استفاده از کلمه «صهیونیست» در فیس‌بوک و اینستاگرام ممنوع می‌شود

شرکت «متا» در حال بررسی قوانین سختگیرانه برای استفاده از کلمه «صهیونیست» در فیسب‌بوک و ایستاگرام است، اقدامی که انتقاد از رژیم اسرائیل را در طول جنگ و نسل کشی آن در نوار غزه ممنوع می کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان  به نقل از « france۲۴»، شرکت «متا» که مالکیت رسانه‌های اجتماعی فیسبوک و اینستاگرام را در اختیار دارد در حال بررسی قوانین سختگیرانه برای استفاده از کلمه «صهیونیست» است، اقدامی که تا حد زیادی انتقاد از رژیم اسرائیل را در طول جنگ و نسل کشی آن در نوار غزه ممنوع می کند.

متا تایید کرد که کلمه «صهیونیست» باید به عنوان یکی از کلمات ایجاد کننده نفرت تلقی شود و مدعی شد که یهودی‌ستیزی آنلاین در بحبوحه جنگ اسرائیل و حماس تشدید شده است.

این شرکت با تایید گزارش واشنگتن در این زمینه نوشت که در نظر دارد ممنوعیت استفاده از کلمات و اصطلاحات ناشی از نفرت را گسترش دهد و کلمه «صهیونیست» را هم جزو این کلمات قرار داد.

متا مدعی شد که به نظر می‌رسد کلمه «صهیونیست» یک جایگزین بد و بی اخلاقانه برای کلمه «یهودی» یا «اسرائیلی» است.

«ارین مک‌پیک»، سخنگوی متا در پاسخ به پرسش خبرگزاری فرانسه گفت: با توجه به افزایش گفتمان دو قطبی شده عمومی به دلیل رویدادهای خاورمیانه، ما معتقدیم که ارزیابی ما برای بررسی پست‌هایی که از واژه صهیونیست یا صهیونیستی  استفاده می کنند، مهم است.

اقدام متا باعث نگرانی فعالان حقوق دیجیتال و گروه های طرفدار فلسطین شده است که می گویند این رویکرد انتقادات سیاسی مشروع از اسرائیل، ارتش آن و صهیونیسم را در طول جنگ و نسل کشی غزه خفه می کند.

الغصین، محقق و مشاور عفو بین‌الملل در بیانیه ‌ای در این باره گفت: شرکت متا باید مراقب باشد که نسبت به سیاست‌های محتوایی علیه صداهای طرفدار فلسطین که علیه جنگ صحبت می‌کنند، تعصب نداشته باشد.

وی در بیانیه‌ای گفت: ممنوعیت کلی انتقاد از «صهیونیسم» یا «صهیونیست‌ها» در پلتفرم‌های متا، آزادی بیان کسانی را که سعی در جلب توجه جنایات وحشیانه نیروهای اسرائیلی در غزه دارند، محدود می‌کند.

محقق و مشاور عفو بین‌الملل تاکید کرد که این بازنگری از سوی شرکت متا به ویژه با توجه به وضعیت وخیم کنونی در نوار غزه نگران‌کننده است.

دنی نوبل، یکی از اعضای «صدای یهودیان برای صلح» نیز گفت: چنین تغییر سیاستی به مصون ماندن اسرائیل در برابر پاسخگویی در مورد سیاست‌ها و اقداماتش که حقوق بشر فلسطینی‌ها را نقض می‌کند، منجر می‌شود.

در ماه نوامبر، شرمت متا، حساب‌های رسانه‌های اجتماعی «جیل استاین»، نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا را به دلیل اظهارات وی در مورد جنگ اسرائیل علیه غزه به حالت تعلیق درآورد.

استین خواستار تحقیق درباره جنایات جنگی رژیم نتانیاهو و همچنین نقش بایدن و رهبران آمریکا در کمک و حمایت از آنها شده بود.

کد خبر 1749226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha