امام سجاد(ع)؛ دانشمند نیایشگر

کارشناس دینی گفت: صحیفه سجادیه، دریای بیکرانی از معارف دینی و قرآنی است که امام سجاد(ع) در قالب دعا و راز و نیاز با خدا بیان کرده است و می‌توان از ایشان به عنوان دانشمند نیایشگر یاد کرد.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛ زینب روحانی مقدم- در پنجم شعبان هلهله ای در مدینه و جهان برپا می شود چرا که فرشتگان به مناسبت تولد عابدترین و سجده کننده ترین بندگان خدا جشنی در آسمان ها بر پا کرده اند.

امروز سالروز ولادت چهارمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، حضرت سجاد علیه السلام است که او را زینت عبادت کنندگان نامیده اند و پیام آور قیام عاشورای حسینی است و نگذاشت یاد و خاطر و اهداف شهدای دشت کربلا به فراموشی سپرده شود.

امام سجاد(ع)؛ دانشمند نیایش گر

*مروری بر سیره سیدالساجدین(ع)

امام چهارم علی بن الحسین ملقب به «زین العابدین» و «سید السجادین» در پنجم شعبان سال ۳۸ هجری در مدینه به دنیا آمد. مادر گرامی ایشان شهربانو دختر یزدْگِرد (آخرین پادشاه ساسانی) است، امام سجاد (ع) دوران رشد خود را در عهد امامت امام مجتبی (ع) و پدر خود حسین بن علی (ع) سپری کرد.

امام سجاد علیه السلام در کربلا حاضر شد، اما به دلیل بیماری نتوانست در جنگ شرکت کند، پس از آن قریب سی و چهار سال، یعنی تا سال ۹۴ قمری، رهبری شیعه را بر عهده داشت.

امام سجاد(ع) در عین آن که زینت عبادت کنندگان، بزرگمرد عبادت، عرفان و سجده بود، مجاهد بزرگ فی سبیل الله بود، او در عین آن که کانون علم و اندیشه و معرفت بود، تواضع ویژه ای داشت، و در عین آن از شکوه و جلال و ابهت خاصی برخوردار بود.

آن حضرت با عنوان زین العابدین و سجاد خوانده می شود، چرا که او قبل از هر چیز بنده خالص و صالح خدا بود، و سجده های طولانی او، هربیننده را به سوی خدا و پرستش خدا جذب می کرد.

حضرت امام سجاد علیه السلام را می توان احیاگر فقه و علوم آل محمد صلی الله علیه وآله و زمینه ساز و در واقع بنیان گذار مراکز علمی و مکاتب فرهنگی و فکری شیعه دانست.(۱)

امام سجاد(ع)؛ دانشمند نیایش گر

*امام سجاد(ع)؛ ابن الخیرتین

به مناسبت فرارسیدن سالروز ولادت باسعادت امام سجاد علیه السلام به سراغ یکی از کارشناسان حوزه دین رفتیم. حجت الاسلام محمدرضا محمدی-امام جمعه طبس- در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار داشت: امام سجاد علیه السلام القاب بسیار زیبا و فراوانی دارد که می توان به سجاد و زین العابدین اشاره کرد.

وی در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از القاب امام سجاد علیه السلام می توان به ابن الخیرتین اشاره کرد که به معنای فرزند دو برگزیده است به این دلیل که پدرشان امام حسین(ع) بهترین مردم در آن زمان و مادرشان شهربانو برگزیده‌ای از عجم بوده است.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به اینکه از دیگر ویژگی ها و القاب امام سجاد(ع) می توان به دانشمند نیایش گر اشاره کرد، افزود: صحیفه سجادیه امام سجاد(ع) حاوی ۵۴ دعا است و از صحیفه سجادیه به عنوان اخت القرآن می‌توان یاد کرد.

وی ادامه داد: این کتاب دریای بیکرانی از معارف دینی و قرآنی است که امام سجاد(ع) در قالب دعا و راز و نیاز با خدا بیان کرده است و می‌توان از ایشان به عنوان دانشمند یاد کرد.

امام جمعه طبس در ادامه گفت: می توانیم ادعا کنیم اگر ادعیه معصومین به خصوص امام سجاد علیه السلام نبود ما گاهی حرف زدن با خدا را یاد نداشتیم و کم می‌آوردیم اما معصومین(ع) روش حرف زدن با خدا و مناجات کردن با خدا را به ما یاد دادند.

امام سجاد(ع)؛ دانشمند نیایش گر

*امام سجاد(ع) مهم ترین پیام آور کربلا

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه دوران امام سجاد(ع) بعد از عاشورا یک دوران تقریباً خفقانی بود، افزود: در این زمان امام حسین(ع) به شهادت رسیده و حاکم جامعه یزید و یزیدیان بودند و اوج قدرت بنی امیه بود و یزدیان، انسان های بی باک و بی‌رحمی بودند.

وی در ادامه گفت: امام سجاد علیه السلام با استفاده از روش‌های دعا و مناجات و به تعبیری سیاسی، راه پدرشان امام حسین(ع) را احیا کردند و زنده نگه داشتند.

امام جمعه طبس در ادامه عنوان کرد: حرکت های امام سجاد علیه السلام ماندگار شد و توانستند پیام کربلا را به جهان ابلاغ کنند لذا یکی از مهمترین پیام آوران کربلا، امام سجاد علیه السلام بودند و رهبریت و تبیین جریان عاشورا را بر عهده داشتند که سبب رسوایی یزید و یزیدیان و سقوط آنان شد.

*صحیفه سجادیه؛ زبور آل محمد(ص)

وی با بیان اینکه از صحیفه سجادیه به عنوان زبور آل محمد(ص) یاد می‌شود، افزود: دعاهایی که از لسان امام سجاد علیه السلام در این کتاب آمده است مشابهت‌هایی با کتاب زبور حضرت داوود(ع) دارد.

حجت الاسلام محمدی در ادامه گفت: در کتاب صحیفه سجادیه به موضوعات مختلف اعتقادی، دینی، اجتماعی و اخلاقی شده است و دعاهای این کتاب از بشر به سمت خدا بالا می رود.

امام جمعه طبس ادامه داد: در بخشی از این دعاها به موضوع مهدویت و منجی عالمی که جهان را پر از عدل و داد می کند نیز اشاره شده است‌.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از کتاب های امام سجاد علیه السلام، رساله الحقوق است، افزود: در این کتاب مجموع حقوقی که در جامعه مطرح است از امام سجاد علیه السلام به یادگار مانده است.

امام جمعه طبس در پایان عنوان کرد: در این کتاب به حقوق مختلف از جمله حق خدا بر بشر، حق امام، حق اعضای بدن انسان، حق معلم، حق شاگرد، حق پدر و مادر، حق فرزندان و غیره اشاره شده است و محتوای بسیار غنی و منبع خوبی برای خطبا و سخنرانان است.

منبع؛

۱.حوزه نت

کد خبر 1750136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha