جهان در انتظار آرمان‌شهر مهدوی

نیاز بشریت به عدالت، جز با ظهور امام زمان(عج) به آرمان و هدف نهایی خود نمی‌رسد بنابراین انقلاب اسلامی ما نیز که به دنبال تحقق عدالت در سطح جهان است، تا زمان ظهور آن حضرت به سرانجام نهایی خود نمی‌رسد.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ مهدی رحمانیان: شعبان به عنوان یک ماه معنوی و مهم، فرصتی فراهم آورده که مسلمانان به خواندن دعا، آمرزش و توبه، انجام عبادات و تفکر در ظهور منجی متمرکز شوند.

 اهمیت این مهم و تمرکز بر امور روحی و الهی، زمینه‌سازی برای آمادگی فردی و اجتماعی برای ظهور منجی و ارتباط نزدیک با خداوند متعال فراهم می‌کند.

نیمه شعبان یکی از روزهای مهم و مورد احترام در تقویم اسلامی است که هر سال در نصف این ماه مصادف با پانزدهم ماه شعبان برگزار می‌شود. این روز به عنوان یک فرصت بزرگ برای توبه، استغفار و دعا شناخته شده است که مسلمانان به ویژه شیعیان به آن اهمیت ویژه‌ای می‌دهند.

یکی از مسائل مهمی که در این روز به خصوص در اسلام برجسته شده، آگاهی و توجه به ظهور منجی یعنی امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. این مسئله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و در اسلام به عنوان یک اصل اعتقادی اساسی مورد تأکید قرار گرفته است.

ظهور منجی و انتظار 

منجی یعنی امام زمان در اسلام شخصیتی مهم برای نجات بشریت است انتظار او در همه ادیان و فرهنگ‌ها برحسب نامها و ویژگی‌های متفاوت، پیش‌بینی شده است چرا که اهمیت و تاثیرگذاری او در ترقی و نجات بشریت بسیار اهمیت دارد.

جهان در انتظار آرمان شهر مهدوی

وظایف شیعیان در انتظار منجی

ایجاد آمادگی روحی و اخلاقی برای پذیرش امام زمان، عمل به فرایض اسلامی و احیای اعمال نیکو و بهره‌گیری از این روزها و مواقف مهم دینی برای پیشبرد اهداف الهی از جمله وظایف شیعیان منتظر است.

وعده ظهور منجی در تورات و انجیل

آنگونه که امام جمعه شیراز می گوید روزی بالاتر و والاتر از نیمه شعبان و ولادت امام زمان(عج) نیست و در تورات و انجیل نیز وعده به ظهور منجی عالم بشریت داده شده و پیش از آن در کتاب‌های دیگر ادیان از جمله ایرانیان به این نکته اشاره شده به نحوی که ایرانیان حتی پیش از ظهور اسلام نیز به ظهور منجی آخرالزمان اعتقاد داشتند.

در تورات و انجیل نیز وعده به ظهور منجی عالم بشریت داده شده و پیش از آن در کتاب‌های دیگر ادیان از جمله ایرانیان به این نکته اشاره شده است.

منتظران مهدی و استکبارستیزی

به اعتقاد آیت الله لطف الله دژکام منتظران مهدوی نشانه‌هایی دارند از جمله اینکه منتظر مهدوی، استکبارستیز است و اگر زورمان هم به مقابله با استکبار نرسد باید قلبا از مستکبران متنفر باشیم که اگر اینگونه نباشد ایمانمان لطمه خورده است.

وی عنوان می کند: مبارزه با آمریکا و اسرائیل، باعنوان سردمداران استکبار، مبارزه و تلاش در راستای انتظار امام زمان است و نمی‌شود که امام زمان(عج) ظهور کند و دولت غاصب رژیم صهیونیستی هنوز برجا باشد چراکه آن‌ها ظالم‌اند.

زمینه ساز ظهور

حاضر و ناظر بودن مردم و اعلام یاری آن‌ها با امام زمان(عج) زمینه‌ساز ظهور است؛ امری که نماینده ولی فقیه در استان فارس به آن اشاره کرده و می گوید: حضور در انتخابات پیش رو نیز به مثابه آمادگی برای حضور امام زمان است؛ زیرا دنیا منتظر است ببیند کشور امام زمان چه می‌کند.

وی ادامه می دهد: انتخابات بسیار حساس است و حضور در انتخابات وظیفه هر مومن است؛ چراکه این حضور زمینه‌ساز ظهور می‌شود.

جهان در انتظار آرمان شهر مهدوی

مطالبه عدالت

به اذعان آیت الله دژکام، دیگر ویژگی‌ منتظران مهدوی، عدالت‌خواهی است و امروز بحمداله در جامعه ما، زبان مردم برای مطالبه عدل و عدالت گویاست؛ درصورتی‌که در زمان طاغوت چنین نبوده است.

ویژگی‌ منتظران مهدوی، عدالت‌خواهی است و امروز بحمداله در جامعه ما، زبان مردم برای مطالبه عدل و عدالت گویاست.

وی با تاکید بر اینکه حق‌خواهی و عدالت‌طلبی با بی‌ادبی یکی نیست و مطالبه حق باید مودبانه و منصفانه باشد، می گوید: فرد مسئول در کشور ما هم مسلمان است و هم مومن بنابراین احترام دارد (و باید با احترام مطالبه حق و عدالت کرد)؛ از همین رو نباید حق‌طلبی و عدالت‌خواهی را با بی‌ادبی اشتباه گرفت.

به اعتقاد امام جمعه شیراز، همانطور که هیچ مدیری حق ندارد بگوید مردم عدالت را طلب نکنند، گروه‌های مردمی نیز با راهنمایی فرهیختگان و نخبگان، آداب عدالت‌خواهی و حق‌طلبی را رعایت کنند؛ زیرا مومنان بین خود رحم دارند گرچه خوشبختانه این موضوع در جامعه در حال نهادینه شدن است.

وی می گوید: اگر رنج می‌بریم و از درون اندوهگین هستیم، به این دلیل است که باور نداریم فردایی در کار است و مومن مزد سختی‌های این دنیا را می‌گیرد؛ از همین رو همواره باید با خود تکرار کنیم که گرچه امروز سختی‌هایی وجود دارد، اما آینده برای مومنان روشن است.

تبعیت از امام زمان

بنا به گفته آیت الله دژکام، انسان مؤمن نسبت به هر چه که پیامبر(ص) از جانب خدا می‌گوید، باید ایمان بیاورد و ایمان این است که بپذیریم پس از پیامبر(ص)، باید از ائمه اطهار(ع) پیروی کنیم و اینک، همه ما زیر سایه امام زمان(عج) و در دوران غیبت ایشان هستیم. حال سوال این است که آیا از امام زمانمان تبعیت می‌کنیم یا خیر؟

وی ادامه می دهد: در دوران ما امام زمانمان در غیبت است و ولی فقیه، نائب امام زمان(عج) است. حال مجددا پرسش را مطرح می‌کنم؛ آیا از فرامین نائب امام زمان تبعیت می‌کنیم یا خیر؟ اگر از امام زمان(عج) و نائبش تبعیت نکنیم بهشت نصیب ما نمی‌شود.

جهان در انتظار آرمان شهر مهدوی

نیاز جامعه به ظهور منجی

نماینده ولی فقیه در استان فارس نیمه شعبان را روز اظهار نیاز جامعه شیعی به حضرت مهدی(عج) و اضطرار به ظهور حضرت بقیت‌الله الاعظم(عج) عنوان می کند و می گوید: توجه به نیمه شعبان و ایام ولادت حضرت ولی‌عصر(عج) در دورانی که ما به‌سر می‌بریم بسیار مهم و حائز اهمیت است.

آرمان شهر مهدوی

به عقیده آیت الله دژکام هدف ما از برگزاری این جشن‌ها این است که اظهار نیازمان را به ظهور حضرت مهدی(عج) علنی و ابراز کنیم و بدانیم آرمان‌شهر و جامعه کامل و انسان کاملی که به دنبال آن هستیم تنها با ظهور آن حضرت اتفاق خواهد افتاد.

بحث نیاز بشریت به عدالت، جز با ظهور امام زمان(عج) به آرمان و هدف نهایی خود نمی‌رسد.

بحث نیاز بشریت به عدالت، جز با ظهور امام زمان(عج) به آرمان و هدف نهایی خود نمی‌رسد بنابراین انقلاب اسلامی ما نیز که به دنبال تحقق عدالت در سطح جهان است، تا زمان ظهور آن حضرت به سرانجام نهایی خود نمی‌رسد.

 نیمه شعبان، روز اظهار نیاز جامعه شیعی به حضرت مهدی(عج) و اضطرار همه ما به ظهور حضرت بقیت‌الله الاعظم(عج) است و ان‌شاءالله این مساله مهم، باید با برنامه‌ریزی دقیق به یک فرهنگ تبدیل شود.

کد خبر 1750306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha