رشد فزاینده صنعت غذای حلال با استقبال گسترده غیرمسلمانان

صنعت درحال گسترش «حلال» یکی از تاثیرگذارترین بازارها در تجارت جهانی است که نه تنها مورد استقبال میلیاردها مسلمان در جهان بلکه مورد استقبال غیرمسلمانان‌ها نیز قرار گرفته و امروز سرعت شکوفایی این صنعت قابل توجه است.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: نیاز به غذای حلال در جهان باوجود نزدیک به دو میلیارد مسلمان در کشورها و قاره‌های جهان گسترش یافته است. در واقع درخواست برای غذای حلال تنها برای مسلمانان نیست، بلکه این درخواست بین غیرمسلمانان نیز درحال گسترش است.

در طول سال‌های گذشته، مواد غذایی حلال بین مصرف کنندگان مسلمان و غیرمسلمان محبوب شده است، به طوری که از یک علامت شناسایی کنترل مذهبی به ضمانت سلامت غذایی و بهداشت و قابل اطمینان تبدیل شده است.

 براساس گزارش پلتفرم مطالعات بازار « MMR»، ارزش بازار جهانی غذای حلال در سال ۲۰۲۳ به ۲۳۳۹.۱ میلیارد دلار رسید. انتظار می‌رود کل درآمدهای بازار غذای حلال با نرخ رشد مرکب سالانه ۱۰.۵ درصد از سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۰ رشد کند و به حدود ۵۲۸۴.۹۶ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰ برسد.

بازار شاهد رشد سریع ناشی از افزایش جمعیت مسلمانان، افزایش آگاهی مصرف کننده، چندفرهنگی سریع ناشی از جهانی شدن، افزایش نگرانی های مربوط به سلامت و ایمنی و گسترش تجارت الکترونیک و بازاریابی دیجیتال است.

 حلال به معنای غذای مجاز طبق قوانین اسلامی است و گوشت، مرغ و غذاهای دریایی بخش اصلی بازار غذای حلال هستند. گوشت حلال از جمله گوشت گاو، بره، مرغ و غذاهای دریایی به ویژه برای مصرف کنندگان مسلمان از اهمیت بالایی برخوردار است.

محصولات لبنی مانند شیر، پنیر، ماست و کره، بخش مهمی از بازار مواد غذایی حلال را تشکیل می‌دهند و استانداردهای بهداشتی و مواد برای اطمینان از سلامت این محصولات اعمال می‌شود. این مسئله باعث می شود این محصولات به انتخابی مطمئن برای مصرف‌کنندگانی که نگران پیروی از شریعت و سلامت مواد غذایی هستند، تبدیل شوند.

شکوفایی صنعت غذای حلال در سایه استقبال گسترده غیرمسلمانان

گسترش حلال

مقوله حلال به غذا محدود نشده است، «صنعت حلال» فراتر از بخش غذا گسترش یافته است و شامل دارو، لوازم آرایشی، محصولات بهداشتی، لوازم زینتی و تجهیزات پزشکی، بخش خدمات، مانند خدمات لجستیکی، بازاریابی، رسانه های چاپی و الکترونیکی، بسته بندی، برندسازی و تامین مالی است.

 به گزارش پایگاه « ریسرچ گیت»، بازار غذای حلال به عنوان یکی از سودآورترین و تاثیرگذارترین بازارها در تجارت جهانی مواد غذایی امروز است.

 به گزارش پلتفرم «الاید مارکت ریسرچ»، بازار جهانی حلال در شماری از کشورها که از آن حمایت نکرده‌اند، به سرعت در حال گسترش است. برای مثال، ارزش تخمینی بازار غذای حلال در ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ به ۵۹.۴ میلیارد دلار رسید و انتظار می‌رود تا حدود ۸۸.۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۶ برسد.

انطلاق معرض "القمة العالمیة للحلال" فی مدینة إسطنبول

فروشگاه‌های بزرگ بیشترین سود از این بازار

گروه IMARC  گزارشی با عنوان « گزارش بازار غذای حلال» در پلتفرم خود درباره وضعیت بازار جهانی غذای حلال منتشر کرد.

این گزارش بر مهم‌ترین شبکه‌های توزیع جهانی از جمله فروشگاه‌های بزرگ(سوپر مارکت و هایپرمارکت‌ها) و خرده فروشی‌های سنتی و آنلاین تمرکز دارد.

این گزارش تاکید کرد که ایجاد شبکه‌های توزیع، سوپرمارکت‌ها و هایپرمارکت‌ها بیشترین سهم بازار را به‌ویژه در مناطق شهری و برون شهری به خود اختصاص داده‌اند.

این سوپرمارکت‌های بزرگ طیف گسترده‌ای از محصولات حلال، از محصولات تازه و گوشت گرفته تا کالاهای بسته‌بندی شده و تنقلات را ارائه می‌دهند و برای مصرف‌کنندگانی که به دنبال طیف گسترده‌ای از گزینه‌های حلال هستند، راحتی و تجربه خرید کامل و جامع را فراهم می‌کنند.

همچنین تعدادی از سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای نیز محصولات خاص معتبر خود را به عنو حلال عرضه می‌کنند.

خرده فروشان سنتی نقش مهمی در توزیع محصولات غذایی حلال به ویژه در مناطقی که بر بازارهای محلی و شرکت‌ها کوچک متمرکز هستند، ایفا کردند. این خرده فروشان شامل قصابی های محلی، خواربارفروشی‌های محله و بازارهای تخصصی حلال هستند، بیشتر آنها درک عمیقی از جوامع خود دارند و طیف وسیعی از محصولات را ارایه می‌دهند.

شبکه‌های توزیع آنلاین قدرت جذب بالایی در بازار غذایی حلال به دلیل سهولت نسبی در دسترسی از طریق تجارت الکترونیک و توانایی پاسخگویی به مصرف کنندگان جهانی دارند. خرده فروشان آنلاین طیف گسترده ای از محصولات حلال از جمله اقلام ویژه را که به سهولت در فروشگاه‌های محلی نیستند، ارایه می‌دهند.

این شبکه توزیع به مصرف کنندگان اجازه می‌دهد تا غذای حلال را از خانه‌هایشان جستجو و خریداری کنند و آن را در منزل تحویل دهند. بیشتر خرده ‌فروشان آنلاین توضیحات دقیق محصول، لیست مواد تشکیل دهنده و اطلاعات گواهی حلال را ارائه می‌دهند، این مسئله به ویژه برای مصرف‌کنندگانی که نگران اصالت محصولات حلال هستند، جذاب است.

شکوفایی صنعت غذای حلال در سایه استقبال گسترده غیرمسلمانان

آسیا قوی ترین مرکز و رشد قابل ملاحظه در آمریکا و اروپا

این گزارش تجزیه و تحلیل جامعی از تمام بازارهای منطقه ای مهم ارائه می دهد که شامل آمریکای شمالی (ایالات متحده و کانادا)، اروپا (آلمان، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، اسپانیا و سایر کشورها)  آسیا و اقیانوسیه (چین، ژاپن، هند، کره جنوبی، استرالیا، اندونزی و سایر کشورها)، آمریکای لاتین (برزیل، مکزیک و سایر کشورها)، خاورمیانه و آفریقاست.

بر اساس این گزارش، منطقه آسیا و اقیانوسیه بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص داده است.

 منطقه آسیا و اقیانوسیه یک مرکز قوی در بازار جهانی غذای حلال است، زیرا بزرگ‌ترین جمعیت مسلمان در جهان را در خود جای داده است که تقاضای زیادی برای محصولات حلال دارند.  کشورهایی مانند اندونزی، مالزی، پاکستان و بنگلادش دارای صنایع غذایی حلال و نهادهای نظارتی هستند.

علاوه براینها، و منطقه آسیا و اقیانوسیه یکی از مصرف کنندگان اصلی است و همچنین غذاهای متنوع و شیوه‌های فرهنگی این منطقه، بازار تپنده زندگی را برای طیف وسیعی از غذاهای حلال از تنقلات خیابانی تا غذاهای لذیذ و فاخر ایجاد می‌کنند.

منطقه آسیا و اقیانوسیه، یک مصرف کننده بزرگ و همچنین تولیدکننده عمده محصولات غذایی حلال است که بازارهای جهانی صادر می‌کند.

آمریکا شمالی شاهد افزایش تقاضا برای غذای حلال است که درجه اول به جامعه چندفرهنگی آن برمی گردد، جوامع مسلمان در ایالات متحده و کانادا به این تقاضا دامن زده اند که نتیجه آن در دسترس بودن محصولات حلال در سوپرمارکت‌ها و رستوران‌های بزرگ است.

این بخش همچنین شاهد افزایش تعداد مصرف کنندگان غیرمسلمان است که محصولات حلال را با توجه به مرغوبیت و کیفیت و سلامت شان انتخاب می کنند. این روند باعث شده است که بسیاری از تولیدکنندگان مواد غذایی آمریکای شمالی به دنبال کسب گواهی حلال برای رفع نیازهای این بازار در حال گسترش باشند.

 بازار اروپا شاهد رشد قابل توجهی برای غذای حلال است که هم جمعیت مسلمان و هم مصرف کنندگان غیرمسلمان که به دنبال مواد غذایی با کیفیت بالا هستند، به آنها توجه دارند.

 کشورهایی مانند فرانسه، بریتانیا و آلمان دارای جوامع مسلمان بزرگی هستند که در تقاضا برای محصولات حلال سهیم هستند. همچنین اتحادیه اروپا برای یکسان کردند روند صدور گواهینامه حلال و تسهیل تجارت و تضمین اعتماد مصرف کننده  تلاش می‎کند.

 آمریکای لاتین از بازار شکوفایی برای غذای حلال برخوردار است، کشورهایی مانند برزیل و آرژانتین به عنوان بازیگران اصلی در تولید و صادرات گوشت حلال ظاهر می شوند. بازار غذای حلال در این منطقه پاسخگوی نیاز اقلیت مسلمان و بازارهای بین المللی از جمله خاورمیانه است. صنعت گوشت حلال برزیل به ویژه، به ویژه در پایبندی به استانداردهای سخت حلال به رسمیت شناخته شده است و این مسئله باعث شده تا برزیل به یک صادرکننده بزرگ به بازارهای جهانی تبدیل کرده است.

کد خبر 1750777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha