ناگفته‌های بادامچیان از بهمن ۵۷

اسدالله بادامچیان در مورد هفته بعد از ورود امام(ره) به کشور، گفت: ساماندهی این دوران بسیار مهم بود؛ بختیار اعلام کرده بود من دولت را تحمل نمی‌کنم و امام فرمودند: ملت باید انتخاب کند.

خبرگزاری شبستان _گروه سیاسی: انقلاب اسلامی ایران، قیام مردم ایران به رهبری امام خمینی، از مراجع تقلید شیعه که موجب سقوط نظام پادشاهی و ایجاد نظام جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ش برابر با ۱۹۷۹م شد. آغاز این حرکت با اعتراضات امام خمینی و دیگر علمای دینی به رفتارهای خلاف دین دستگاه حکومتی از سال ۱۳۴۱ش آغاز شد. در عاشورای سال ۱۳۴۲ش امام خمینی در مدرسه علمیه فیضیه قم سخنرانی کرد و در پی اعتراضات تند به حکومت بازداشت شد. این واقعه موجب قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ش و حرکت‌های اعتراضی مردم و درگیری با مأموران حکومتی در برخی از شهرهای ایران شد و در نتیجه کشتار برخی معترضان گردید.

اعتراض مجدد امام خمینی به لایحه کاپیتولاسیون باعث دستگیری دوباره وی در سیزده آبان ۱۳۴۳ش و تبعیدش به ترکیه و پس از آن نجف شد. مبارزات انقلابیون در خفا ادامه یافت تا این که درگذشت مشکوک سید مصطفی خمینی فرزند آیت‌الله خمینی در آبان‌ماه ۱۳۵۶ش باعث علنی شدن دوباره مخالفت‌های مردم با نظام سلطنتی شد. انتشار مقاله‌ای با عنوان ایران و استعمار سرخ و سیاه در روزنامه‌ اطلاعات (۱۷دی ۱۳۵۶ش) که در آن به مراجع تقلید شیعه و به خصوص امام خمینی توهین شده بود، موجب تشدید حرکت‌های اعتراضی گردید. برخورد خشن و مسلحانه مأموران حکومت پهلوی در ۱۹ دی ۱۳۵۶ش در قم به گسترده شدن اعتراضات و سرایت آن به شهرهای دیگر انجامید. از این تاریخ به بعد با برگزاری چهلم کشته‌شدگان واقعه ۱۹ دی قم و کشته شدن تعدادی در ۲۹ بهمن در تبریز  یکی پس از دیگری با بزرگداشت چهلم کشته شدگان شهرهای دیگر، کشور ایران دستخوش درگیری‌های گسترده و سراسری شد. با تشدید اعتراضات مردمی، محمدرضا پهلوی در ۲۶ دی ۱۳۵۷ش ایران را ترک کرد. امام خمینی که از عراق به پاریس هجرت کرده بود و با مصاحبه‌ها و پیام‌های خود انقلاب را رهبری می‌کرد، در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ش به ایران بازگشت و در ۲۲ بهمن همان سال نظام پادشاهی رسماً سقوط کرد. در همین رابطه گفتگویی با اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی به شرح زیرا ارایه می شود.

ناگفته‌های بادامچیان از بهمن ۵۷

بهمن ۵۷ را چگونه توصیف می کنید؟

بهمن ۵۷ تحول یک نظام چند هزار ساله شاهنشاهی و یک نظام جمهوری اسلامی مردمی و ولایی است این واقعه یک حادثه بسیار عظیم و سرنوشت ساز در جهان معاصر است و از این جهت اهمیت ویژه دارد خدا را شکر می‌کنم که به من توفیق داد که در نهضت امام از سال ۴۱ در خدمت امام رحمت الله انجام وظیفه کردم.

از خاطرات خود در کمیته استقبال از امام(ره) بگویید.

در کمیته استقبال از امام در محضر شهید آیت الله مطهری و شهید مفتح و شهید محلاتی بودم، اگرچه بهمن در ذهن بسیاری از مردم ما به خصوص نسل جوان بیشتر با بحث کمیته استقبال ورود امام خمینی(ره) به کشور تداعی می‌شود اما این تنها بخشی از بهمن ۵۷ است.

امام فرموده بودند به ایران بیایم به مزار شهدا می روم، منزلی هم که تدارک می بینید از مرکز شهر به سمت پایین باشد و مراسم استقبال هم طاغوتی نباشد.

امام ره  فرموده بودند من بیایم به زیارت شهدا می‌روم و منزلی می‌خواهم در جایی باشد که برای دولت و افرادی که دارای وجه لازم نیستند نباشد و از مرکز شهر به پایین باشد و مراسم استقبال تشریفات طاغوتی نداشته باشد.

با توجه به حضور گسترده مردم، استقبال از امام(ره) و مراسم در بهشت زهرا(س) چگونه برگزار شد؟

در آن روز صبح کمیته استقبال از امام تشکیل شد و مرحوم شهید آیت الله مطهری رئیس کمیته استقبال بودند و من و شهید مفتح و شهید محلاتی در این کمیته انجام وظیفه می‌کردیم که در بهشت زهرا(س) مسئولیت اداره بهشت زهرا( س) از سوی شهید مطهری و آیت الله بهشتی بر گردن من گذاشته شد چون من چهره پنهانی بودم و گفتند بیش از ۲ میلیون جمعیت در فضای محدود حضور دارند و انواع خطرات امام(ره) را تهدید می‌کند و باید فردی در آنجا باشد که ما مطمئن باشیم که می‌تواند کل مراسم را اداره کند.

با توجه به استقرار حکومت شاهنشاهی مراسم استقبال از امام ره نیازمند چه امکانات و تجهیزاتی بود؟

روز استقبال از امام  ره با ۶۵ هزار نیروی مردمی انتظاماتی که همه از بخش‌های مردمی بودند و یک ریال از ما نگرفتند و یک تقدیرنامه و تشکر از ما نخواستند یک نفوذی در میان آنها نبود و این مراسم به بهترین نحو اداره شد

 از ۳۰ دی ماه تا دوازدهم بهمن ۱۲ روز فاصله است این ۱۲ روز استقبال از امام با ۶۵ هزار نیروی مردمی انتظاماتی که همه از بخش‌های مردمی بودند و یک ریال از ما نگرفتند و یک تقدیرنامه و تشکر از ما نخواستند یک نفوذی در میان آنها نبود و این مراسم به بهترین نحو اداره شد آمدن امام در مسافت ۲۴ کیلومتر از مهرآباد تا بهشت زهرا (س) و برگرداندن ایشان در حالی که ژنرال هایزر در ایران تهدیدی برای نظام مبارزان بود و حکومت شاه و ساواک برقرار بود اما این قدرت عظیم ملت روح بلند امام رحمت الله و تمام فداکاری و اراده و دلسوزی یاران امام موجب شد تا به بهترین نحو مراسم برگزار شد در آن روز در تهران یک قتل اتفاق نیفتاد و همه جا امن و امان بود.

ناگفته‌های بادامچیان از بهمن ۵۷

هفته بعد از استقبال و ورود امام خمینی(ره) به کشور چه اتفاقاتی رخ داد و کشور چگونه اداره می شد؟

بختیار اعلام کرده بود من دولت را تحمل نمی‌کنم و امام فرمودند ملت باید انتخاب کند

هفته دوره اقامتگاه امام(ره) و حضور مردم و آمد و رفت و معرفی دولت موقت و ساماندهی این دوران یکی از دوره‌های بسیار جالب و مهمی است که در این روزها اداره اقامتگاه امام رحمت الله خود عظمتی داشت بختیار اعلام کرده بود من دولت را تحمل نمی‌کنم و امام فرمودند: «ملت باید انتخاب کند» و بعد هم مسائل آقای بازرگان و دولت موقت مطرح بود بیست و دوم بهمن روز سرنگونی طاغوت و بیست و سوم بهمن استقرار حکومت الله بود در هفته بعد کشور به گونه‌ای بود که نه دولت طاغوت بود و بختیار فرار کرده بود و ارتش بی‌طرفی خود را اعلام کرده و دولت بازرگان مستقر نشده بود و این یک هفته کشور از مدرسه علوی اداره می‌شد و با موفقیت به تشکیل نظام جمهوری اسلامی انجامید بهمن ۵۷  سه رویداد عظیم دارد ورود امام به داخل کشور با آن عظمت نظم ترتیب اخلاق و مسئله دوران فاصله میان سقوط نظام نظام ستمشاهی و مسئله آغاز حکومت اسلامی هفته دوم و سوم شکل‌گیری اولیه حکومت اسلامی و انتقال قدرت و بهمن جاویدان که انصافاً جاوید باد.

انقلاب اسلامی چه تاثیری بر ملت های منطقه بر جای گذاشت؟

انقلاب اسلامی همواره در این مقطع سرنوشت ساز بود  که بعد سرنوشتش به جهان انجامید در امتداد آن قیام الهی ملاحظه می‌کنید در یمن چه می‌گذرد و آمریکا و اروپا و ائتلاف اتحادیه اروپا همه با هم در برابر یک ملت به پا خاسته و نهضت مقاومت اسلامی با الله اکبر همه را دچار ضعف و ذلت کرده است و در آن طرف صهیونیست در غزه این همه جنایات کردند و باز حماس برخاسته و استوار و نظام صهیونیست رو به زوال و نابودی است. در دنیا اسلام در حال پیش رفتن است این افکار عمومی جهان است که علیه صهیونیست‌ها و آمریکا و حتی در خود آمریکا و اسرائیل به پا خاسته است و این همان شعری است که می‌گوید این سپیده سحر است باش تا صبح دولتش بدمد انشاالله با حکومت عدل و قسط امام زمان(عج) خداوند درجات تمام کسانی که در این مقطع حساس انجام وظیفه کردند و همه کسانی که آن را ادامه دادند و بعد از این هم ادامه می‌دهند نزد خود متعالی بگرداند و روح بلند امام و شهدا را شاد بگرداند و ما را توفیق بدارد تا قدرشناس و سپاسگزار این نعمت الهی و وجود مبارک نایب امام زمان امام خمینی و نایب ایشان امام خامنه‌ای باشیم و اهل کفران نعمت‌های الهی نباشیم بلکه از اصحاب شاکر الهی باشیم ان شاءالله.

کد خبر 1749157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha