چرا باید در انتخابات شرکت کنیم؟

 حضور در انتخابات نه تنها حق اساسی شهروندان در دموکراسی است بلکه نقش بسیار مهمی در تقویت و حفظ فرایند دموکراتیک دارد.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ مهدی رحمانیان: حضور در انتخابات یکی از حقوق اساسی هر شهروند در یک جامعه دموکراتیک است که نقش بسیار مهمی در تقویت و حفظ فرایند دموکراسی دارد. این عمل به دیگران فرصت می‌دهد که با انتخاب نمایندگان خود، بر تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌های کشورشان تأثیر بگذارند.

در دموکراسی، شهروندان به عنوان صاحب اصلی قدرت سیاسی شناخته می‌شوند. حضور شهروندان در انتخابات امکان انتقال این قدرت به نمایندگان خود را فراهم می‌کند. انتخاب نمایندگان منطقی و کفایتمند، مهمترین عواملی است که به تعالی دموکراسی و حکومت مردمی کمک می‌کند.

همچنین حضور فعال شهروندان در انتخابات به اصالت و شفافیت فرآیند انتخاباتی کمک می‌کند. این امر موجب اعتماد عمومی به سیستم انتخاباتی و حکومت می‌شود و جلوه اصالت دموکراسی را حفظ می‌کند.

شرکت فعال شهروندان در انتخابات نه تنها به تثبیت اصول دموکراسی کمک می‌کند، بلکه به ترویج ارزش‌های دموکراتیک در جامعه نیز کمک می‌کند. مسئولیت‌پذیری، احترام به حقوق دیگران و تعهد به حکومت مردمی از جمله ارزش‌هایی است که از طریق حضور در انتخابات ترویج می‌یابد.

حضور در انتخابات این امکان را فراهم می‌سازد که انتقادات سازنده در فرایند سیاسی مطرح شود؛ شهروندان با تصمیم گیری در انتخابات، می‌توانند نسبت به سیاست‌های دولت و تصمیمات مربوطه نظر دهند و تغییرات موردنظر خود را اعلام کنند.

از دیگر شاخصه های اهمیت حضور در  انتخابات، تقویت اعتماد عمومی به سیستم دموکراتیک و نهادهای آن می‌شود. شهروندانی که در فرایند انتخابات شرکت می‌کنند، اغلب به احساس مسئولیت منجر می‌شوند و اعتماد به قدرت خود و قدرت سیاسی خود را بالا می‌برند.

 حضور در انتخابات نه تنها حق اساسی شهروندان در دموکراسی است بلکه نقش بسیار مهمی در تقویت و حفظ فرایند دموکراتیک دارد. با شرکت فعال و آگاهانه در انتخابات، شهروندان به تقویت ارزش‌های دموکراتیک، ترویج اصول دموکراسی و تشکیل حکومت مردمی کمک می‌کنند.

چرا باید در انتخابات شرکت کنیم؟

آثار و ثمرات حضور مردم در انتخابات

«وجود مبارک حضرت علی(ع) در بیان حقوق متقابل مردم و حکومت می فرمایند: خدای متعال برای من بر شما حقی قرار داد که زمامداری شما را بر عهده ام نهاد و شما را نیز بر من حقیست همان گونه که مرا برشما حقی است.» نظام بر ما حقی دارد و ما بر گردن نظام حقی داریم اما آنچه لازم است به آن توجه داشته باشیم آثار حضور مردم و مشارکت مردم است. این مطلب را رییس مجتمع پژوهشی فرهنگی تبلیغ می گوید و ادامه می دهد: یکی از این حقوق حفظ جمهوریت نظام است  اگر مردم در انتخابات مشارکت نکنند جمهوریت و مردم سالاری نظام تضعیف و تجلی پیدا نمی کند.

حجت الاسلام محمد استوار میمندی اضافه می کند: این حق باید استفاده بشود تا در انظار جامعه جهانی که خود را با دموکراسی های غربی مشغول کردند اعلام کنیم ما نظام مردم سالاری داریم؛ مردم مشارکت می کنند آن هم با مدل جدید جمهوری اسلامی و مردم سالاری دینی.

اگر که دنیا ببیند مردم یک پارچه پای صندوق های رای حضور پیدا کردند ارزش مردم بالاتر می رود و دشمن از آنها ناامید می شود.

حفظ استقلال؛ آزادی و انسجام ملی

وی اثر دیگر مشارکت مردم در انتخابات را حفظ استقلال و آزادی می داند و می گوید: از آثار دیگر مشارکت مردم همبستگی و انسجام ملی است؛ وقتی مردم  یک پارچه به میدان می آیند این نشان دهنده همبستگی آنها در عرصه  مشارکت های عمومی است حتی اگر در رقابت با هم به کاندیداهای مختلفی رای بدهند و البته به قواعد بازی سیاسی و رقابت های سیاسی هم پایبند باشند.

افزایش عزتمندی

حجت الاسلام استوار میمندی همچنین افزایش عزتمندی را دیگر آثار مشارکت مردم در عرصه انتخابات عنوان کرده و می گوید: امروز اگر که دنیا ببیند مردم یک پارچه پای صندوق های رای حضور پیدا کردند ارزش مردم بالاتر می رود و دشمن از آنها ناامید می شود. وقتی ارزش یک ملت بالا رفت عزت او بالاتر می رود و دشمن به خودش اجازه نمی دهد که عزت او را به این راحتی پایمال کند. 

چرا باید در انتخابات شرکت کنیم؟

 آثار قهر از صندوق رای

به اذعان این استاد حوزه اگر مشارکت پایین بیاید و مردم بخواهند با صندوق های رای قهر کنند اولین آسیب نهادینه شدن روحیه بی تفاوتی است.

غلبه بی تفاوتی

وی می گوید: مردمی که باید با احساس مسئولیت به دنبال سرنوشت خود می رفتند و به دنبال تغییر سرنوشت خودشون بر می آمدند وقتی که در انتخابات مشارکت نمی کنند آرام آرام روحیه بی تفاوتی در آن ها غلبه پیدا می کند و نسبت به سرنوشت و پیرامون خود نیز بی تفاوت می شوند و در نتیجه کسانی که توطئه هایی دارن به راحتی می توانند آسیب های مختلفی را به کشور وارد کنند. 

چنانچه مردم در انتخابات مشارکت نکنند آرام آرام روحیه بی تفاوتی در آن ها غلبه پیدا می کند و نسبت به سرنوشت و پیرامون خود نیز بی تفاوت می شوند.

برجسته شدن نقش کانون های قدرت و ثروت

دومین آسیب قهر با صندوق رای برجسته شدن نقش کانون های قدرت و ثروت است؛ امری که حجت الاسلام استوار میمندی درمورد آن می گوید: کانون های ثروت کسانی که به دنبال آن هستند که نفوذ پیدا کرده و از روزنه های حاکمیت، دستگاه ها و نهادهای مختلف وارد شوند اگر مردم نقش برجسته و آگاهانه ای نداشته باشند به راحتی می توانند با مقداری پول پاشی به اهداف خود برسند و گزینه های خود را وارد مجلس کنند. بنابراین برجسته شدن نقش کانون های قدرت و ثروت دومین آسیب است که باعث می شود برای یک جامعه پیش بیاید. 

طمع ورزی دشمن

وی طمع ورزی دشمنان به کشور را اثر دیگر قهر از صندوق رای عنوان کرده و می گوید: دشمن که دستش از ثروت های ملی و موقعیت ژئوپلتیک کشور کوتاه شده وقتی می بیند مردم مشارکت نکرده و با نظام سیاسی خود قهرند او نیز  طمع کرده و می گوید فرصتی فراهم آمده تا من را که از در بیرون کرده اند بتوانم از پنجره وارد شوم.

پس به ثروت های ملی، تمامیت ارضی و امنیت ما طمع می کند و وقتی که طمع کرد امیدوار شده و شروع به برنامه ریزی می کند. 

چرا باید در انتخابات شرکت کنیم؟

کاهش قدرت چانه زنی

به اعتقاد این استاد حوزه چهارمین آسیب قهر با صندوق رای پایین آمدن قدرت چانه زنی مسئولان در تامین منافع ملی در عرصه بین الملل است؛ مسئولانی که رای و مشارکت مردم پشتیبان آنهاست با اعتماد به نفس و با قوت و قدرت در مواجهه با قدرت های بین المللی برای تامین منافع کشور قدم بر می دارند اما آن مسئولانی که پشتوانه مردمی و اعتماد به نفس کافی ندارند قدرت بایسته و شایسته هم ندارند تا منافع ملی را پیگیری بکنند و در صدد دفاع از آن بر بیایند. 

آن مسئولانی که پشتوانه مردمی و اعتماد به نفس کافی ندارند قدرت بایسته و شایسته هم ندارند تا منافع ملی را پیگیری بکنند و در صدد دفاع از آن بر بیایند. 

از هم گسستگی و گسل امنیتی

استوار میمندی پنجمین آسیب مشارکت حداقلی و قهر با صندوق رای را ایجاد بسترهای از هم گسستگی اجتماعی و گسل های امنیتی می داند و در تشریح آن اینگونه می گوید: کافیست که مردم به بهانه های مختلفی مثل گرانی و مثل مشکلات مختلفی که هست بخواهند از عرصه انتخابات قهر کنند اینجاست که گسل های اجتماعی پیش آمده فعال تر شده  و دشمن روی آنها برنامه ریزی و ناامنی را در کشور رقم می زند و به سمتش می رود چرا که احساس می کند هر چقدر که ناامنی ایجاد کرده و توطئه کند مردم پشتیبان نیروهای امنیتی و مسئولان خود نیستند بنابراین حتی ممکن است دشمن به دنبال نقشه کشیدن برای جنگ باشد و یا  ممکن است  تحریم ها را تقویت کند به این بهانه که من دارم نظام سیاسی را تحریم می کنم.

چوب دو سر سوخته

به اعتقاد رییس مجتمع پژوهشی فرهنگی تبلیغ مشارکت نکردن مردم در واقع یک چوب دو سر سوخته است که مستقیم دودش به چشم خود مردم خواهد رفت. 

به نظر می رسد برای بالا رفتن موفقیت ها، تامین امنیت کشور و فراهم کردن ظرفیت های گسترده در کشور مردم باید حضور در صحنه داشته باشند و به تعبیر مقام معظم رهبری معمولا نقاط آسیب ما جایی است که مردم حضور نداشته و عرصه را خالی کردند.

کد خبر 1751891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha