عفو بین‌الملل خواستار توقف فوری تخریب مساجد و اموال مسلمانان در هند شد

عفو بین‌الملل با انتشار دو گزارش جدید در مورد هدف قرار دادن منازل، مشاغل و مکان‌های عبادی مسلمانان در چندین ایالت متعلق به جامعه اقلیت، از مقامات هندی خواسته است تا فورا تخریب غیرقانونی مساجد، املاک و اموال مسلمانان را متوقف کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «Aljazeera»، عفو بین‌الملل با انتشار دو گزارش جدید در مورد هدف قرار دادن منازل، مشاغل و مکان‌های عبادی مسلمانان در چندین ایالت متعلق به جامعه اقلیت، از مقامات هندی خواسته است تا فورا تخریب غیرقانونی مساجد، املاک و اموال مسلمانان را متوقف کنند.

این گروه حقوق بشری با توصیف این تخریب‌ها به عنوان نوعی مجازات فراقانونی، خواستار پرداخت غرامت کافی برای همه کسانی شد که در اثر این تخریب‌ها صدها نفر را بی خانمان کرده و معیشت آنها را دچار اختلال کرده است.

عفو بین الملل همچنین از شرکت تجهیزات ساختمانی JCB که بولدوزرهای آن به طور گسترده در تخریب‌های تنبیهی مسلمانان مورد استفاده قرار گرفته است، خواست تا استفاده از ماشین آلات خود برای نقض حقوق بشر را به طور آشکارا محکوم کند.

این دو گزارش با عنوان‌های «بی‌عدالتی بولدوزر در هند» و «نقش JCB در بی عدالتی بولدوزر در هند»، تخریب حداقل ۱۲۸ ملک متعلق به مسلمانان را در فاصله آوریل تا ژوئن ۲۰۲۳ مستند کرده است.

عفو بین الملل می گوید تخریب های انجام شده توسط بولدوزرها حداقل ۶۱۷ نفر را بی خانمان کرده یا معیشت آنها را از بین برده است.

در این گزارش‌ها آمده است که مقامات پنج ایالت آسام، گجرات، مادهیا پرادش، اوتار پرادش و دهلی پس از خشونت‌های مذهبی یا اعتراض مسلمانان به سیاست‌های تبعیض‌آمیز دولت، تخریب‌هایی را به عنوان «مجازات» انجام داده‌اند که کاملا غیرقانونی هستند.

«اگنس کالامار»، دبیر کل عفو بین‌الملل گفت: تخریب غیرقانونی اموال مسلمانان توسط مقامات هندی که توسط رهبران سیاسی و رسانه‌ها به عنوان «عدالت بولدوزر» مطرح می‌شود، بی‌رحمانه و وحشتناک است و باید فورا متوقف شوند.

وی افزود: مقامات حزب «بهاراتیا جاناتا» مکررا حاکمیت قانون را تضعیف کرده اند؛ خانه ها، مشاغل یا مکان های عبادی را از طریق کمپین‌های هدفمند نفرت، آزار و اذیت، خشونت و استفاده از بولدوزرهای JCB تخریب کرده اند و این نقض حقوق بشر باید فورا مورد رسیدگی قرار گیرد.

ماه گذشته، خانه‌ها و املاک مسلمانان در مرکز مالی بمبئی پس از تشدید خشونت‌های جمعی در پی افتتاح معبد رام توسط مودی در شهر آیودیا در شمال اوتار پرادش، توسط بولدوزر تخریب شد.

سال گذشته نیز بیش از ۳۰۰ ملک و مکان عبادی مسلمانان پس از خشونت های جمعی در حومه دهلی نو پایتخت هند تخریب شد که از جمله آنها می‌توان به تخریب مسجد ۱۰۰ ساله در سال ۲۰۲۱ میلادی و تخریب یک مسجد قرن شانزدهمی در سال ۲۰۲۳ میلادی در اوتارپرادش تحت پروژه تعریض جاده اشاره کرد.

کد خبر 1749568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha