری برای آینده نظام طراحی و تأسیس کردند که این پژوهشکده در جوار مسجد مرکز فکر و اندیشه و میدان عمل در مسجد بود.

زیوری به بخشی از  برکات این مؤسسه اشاره و عنوان کرد: با وجود ایشان و خلاقیت‌هایی که داشت طرح‌های زیادی از طرف مسجد به استان و کشور معرفی شد؛  ازجمله  این طرح‌ها حلقاتی بود که در مسجد برپا می‌شد و مربیان از طلاب و دانشجویان به  مسجد می‌آمدند و با نوجوانان و جوانان حلقات معرفتی برپا می‌کردند.

وی ادامه داد: این برنامه‌های حلقات در کشور ارائه شد و حلقات صالحین بسیج از همین حلقاتی که با ابتکار مرحوم مؤیدی شکل‌گرفته بود توسعه پیدا کرد و در سراسر کشور گسترده شد؛ هرچند طرح حلقات صالحین بعد از اوج خود رو به  افول گذاشت ولی حلقات معرفتی مسجد کاظم بیک همچنان با قوت و شور برگزار می‌شود.

نتایج اعجاب‌برانگیز از همزیستی مسجد و مدرسه

مسئول روابط عمومی کانون اسوه بابل با اشاره به تاریخچه این کانون بیان کرد: متولی برنامه‌های تربیتی در گذشته مسجد بود و در کنار  مسجد نیز پژوهشکده کارها را ادامه می‌داد؛ در ادامه نیاز به پایگاهی برای معرفی طرح‌ها و برنامه‌ها بود که با این هدف کانون اسوه شکل گرفت و محور بسیاری از فعالیت‌های مسجد و موسسه می‌باشد.

وی راه‌اندازی مدارس اشراق با محوریت مسجد را از دیگر ثمرات حضور مرحوم مؤیدی برشمرد و افزود:  حاج‌آقا از سال ۸۹ حاج‌آقا به نتیجه رسیدند که هرچند این جلسات معرفتی نورانی هستند، ولی کافی نیست و ما باید برای همه ساعات نوجوانان برنامه تربیتی داشته باشیم؛ ازاین‌رو، مدارس اشراق با محوریت مسجد در سطح شهر بابل پایه‌گذاری شد و اکنون بیش از هزار دانش‌آموز دختر و پسر در تمام مقاطع تحصیلی دارد که در این مدارس در حال تحصیل هستند. حدود ۱۰۰ نفر کادر این مدارس هستند و به‌صورت وقف عام‌المنفعه پذیرای دانش آموزان هستند.

نتایج اعجاب‌برانگیز از همزیستی مسجد و مدرسه

زیوری با اشاره به پیوند برنامه‌های مسجد و مدرسه ابراز کرد: دانش آموزان در نوبت صبح در مدارس حضور پیدا می‌کنند و بعدازظهرها و پس از استراحت ظهرگاهی در منزل برنامه‌های علمی و تربیتی  ذیل کانون در مسجد ادامه پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: هرچند این مدارس جدا از مسجد هستند ولی برنامه‌های آن‌ها زیر نظر مسجد بوده و فعالیت‌های متعدد و متنوعی دارند و انواع کلاس‌ها قرآنی و برنامه‌های خلاقیت محور، ثبت اختراع و موفقیت‌های دانش آموزان در المپیادها، مدارس تیزهوشان و ... مدیون برنامه‌هایی است که در مسجد و کانون برقرار می‌شود.

مسئول روابط عمومی کانون  اسوه  ترکیب دیدنی مسجد و مدرسه در این کانون را تحسین‌برانگیز دانست و گفت: نزدیک به ۲۰۰ نفر از نوجوانان به‌خصوص در مقطع متوسطه بعدازظهرها به مسجد می‌آیند و مخاطب روزانه مسجد هستند و برنامه‌های حلقات اعم از هیئت نوجوانان و فعالیت‌های قرآنی و حلقات معرفتی با مشارکت این نوجوانان در مسجد انجام می شود.

نتایج اعجاب‌برانگیز از همزیستی مسجد و مدرسه

وی بر اهمیت کار تربیتی ذیل برنامه‌های مسجد تأکید کرد و گفت: بعد از برنامه‌های مدرسه و مسجد مسئولین و دست کانون شب‌ها درموسسه دورهم جمع می‌شوند و تا پاسی از شب به مطالعه و بررسی برنامه‌های تربیتی می‌پردازند و یک سه‌ضلعی سه شیفت کار در مدرسه، کانون و مؤسسه برقرار است.

زیوری در ادامه گفت‌وگو به بخشی از برنامه‌های این کانون مسجدی پرداخت و گفت:  نوجوانان در این مسجد درزمینهٔ های مختلف فعال هستند و علت علاقه‌مندی آن‌ها به حضور در مسجد این است که با ابتکارات مرحوم مؤیدی مسجد طوری تعبیه‌شده که مسجد پاسخ گوی نیازهای نوجوانان است.

وی توجه به نوجوانان را دلیل دیگر علاقه‌مندی آنان به حضور در این مسجد توصیف کرد و افزود: نکته بسیار مهم این است که نوجوان  می‌خواهد دیده بشود؛ ازاین‌رو عمده فعالیت‌های مسجد توسط نوجوانان انجام می‌شود و نوجوانان در فعالیت‌های مسجد نقش محوری دارند.

اهمیت مطالعه و علم‌آموزی در می‌توان در رأس برنامه‌های این کانون عنوان کرد؛ چراکه حضور در کتابخانه و سالن مطالعه یکی از اولویت‌های همه نوجوانانی است که در برنامه‌های مسجد و در کنار فعالیت در کارگروه‌های مختلف دارند.

به گفته زیوری در کنار کارگروه کتاب‌خوانی و مطالعه، حدود ۲۰ کارگروه درزمینهٔ های قرآن، پژوهش، صوت و تصویر، بازی‌های خلاق، شورا، خبرنگاری، فعالیت‌های جهادی، رسانه، نشریه و ... فعالیت دارند که هر کارگروه حداقل ۵ یا ۶ عضو ثابت و ۴ عضو متغیر دارد؛ بچه‌ها در قالب این‌ها کارگروه‌ها تقسیم‌کار می‌کنند و برنامه‌های مسجد را با همدلی پیش می‌برند.

نتایج اعجاب‌برانگیز از همزیستی مسجد و مدرسه

مسئول روابط عمومی کانون اسوه همچنین از فعالیت حدود ۲۰ نفر به‌صورت دائم و پاره‌وقت در قالب مربیان کانون خبر داد و گفت: مربیان نظارت بر فعالیت‌های کارگروه‌ها دارند و چارت نظارت مسجد در کانون دیدنی است.

وی ادامه داد: برگزاری برنامه‌های ملی، مذهبی و یادواره‌های شهدا بخشی از فعالیت‌های نوجوان در ذیل برنامه‌های مسجد است و اردوی های تفریحی و زیارتی باهدف تشویق علمی دانش آموزان برگزار می‌شود.

زیوری به در ادامه به بخشی از موفقیت‌های دانش آموزان فعال در برنامه‌های مسجد و کانون کاظم بیک اشاره کرد و گفت: ازاین‌جهت که دانش آموزان در نوبت صبح و بعد از ظهر فعال هستند، در بسیاری از زمینه‌های مختلف که وارد می‌شوند موفق هستند؛ از برتری در مسابقات رباتیک و بخش اختراعات رایاکاپ تا موفقیت در آزمون‌های تیزهوشان و مدارس نمونه دولتی و قبولی در دانشگاه‌های برتر کشور شاهد موفقیت این نوجوانان است.

وی ادامه داد: دانش آموزان مدارس اشراق امسال در فوتبال و والیبال در شهرستان به مقام اول رسیدند و چند سال است که در رشته هندبال در شهرستان برتری دارند؛ مقام سوم آسیا در رشته پینگ‌پنگ و مقام‌های مختلف دیگر در رشته‌های علمی، قرآنی و.. در سطح شهرستان  و استان نیز از در دیگر افتخارات این نوجوانان است.

نتایج اعجاب‌برانگیز از همزیستی مسجد و مدرسه

مسئول روابط عمومی کانون اسوه همچنین به برتری نوجوانان مسجدی بابل در عرصه‌های قرآن، مداحی، اذان و .. نیز اشاره داشت و گفت: این کانون در خردادماه امسال  به‌عنوان یکی از  کانون‌های مساجد برتر تربیتی توسط وزیر ارشاد موردتقدیر قرار گرفت؛ همچنین در مهرماه  ۱۴۰۲ نیز در همایش نخبگان به‌عنوان یکی از کانون‌های برتر درزمینهٔ نخبه پروری  توسط ریاست محترم جمهور موردتقدیر قرار گرفت.

وی در پایان‌بر اهمیت تربیت در کنار تعلیم وتعلّم تأکید کرد و گفت: آمادگی داریم تا تجربیات خود در این زمینه در اختیار دیگران قرار دهیم و امیدواریم با معرفی این‌گونه برنامه‌ها شاهد توسعه و نشر ایده‌های این‌چنینی در سطح کشور باشیم.

کد خبر 1748788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha