رشد و تحول فکری و معنوی را باید در نیروی انسانی پای کار ایجاد کرد

آیت الله دژکام گفت: رشد و تحول فکری و معنوی و درونی را باید در نیروی انسانی پای کار ایجاد کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از فارس، آیت الله لطف الله دژکام امروز چهارشنبه(۲۵ بهمن) در جلسه مبانی حکمت اسلامی در شهرسازی که با حضور جمعی از اعضای شورای شهر و اعضاء سازمان نظام مهندسی در شورای شهر شیراز برگزار شد، گفت: این نوع کارها به گونه ای نیست که امروز اقدام کنیم و نتیجه آن را فردا مشاهده کنیم، این کار زمان بر است و اگر امروز به فکر گفت و گوهای دقیق عالمانه پیرامون موضوعاتش نباشیم سال های بعد هم به نتیجه نمی رسیم و این جلسه برای من عزیز است چون به این موضوع پرداخته شده است. 

وی افزود: از این نوع تصور که متاسفانه گاهی وجود دارد رنج می بریم به خاطر اینکه افراد را نا امید می کند یعنی در یک دوره زمانی معقولی به دنبال نتیجه نیست و یک شبه می خواهد به نتیجه برسد. 

آیت الله دژکام بیان کرد: رشد و تحول فکری و معنوی و درونی را باید در نیروی انسانی پای کار در حوزه شهرسازی، معماری، مهندسی و عمران ایجاد کنیم تا به مرور در طول زمان در کار و اقدامی که انجام می دهد خودش را نشان دهد، این نکته را خدمت شما یادآوری کردم برای اینکه در اصل قضیه عجله نداشته باشیم. 

وی ادامه داد: این کار یک کلان پروژه است که هزینه چندانی نمی برد و از طرفی نگاه هر فردی که به شیراز می آید را می نوازد و می تواند الگویی برای دیگر نقاط باشد و ویژگی این شهر است. 

امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه در این دوره جدید هر چه ایرانی ها میدان داری می کنند باید آنچه درون ما هست را نشان دهیم و در تاریخ بماند که این برهه مربوط به مسلمانان ایرانی بوده است، عنوان کرد: هر طور می اندیشیم همان طور خواهیم ساخت و خواهیم پرداخت و دیگران از آن بهره خواهند برد. 

وی با اشاره به اینکه در این زمینه متاسفانه آنچه که ما کار کردیم به اندازه چیزی که می خواستیم نیست، گفت: بنده برخی از طرح هایی که ساخته شده را بررسی کرده ام که طراح می گوید طراحی اسلامی است و توضیح می دهد اما توضیح او با نوع نگاه ملاصدرا فاصله زیادی دارد، گرچه دلش می خواهد کاری کند اما فاصله دارد چون خود او نمی داند ملاصدرا چه گفته است.

به گفته دژکام، متاسفانه برای توضیح دادن این مسائل فضای مناسبی ایجاد نکرده ایم، یک گوشه هایی کارهایی انجام می شود اما از نقطه مطلوب و مورد نظر خود بسیار فاصله داریم و علتش این است که ما فضای همکاری با سایر گروه های علمی را ایجاد نکرده ایم. 

وی با اشاره به اینکه هر چه فیلسوف کاربرد فلسفه را در حیطه معماری و مهندسی نشان دهد این کاربرد بدون اینکه خود مهندس فلسفه را درک کند غیر ممکن است، گفت: گرچه جوان عزیز مهندس و طراح ما کار می کند و قلباً علاقه مند به ارزش هایی است که می گوییم ولی عمقاً این را شناسایی نکرده است و باید این موضوع به نحوی حل شود و در این راستا مهم است که دانشگاه در این فضا درگیر شود. 

به گفته دژکام، بنده با مطالعه می گویم که مسلما ما سه موضوع را به عنوان پارادایم در اصطلاح تمدن غربی و در اصطلاح فلسفه خودمان مبانی  داریم که اگر این سه را در مبانی تغییر دهید حتما در نتیجه پژوهش تغییر ایجاد می شود و رقبای ما در تمدن اروپایی اصرار دارند مبانی خودشان دست نخورد. 

به اذعان وی، بنده جلسه ای با هیئت بورد پرستاری کشور داشتم و به آنها عرض کردم شما کتاب آموزش پرستاری را ترجمه می کنید اما ۶ فصل اول کتاب مرجع تدریس رشته پرستاری را ترجمه نمی کنید و مسئله این است که ۶ فصل اول پارادایم ها و مبانی است و نظیر همین را اگر در متون کتاب های مهندسی نگاه کنیم یا ترجمه نمی شود یا تدریس نمی شود و طبق باورهای تمدن رقیب کار می کنیم یعنی قسمت مبانی آنها را حفظ می کنیم و قسمت کار عملی را تدریس می کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: ما باید در مبانی بحث کنیم نه اینکه بدون بحث مبانی آنها را قبول کنیم و رد شویم، اینگونه هیچ کدام از مهندسین ما در آخر با مبانی ما مجتهد نمی شود چون در مهندسی اجتهاد داریم و نوآوری نتیجه اجتهاد است ولی مهندسان آنها مجتهد می شوند یا وقتی در شریف نیرو تربیت می کنیم برای آنها مجتهد تربیت می کنیم چون دقیقا مبانی آنها را مراعات می کنند اما برای خودمان مجتهد تربیت نمی کنیم. 

وی گفت: ما نمی گوییم کار مهندسی نکند بلکه باید اجتهاداتش متناسب با تفکر و مبانی خودمان باشد و این مشکل در آموزش ما است، حال قبل از اینکه به اصلاح آموزش برسیم این حلقه را تشکیل داده ایم تا قضیه را ملموس تر کنیم. 

امام جمعه شیراز اظهار کرد: این مبانی خشت اول است و "گر نهد استاد کج تا ثریا می رود دیوار کج"، آنچه که مهندس ما می سازد نماد تمدنی است ولی اگر براساس مبانی آنها باشد این نماد کج خواهد بود و باید کار دیگری کنیم. 

وی ادامه داد: این نکته در جهان شناسی، انسان شناسی و معرفت شناسی است و باید این سه مورد مبانی و نحوه اندیشیدن در مورد جهان، در مورد انسان و در مورد دستگاه معرفتی انسان مورد بازنگری ما قرار گیرد که اگر این کار را نکنیم نهایتا هر اقدام و عملی که انجام می دهیم متناسب با نوع نگرش آنها خواهد بود و این در جامعه ملموس است. 

دژکام گفت: امروز نیروی انسانی عزیزی که پرورش داده ایم و استعداد درخشان است به تمدن رقیب رفته و متناسب با آنجا کار می کند پس باید شروع به کار کنیم و به مرور تغییر کند و زمان می برد. 

کد خبر 1750030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha