جوانانی که با رمز یا علی‌ِاکبر به امام زمان خود خدمت می‌کنند

نزدیکی میلاد امام زمان عجل‌الله تعالی در ماه شعبان با سالروز ولادت حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام و روز جوان، بهانه‌ای است تا جوانان با شناخت بیشتر از جوان سیدالشهداء علیه‌السلام، پای کار امام زمان خود باشند.

خبرگزاری شبستان-کرمان: یازدهم شعبان‌المعظم سالروز میلاد حضرت علی اکبر علیه السلام، بزرگ ترین پسر امام حسین علیه السلام است که بر اساس روایات از نظر صورت و سیرت  و سخن گفتن به حدّی شبیه پیامبر خدا بود که هر کس شوق دیدار پیامبر صلی الله علیه و آله را داشت به او می نگریست.

حضرت علی اکبر علیه‌السلام اولین داوطلب از بنی‌هاشم برای جان‌فدایی در راه امام زمان خود

حضرت علی اکبر علیه السلام در واقعه عاشورا از ارکان سپاه امام علیه السلام به شمار می رفت؛ حق مداری و دفاع از حق تا ایثار جان، اذان گفتن برای اقامه جماعت به امامت حسین علیه السلام در جریان برخورد سپاه حُر با کاروان امام علیه السلام، بر عهده گرفتن مسئولیت آب‌رسانی به خیمه‌ها در شب عاشورا و همچنین داوطلب شدن ایشان برای شهادت پیش از دیگر بنی هاشم بنا بر نقل مشهور از ویژگی های این فرزند برومند سید الشهدا علیه السلام است.

جوانانی که با اسم رمز علی‌اکبر به امام زمان خود عرض ارادت می‌کنند

در «زیارت ناحیه مقدّسه» خطاب به ایشان آمده است: سلام بر تو ای نخستین کشته از تبار بهترین بازمانده از نسلِ ابراهیم خلیل! درود خدا بر تو و بر پدرت، آن گاه که در باره تو فرمود «خدا، بکشد آن گروهی که تو را کشت؛ پسرم! چه جرئتی بر خدای مهربان کردند و چه جسارتی در هتک حرمت پیامبر! پس از تو، خاک بر سرِ دنیا!»

جلوه‌ای از میهمان‌داری و سخاوت حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام

بین فرزندان بنی هاشم تنها به حضرت علی اکبر(علیه‌السلام) لقب (نَارِئُ القُرَی) داده اند و این لقب به کسی گفته می شد که بر بام خانه خود، شعله آتشی را بر می افروخت تا اگر مستمندی یا بیچاره ای و یا مهمانی که پناه ندارد، به سمت شعله های کرامت بیاید و پای سفره اطعام و مهمان نوازی اش بنشیند...(مجمع البحرین یازجی، ج۱، ص۳۵)

جوانانی که با اسم رمز علی‌اکبر به امام زمان خود عرض ارادت می‌کنند

حضرت علی اکبر(علیه‌السلام) در بالای پشت بام منزل خود، آتشی می افروختند که در میان عرب، آن آتش به معنای این است که در آن محل میهمانی است و هر فقیر و مسکین و غریبی در آن، راه دارد و این نشان از سخاوت زیاد حضرت علی اکبر(علیه‌السلام) دارد.

حضرت علی‌اکبر مایه افتخار و الگوی جوانان

روز میلاد جوان رعنای امام حسین علیه‌السلام در کشورمان به روز جوان نامگذاری شده است تا فرصتی باشد برای الگوگیری از سیره حضرت علی اکبر علیه‌السلام و مروری مجدد بر ویژگی‌های یک جوان مومن مسلمان شیعه.

یکی از ویژگی‌های برجسته حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام اطاعت و ارادت به امام زمان خویش تا مرحله بذل جان بود؛ رابطه حضرت علی‌اکبر و امام حسین علیه‌السلام جدای از پدر و پسری، ارتباط امام و مأموم هم هست که باید از این منظر هم مورد توجه قرار بگیرد.

جوانانی که با اسم رمز علی‌اکبر به امام زمان خود عرض ارادت می‌کنند

جوانِ امام زمانی

می‌توان از واقع شدن میلاد امام زمان عجل‌الله تعالی در ماه شعبان و در نزدیکی سالروز ولادت حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام این برداشت را داشته باشیم که امروز و در این برهه حساس از تاریخ تشیع، امام زمان نیز جوانانی علی‌اکبر گونه نیاز دارد که تا ایثار جان پای امام زمان خود بایستند.

جوان امام زمانی باید برخوردار از اوصاف و ویژگی‌هایی باشد که سرسلسله این اوصاف تقوا و پاکدامنی است؛ حیا، عفت، بصیرت، شجاعت، سخاوت و دهها فضیلت دیگر که متصف شدن به آن در دوره جوانی ارزش مضاعف دارد.

جوان امام زمانی جوانی است که دغدغه امام عجل‌الله تعالی را داشته باشد و برای او و به یاد او قدم بردارد و از فرصت‌هایی که به ویژه انقلاب عزیز اسلامی برای او فراهم کرده بهترین استفاده‌ها را برای خدمت به امام زمان خود داشته باشد.

سه‌شنبه‌های مهدوی و ترویج فرهنگ مهدویت در جامعه

در سال‌های اخیر ذوق فرهنگی منجر به برگزاری برنامه‌هایی شده که خروجی آن گسترش فرهنگ مهدویت در جامعه و یادآوری بیش از پیش نام و یاد امام زمان عجل‌الله تعالی است.

قشنگ‌ترین سه‌شنبه‌های شهر - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News  Agency

سه‌شنبه‌های مهدوی از همین دست برنامه‌ها است که از حُسن اتفاق امسال شب میلاد حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام مصادف با یکی از همین سه‌شنبه‌ها شد و این بهانه ما را به سمت مسجد بقیت‌الله عجل‌الله تعالی پارک نماز کرمان، یکی از مکان‌های برگزاری سه‌شنبه‌های مهدوی کشاند.

جوانانی که با اسم رمز علی‌اکبر به امام زمان خود عرض ارادت می‌کنند

وقتی نام‌های مبارک بقیت‌الله و علی‌اکبر مایه برکت کار جوانان مسجد می‌شود

ماجرا وقتی جالب‌تر شد که فهمیدیم نام پایگاه بسیج این مسجد حضرت علی‌اکبر است؛ نامی که آقای کاظمی از بچه‌های فعال مسجد، آن را برکت کار جوانان این مسجد و حتی رونق گرفتن سه‌شنبه‌های مهدوی می‌داند و می‌گوید: اگر عنایت اهل بیت خصوصاً نام حضرت علی اکبر نبود کارها پیش نمی‌رفت.


جوانانی که با اسم رمز علی‌اکبر به امام زمان خود عرض ارادت می‌کنند

وی با اشاره به اینکه ابتدای راه‌اندازی سه‌شنبه‌های مهدوی هیچ وسیله ای نداشتیم اما کم کم‌ خیرین پیدا شدند و هر هفته یک سطح بالاتر برگزار شد، افزود: تا جایی که حتی برخی از مغازه‌های اطراف نیز گاهاً کمک می کنند و علاوه بر این بر سالم سازی فضای پارک هم اثر گذاشته است.

جوانانی که با اسم رمز علی‌اکبر به امام زمان خود عرض ارادت می‌کنند

سحر، یکی از دختران جوان گروه‌ سه‌شنبه‌های مهدوی مسجد بقیت‌الله کرمان با اشاره به اینکه حدود ۲ سال است که سه‌شنبه‌های مهدوی را در پارک نماز به اتفاق حدود ۱۴ نفر از جوانان و نوجوانان مسجد برگزار می‌کنند؛ می‌افزاید: ختم قرآن و ختم صلوات، توزیع محتوای فرهنگی، تلنگرهای تربیتی و... از جمله فعالیت‌هایی است که سه‌شنبه‌ها در این ایستگاه انجام می‌شود.

کار برای امام زمان بی‌جواب نیست

وی با بیان اینکه تأثیر این فعالیت در زندگی شخصی من این بوده هر کجا کارم گیر  می‌کند امام زمان به دادم می‌رسد و این را بارها و به عینه در زندگی دیدم، افزود: مراجعه‌کنندگانی داشتیم که حتی نذر سه‌شنبه‌های مهدوی کردند و حاجت گرفتند.

این جوان فعال مسجدی ادامه می‌دهد: به نظر من جامعه آنگونه که باید امام زمان را نمی‌شناسد و برای حضرت کم هزینه می‌کنند در حالیکه نیاز است برای امام زمان کار کنیم.

وی تصریح می‌کند: این قرار عاشقی حالا به یکصد و هشتمین ایستگاه خود رسیده است‌.

ساجده، یکی دیگر از جوانان ۱۸ ساله مسجد می‌گوید: یکسال پیش به این محله آمدیم و مادرم این مسجد را پیدا کرد و با بچه‌ها آشنا و عضو گروه جهادی شدم و همین باعث شد ارتباطم با امام زمان از طریق سه‌شنبه‌های مهدوی بیشتر شود.

مهرانه، ۱۵ ساله هم می‌گوید: ایستگاه سه‌شنبه‌های مهدوی اوایل اینگونه نبود، کم کم جمعیت زیاد و بچه ها پای کار آمدند و یاد امام زمان آنقدر زیاد شد دوستان دیگری هم آمدند و از آن تأثیر گرفتند و و نظرشان در مورد امام زمان عوض شد.

نهایت آرزوی یک دختر مسجدی درباره امام زمان

وی ادامه می‌دهد: وقتی مشکل پیش می‌آید می دانم کسی هست به یادم باشد؛ دوست دارم کاری کنم نام امام زمان بلند شود و مردم بدانند کسی بیادشان هست.

جوانانی که با اسم رمز علی‌اکبر به امام زمان خود عرض ارادت می‌کنند

مهدی جوان  ۲۱ ساله مسجد هم می‌گوید: سه‌شنبه‌های مهدوی باعث شد یاد امام زمان بیشتر شود و من در این ایستگاه آرامش می گیریم؛ قدر امام زمان را باید بیش‌تر بدانیم و برای خشنودی او تلاش کنیم.

جوانانی که با اسم رمز علی‌اکبر به امام زمان خود عرض ارادت می‌کنند


یاسین ۱۵ ساله هم می‌گوید: اگر می‌خواهیم یکی از یاران حضرت باشیم باید ویژگی‌های مثبت زیادی از جمله امانتداری، توجه به همسایه‌ها، رفاقت با خوبان و ...در خود ایجاد کنیم.

کد خبر 1751019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha