سازمان ملل متحد: یک چهارم جمعیت غزه در یک قدمی قحطی قرار دارند

جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد که روز گذشته برگزار شد، به وضعیت غذا و گرسنگی در غزه پرداختند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از القدس العربی، شورای امنیت سازمان ملل متحد به دعوت سوئیس، غنا، الجزایر و اسلوونی جلسه علنی خود را درباره وضعیت غذا در غزه و گسترش گرسنگی، سوء تغذیه حاد به ویژه در میان کودکان آغاز کرد.

این جلسه بنا به قطعنامه ۲۴۱۷ سال ۲۰۱۸ در رابطه با سلاح گرسنگی در درگیری های مسلحانه برگزار شد.

در این جلسه ابتدا سه مقام از سازمان های بشردوستانه رامش راجاسینگهام، معاون هماهنگ کننده امداد اضطراری، مائوریزیو مارتینا، معاون مدیر کل سازمان غذا و کشاورزی (فائو) و کارل اسکو، معاون مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا سخنرانی کردند.

این سه مقام هشدار دادند که بیش از نیم میلیون  نفر از مردم غزه یک قدم با قحطی فاصله دارند.

این سخنان در جریان نشست شورای امنیت عصر روز سه شنبه  ایراد شد و به بحث درباره امنیت غذایی در غزه صحبت کردند.

اوریزیو مارتینا، معاون مدیر کل سازمان غذا و کشاورزی  صحنه ای تیره و تار را از غزه ترسیم کرد و گفت: حداقل ۳۷۸ هزار نفر از ساکنان نوار غزه از شدیدترین مراحل ناامنی غذایی حاد رنج می برند.

وی به مسائل نگران‌کننده در غزه اشاره کرد و گفت: جنگ تأثیر شدید بر بخش ماهیگیری داشت که معیشت بیش از ۱۰۰ هزار غزه‌ را تأمین می‌کرد و همچنین منجر به مرگ گسترده دام‌ها در اثر حملات هوایی شد و یا دام‌ها را با کمبود آب و منابع علوفه مواجه کرد.

مارتینا گفت: توقف جنگ، احیای فضای بشردوستانه برای ارائه کمک‌های چندبخشی و بازگرداندن خدمات ازگام‌های اولیه ضروری برای از بین بردن خطر قحطی در غزه است.

مارتینا گفت: «اولویت حیاتی بازگرداندن دسترسی ایمن و پایدار به کمک‌های بشردوستانه در سراسر نوار غزه و همه کسانی است که به کمک‌های نجات بخش نیاز دارند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، خدمات اساسی از جمله خطوط لوله آب برون مرزی، ارتباطات، توزیع برق و تأسیسات بهداشتی باید بازسازی شوند.

وی افزود: همه طرف‌ها باید به تعهدات خود تحت قوانین بین‌المللی بشردوستانه، قوانین بین‌المللی حقوق بشر و حمایت از غیرنظامیان احترام بگذارند. آتش بس فوری و صلح پیش نیاز امنیت غذایی است.

وی با بیان اینکه تا ماه فوریه، برآورد شده است که ۴۶.۲ درصد از کل زمین‌های کشاورزی آسیب دیده است، تاکید کرد: زیرساخت های کشاورزی تخریب شده است که بیشترین میزان تخریب شامل مزارع دام گوسفند و لبنیات بوده است. بیش از یک چهارم چاه ها نیز تخریب شد و بیشترین تخریب در شمال غزه و شهر غزه بود و ۳۳۹ هکتار گلخانه کشاورزی نیز تخریب شد که شدیدترین آنها در شهر غزه، شمال غزه و خان ​​یونس بود. برداشت زیتون و مرکبات که منبع درآمد مهمی است، تحت تأثیر خصومت ها قرار گرفته است.

وی افزود: در عین حال، محدودیت‌های شدید در ارسال کمک‌ها، انجام عملیات های انسانی معنادار را غیرممکن کرده است.

رامش راجاسینگهام، معاون هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل از راه دور خطاب به شورای امنیت گفت: وضعیت غزه وخیم است و عملاً کل جمعیت را به کمک های غذایی بشردوستانه ناکافی برای بقا  وابسته کرده است.

وی افزود: وضعیت بدتر خواهد شد. عملیات نظامی، ناامنی و محدودیت های گسترده در ورود و تحویل کالاهای اساسی منجر به نابودی محصولات غذایی و کشاورزی شده است.

گروه تغذیه جهانی در ۱۸ فوریه گزارش داد که در حال حاضر از هر شش کودک زیر دو سال، یک کودک از سوء تغذیه رنج می‌برد.

عمار بن جاما، سفیر الجزایر گفت: مردم غزه با دوراهی وحشتناکی روبرو هستند که باید بین تهدید مستقیم به مرگ در هنگام بمباران یا تحمل یک مرگ دردناک به دلیل گرسنگی یکی را انتخاب کنند.

وی افزود: اسرائیل از گرسنگی به عنوان ابزار جنگی استفاده می‌کند. حمله جاری به غزه، جنگ علیه حماس نیست. این مجازات دسته جمعی مردم غیرنظامی فلسطین است. سکوت ما اجازه کشتن و گرسنگی دادن به مردم فلسطین را می دهد. این شورا باید فوراً خواستار آتش‌بس شود زیرا انفعال ما با همدستی در این جنایت برابر است.

کد خبر 1752138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha