مرمت سه اثر تاریخی شیروان، ۱۰ میلیارد ریال اعتبار می طلبد

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شیروان گفت: اتمام مرمت سه اثر تاریخی خانه یحیی بیک در شهر زیارت، حمام حصار دوین و پایاب الله آباد این شهرستان ، ۱۰ میلیارد ریال اعتبار می طلبد.

حمید رازقی، سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شیروان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی اظهارکرد: امسال مرمت سه اثر تاریخی مزبور شروع شد که تاکنون با هزینه کرد چهار میلیارد ریال از اعتبارات استانی بین ۶۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: اتمام مرمت آثار مزبور بستگی به تخصیص میزان اعتبارات دارد که در صورت تخصیص به موقع اعتبارات آثار یاد شده، تا پایان سال آینده به اتمام  خواهد رسید.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شیروان عنوان کرد: طی دوسال اخیر برای مرمت آثار تاریخی شهرستان کد پروژه تعریف نشده بود که امسال سه اثر تاریخی در دستور کار قرار گرفت و عملیات آن آغاز شد.

رازقی با اشاره به اثر تاریخی چهارتاقی تیموری این شهرستان اضافه کرد: این اثر در سال های گذشته مرمت شده بود و رها شده بود که براساس برنامه ریزی های صورت گرفته سال آینده قرار است به اداره اوقاف شهرستان واگذار شود و مرمت آن انجام شود.

بنای تاریخی و کهن چهارتاقی تیموری که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است در نوشته برخی مورخان به عنوان بنای چهارتاقی یا مقبره تیموری، مربوط به اوایل دوره تیموریان دانسته شده که در سنگ نبشته قبر داخل مقبره نیز تاریخ بنای این اثر تاریخی ۷۸۵ هجری قمری عنوان شده است. براساس نوشته های تاریخی، این مقبره متعلق به یکی از سرداران معروف تیمور گورگانی به نام «عید خواجه» است که بارزترین خصوصیت ویژگی این بنا استفاده از خشت و تزیینات آن بوده و کتیبه هایی که در قسمت فوقانی داخل بنا نقش شده از جمله دیگر ویژگی های این بنای مهم تاریخی است.


بنای چهارتاقی تیموری در بخش شمال شرقی مقبره امام زاده حمزه رضا(ع)  و حدود پنج کیلومتری جاده اصلی بجنورد به شیروان قرار دارد. فاصله بنای چهار طاقی تیموری یا بنای امام زاده حمزه رضا در حدود ۵۰ متر بوده که مقبره در جهت شمال شرقی آن واقع شده است.

۶۵  اثر تاریخی این شهرستان خراسان شمالی در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

کد خبر 1751183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha