۲۳۰ هزار ناظر مردمی شورای نگهبان بر انتخابات نظارت می‌کنند/ فعالیت ۶۰ هزار شعبه اخذ رأی در کشور

طحان نظیف از حضور ۲۳۰ هزار ناظر مردمی بر روند برگزاری انتخابات ۱۱ اسفند، خبر داد و گفت: ۶۰ هزار شعبه اخذ رای در آرای مردم را جمع‌آوری می‌کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، هادی طحان نظیف امروز (چهارشنبه، ۹ اسفندماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه های داخلی و خارجی که در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد با بیان اینکه مشارکت ما در تعیین سرنوشت‌مان ثمره خون شهدا است، گفت: انتخابات جمهوری اسلامی امری تعیین کننده و محوری است و در روزهایی که برخی از ملت های منطقه با صندوق های رای بیگانه هستند، نظام جمهوری اسلامی برآمده از خواست و اراده مردم انتخابات پرشور را پیش رو دارد؛ جمهوری اسلامی طی ۴۵ سال گذشته به طور میانگین هر ساله یک انتخاب را برگزار کرده است یعنی خواست مردم تعیین دولت ها، شورای شهر و روستا و مجلس را سامان بخشیده است.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه تمام ارکان نظام جمهوری اسلامی به طور مستقیم و یا غیرمستقیم توسط مردم تعیین می شوند، خاطرنشان کرد: در انتخابات روز جمعه دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری را در پیش داریم که در این روز ۶۰ هزار شعبه اخذ رای در سراسر کشور فعال هستند و فرآیند بررسی صلاحیت داوطلبان بیش  از ۱۵ هزار نفر یعنی ۷۵ درصد کسانی که شرایط ثبت نام را داشتند، تایید صلاحیت شدند.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر برای هر کرسی بیش از ۵۲ نفر رقابت می کنند و بر اساس قانون اساس با اینکه قاطبه ملت ایران مسلمان هستند اما اقلیت های مذهبی نیز از کرسی های مشخص و ثابت در مجلس از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون برخوردار بوده اند.

طحان نظیف ادامه داد: در انتخابات مجلس خبرگان نیز ۱۴۴ نفر داوطلب تایید صلاحیت شدند و در میان تایید صلاحیت شدگان مجلس شورای اسلامی شاهد حضور جوانان، افراد باسابقه و متخصص و مجرب از اقشار مختلف و ادیان هستیم. پزشکان، وکلا، فرهنگیان نمایندگان اقشار و اصناف حاضر در این دوره از انتخابات هستند.

وی در مورد حضور زنان در این دوره از انتخابات تصریح کرد: شش برابر تعداد کرسی های متعلق به زنان شاهد حضور بانوان در این دوره از مجلس شورای اسلامی هستیم یعنی به ازای هر کرسی شش بانوی زن به رقابت می پردازند و به این معنا است که افراد در معرض انتخاب قرار دارند.

طحان‌نظیف تصریح کرد: ما از حضور همه افراد شایسته و نخبگان در انتخابات استقبال می کنیم و حضور آنها را فرصتی برای رشد و ارتقای کشور و این فرصت را مغتنم می دانیم. زمینه رقابت در انتخابات فراهم است و امیدواریم مردم در این زمینه برای انتخاب نمایندگان شایسته و اصلح استفاده کنند.

سازوکار نظارت در انتخابات کاملا مردمی است

وی در مورد سازوکار نظارت شورای نگهبان در انتخابات ابراز کرد: سازوکار نظارت در انتخابات کاملا مردمی است و این سازوکار نمونه ای از جمع سپاری به مردم را نشان می دهد. بار اصلی نظارت بر دوش مردم است و ناظران مختلف از اقشار گوناگون مردم هستند و از رای مردم صیانت می کنند.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: ۲۳۰ هزار ناظر مردمی که رابطه استخدامی با شورای نگهبان ندارند بر فرآیند انتخابات نظارت می کنند که این افراد علاوه بر دست اندرکاران نظارت نمایندگان کاندیدا در فرآیند انتخابات هستند. همچنین قریب به ۶۲ هزار نفر نماینده کاندیدا در فرآیند اجرایی انتخابات حضور دارند.

۶۶ هزار نفر عامل اجرایی در وزارت کشور فعال هستند

وی افزود: در این دوره از انتخابات ۶۶ هزار نفر عامل اجرایی در وزارت کشور فعال هستند. در کشور ما انتخابات در امنیت کامل برگزار می شود و تمهیدات لازم از سوی دستگاه های مختلف فراهم شده است. ۲۵۰ هزار نفر مسئولیت امنیت انتخابات را بر عهده دارند و در ۱۸۰۰ شعبه اخذ رای انتخابات به صورت تمام الکترونیک برگزار می شود. امیدواریم انجام این تمهیدات در خصوص رقابت، امنیت و سلامت به تحقق مشارکت حداکثری در تعیین سرنوشت مردم بینجامد.

طحان نظیف در پاسخ به این سوال که تعداد نامزدهایی را که انصراف داده اند، اعلام کنید، گفت: در این زمینه اطلاع دقیق ندارم اما بر اساس قانون انتخابات داوطلبان تا ساعت ۸ روز گذشته فرصت انصراف داشتند و می توانستند تا ۷۲ ساعت قبل از فرآیند انتخابات مسئولان وزارت کشور را از عدم حضور خود آگاه کنند. این فرآیند طبیعی است و ممکن است افرادی ائتلاف کنند و یا انصراف دهند و انصراف حق قانونی افراد است.

وی در مورد پیش بینی مشارکت خاطرنشان کرد: شورای نگهبان به هیچ گروه سیاسی نگاه ویژه ای ندارد و آنچه مردم تصمیم می گیرد، مبنای تصمیم قرار می گیرد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد مقایسه آمار شرایط انتخابات در ایران و سایر کشورهای دنیا گفت: در هیچ کشوری نداشتیم که برای هر اخذ کرسی ۵۲ نفر به رقابت بپردازند. انتخاب نهایی توسط مردم صورت می گیرد و این تعداد تایید صلاحیت شده در انتخابات هیچ کشوری مشاهده نشده است.

در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان ایرانیان خارج از کشور حضور ندارند

طحان نظیف در مورد اخذ رای ایرانیان خارج از کشور تصریح کرد: در خصوص انتخابات ریاست جمهوری رای گیری در خارج از کشور را داریم اما در انتخابات مجلس که به صورت محلی و منطقه ای برگزار می شود، طبیعتا امکان رای گیری برای ایرانیان خارج از کشور فراهم نیست اما در صورتی که در داخل کشور حضور داشته باشند، می توانند در هر شهر و روستایی رای خود را به صندوق بیندازند.

دلایل رد صلاحیت روحانی از دیدگاه شورای نگهبان

وی در مورد رد صلاحیت روحانی در انتخابات مجلس خبرگان خاطرنشان کرد: هر انتخابات قانون خود را دارد و در کشور ما نیز انتخابات مجلس و خبرگان از قانون خود پیروی می کند. بر اساس قانون خبرگان شرایطی برای انتخابات در نظر گرفته شده و بر این اساس فقها باید صلاحیت شرکت کنندگان را یکسان بررسی کنند. فقها این بررسی ها را انجام دهند، ممکن است کسی این شرایط را داشته باشد اما در ادامه این شرایط را از دست داده باشد.

طحان‌نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر تخلفات انتخاباتی گفت: تاکنون تخلفی در شورای نگهبان دریافت نکردیم. بر اساس قانون انتخابات شورای نگهبان ناظر بر تمام مراحل انتخابات است و صلاحیت ها تا زمان صدور اعتبارنامه ادامه دارد و اگر اسناد جدیدی به دست بیاید بر اساس قانون پیش بینی های لازم انجام شده و تجربه نشان داده است این موارد اندک و انگشت‌شمار است.

سخنگوی شورای نگهبان در مورد آمار تعداد رد صلاحیت ها گفت: بر اساس قانون انتخابات برای بررسی صلاحیت ها قانون پیش بینی هایی انجام داده است و در مراحل مختلف این امر پی گیری می شود که در مرحله اول در هیئت اجرایی با ۱۵ روز مهلت در هیئت های نظارت با ۵۰ روز فرصت و در مرحله نهایی توسط شورای نگهبان صلاحیت کاندیدا اعلام می شود. عدد نهایی تایید صلاحیت شده ها ۱۵ هزار نفر است و مابقی بر اساس قانون یا تایید صلاحیت نشده یا احراز صلاحیت نشده اند.

حضور ۳ هزار دهه شصتی در میان کاندیداهای انتخابات

وی در مورد جزئیات افراد تایید صلاحیت شده در انتخابات مجلس، گفت: حدود ۱۲ یا ۱۴ درصد تعداد ثبت‌نامی ها از بانوان و مابقی از آقایان هستند. سن شرکت کنندگان به عنوان انتخاب شونده در قانون ۳۰ تا ۷۵ سال تایید شده است. بر همین اساس ۴۰۰ نفر از شرکت کنندگان دهه ۷۰ و بیش از سه هزار نفر از دهه ۶۰ هستند و از سنین مختلف در این دوره از انتخابات حضور دارند. مهم این است که مردم به کدام جریان رأی دهند و همان مبنای نظر ما قرار دارد.

وی در مورد پیش بینی در موضوع میزان مشارکت ها خاطرنشان کرد: میزان مشارکت گاهی بالا و گاهی پایین بوده است اما بر اساس مشاهدات میدانی از فضای کشور که مبتنی بر نظرسنجی دانشگاهی است، حاکی از آن است که در این دوره مشارکت بالایی را شاهد خواهیم بود.

انتقاد در مورد شورا طبیعی است

وی در مورد برخی انتقادها به شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان یک نهاد عالی حقوقی است که مبتنی بر قانون و مکانیسم های پیش بینی شده انجام وظیفه می کند و نگاه شورا نگاه حزبی، سیاسی و جناحی نیست و در هیچ کجای پرسش نامه کاندیدا الزامی برای ثبت گرایش وجود ندارد. ما صلاحیت افراد را بررسی می کنیم که در ماده ۳۱، ۳۲ و ۳۳ قانون مجلس وجود دارد و کسانی که این شرایط را دارا باشند، در فرآیند انتخابات قرار می گیرند. آنچه برای شورای نگهبان مهم است، کار بر اساس موازین قانونی است. جنس کار شورای نگهبان به نحوی است که درباره افراد به نوعی قضاوت می کنند و طبیعی است که انتقاداتی درباره عملکرد این شورا مطرح شود.

طحان‌نظیف در مورد انتخابات آزاد تصریح کرد: انتخابات آزاد یک انتخاب مردمی، رقابتی و عادلانه است که با تنوع رویکردهای مختلف برگزار می شود. تمامی مولفه های یک انتخابات آزاد در انتخابات جمهوری اسلامی حاکم است و مانند برخی از کشورها که حتی رأی دادن در آنها اجباری است، رأی دادن در نظام جمهوری اسلامی اجباری نیست و مجازاتی برای رأی ندادن در نظر گرفته نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان در مورد رد صلاحیت برخی نمایندگان و ایجاد یأس و ناامیدی، افزود: در کشور ما برای هر کرسی ۵۲ نفر به رقابت می پردازند و در هیچ کشوری این تعداد افراد برای کرسی های مجلس رقابت نمی کنند.

وعده های خارج از اختیارات کاندیدا به صراحت قانون جرم است

طحان‌نظیف در مورد وعده های انتخاباتی کاندیداها و نظارت شورای نگهبان بر این موضوع یادآور شد: در فصل هفتم قانون انتخابات این موضوع پیش بینی شده است و بر اساس قانون، دادن وعده های خارج از اختیارات به صراحت قانون جرم تلقی می شود و حتی محرومیت از نمایندگی تا دو دوره را در پی دارد و در صورت اثبات پیش بینی های قانونی آن اعمال می شود.

وی در مورد رویکرد مجلس جدید در ارتباط ایران و آمریکا و رویکرد مجلس خبرگان برای تعیین رهبر جدید در پاسخ به یک رسانه خارجی، گفت: بنده اهل پیشگویی نیستم و این مردم هستند که ترکیب مجلس جدید را مشخص می کنند. مجلس در قانون و کشور جایگاه رفیعی و مجلس قوی تصمیمات مهمی در عرصه داخلی و خارجی دارد. بر اساس قانون، وظیفه خبرگان خطیر است و هر گاه لازم باشد از آن وظایف استفاده می کنند.

این عضو شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که تاثیر مشارکت در انتخابات ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟، گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون به طور میانگین هر سال یک انتخابات برگزار شده و این رقم بسیار قابل توجه است. جمهوری اسلامی جزو کشورهایی است که میزان مشارکت در آن بالا است و مهم آنکهدر کشور ما خواست و اراده مردم حرف آخر را می زند.

وی درباره نظارت استصوابی شورای نگهبان، اظهار کرد: شورای نگهبان بر اساس قانون عمل می کند و نظارت استصوابی بر اساس آنچه در قانون پیش بینی شده است، نظارت موثر و فعال است به این معنا که امور بر اساس ضوابط قانونی پیگیری می شود تا انحرافی از مسیر قانون صورت نگیرد. طبیعتاً هدف از این نظارت سلامت انتخابات و آنچه مهم است و ما بر آن تاکید می کنیم، این است که حق انتخاب و تعیین سرنوشت بر عهده مردم است. کاری که شورای نگهبان انجام می دهد، حداقل هایی است که در قانون پیش بینی شده است.

وی در مورد زمان تایید انتخابات توسط شورای نگهبان تصریح کرد: بعد از برگزاری انتخابات، قانون مهلتی برای دریافت گزارش های تخلفات پیش بینی کرده است که ظرف مدت هفت روز از مهلت بررسی هیئت نظارت نیز در این هفت روز رسیدگی می کند، و سپس شورای نگهبان در اسرع وقت به اعلام نظر نهایی در مورد صحت انتخابات می پردازد.

وی در مورد خلاهای قانون انتخابات گفت: مبنای کار نهاد حقوقی مانند شورای نگهبان انتخابات است و یکی از نهادهایی که به لحاظ کارشناسی بیشترین اشکالات را در ادوار قبل نسبت به قانون انتخابات داشته است، شورای نگهبان است و با ورود نظرات کارشناسی همواره بر اساس قانون عمل کرده است.

شورای نگهبان بیشترین انتقاد را به اطلاح قانون انتخابات دارد

وی گفت: بعد از ابلاغ سیاست های کلی انقلاب توسط رهبر انقلاب عملا این مطالبه از طرف اقشار مردم و دستگاه های درگیر در حوزه انتخابات نسبت به اصلاح قانون انتخابات انجام شد و اخیرا شاهد اصلاحیه ای در این زمینه بودیم که گرچه اصلاحیه ای رو به جلو بود اما همچنان نیازمند دقت و جامعیت بیشتر در این قانون هستیم و امیدواریم در ادوار آینده این قانون ارتقا یابد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر میزان مشارکت در انتخابات قابل قبول نباشد چه تمهیداتی شورای نگهبان دارد، اظهار کرد: این مردم هستند که از حق خود استفاده می کنند و انشاءالله طی روزهای آینده شاهد حضور پرشور مردم برای تعیین حق سرنوشت خود هستیم. پیش بینی ها مبنی بر این است که حضور مردم مطلوب و بالا خواهد بود.

توجه رسانه های خارجی به رد صلاحیت روحانی

طحان‌نظیف در پاسخ به سوال یکی از رسانه های خارجی مبنی بر ابراز تعجب درباره رد صلاحیت حسن روحانی با وجود دو دوره ریاست جمهوری در انتخابات مجلس خبرگان، خاطرنشان کرد: در کشور ما انجام انتخابات بر اساس ضوابط قانونی صورت می گیرد و طبیعتا هر انتخاباتی قانون و شرایط خودش را دارد. آنچه در کشور ما مهم است، این است که هیچ کس مصون از قانون و نظارت نیست و طبیعتا ممکن است افراد سوابقی داشته باشند ولی در طول زمان این شرایط را برای انتخابات یک مجلس و یا یک سمت از دست بدهند. وظیفه ای که بر عهده شورای نگهبان گذاشته شده است، احراز آن شرایط اولیه در خصوص انتخابات هایی است که در قانون اساس بر عهده شورای نگهبان گماشته شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مدل ارزیابی شورا در بررسی صلاحیت ها از دیگر کشورها انجام شده است، گفت: پژوهش هایی در پژوهشگاه شورای نگهبان در این موضوع انجام دادیم. شورای نگهبان مجری قانون است و خودش اقدام به قانون نویسی نمی کند. طبیعتا اگر تجربیات دیگر کشورها به لباس قانون درآید، ما هم پایبند به قانون هستیم. در این زمینه نیز بارها اعلام کردیم که می توانیم تجاربی که داریم و مواردی که در پژوهش دست یافتیم به لحاظ کارشناسی به مجالس قانون‌گذار منتقل کنیم.

تمهیدات لازم برای حملات سایبری پیش بینی شده است

وی در مورد مقابله شورای نگهبان با حملات سایبری و نرم افزاری هم گفت: از ماه ها قبل تمهیدات لازم در تمام حوزه های انتخابات توسط دستگاه های مربوطه اندیشیده شده است.

سخنگوی شورای نگهبان در مورد حضور برخی از  کاندیداهای فاقد وجهه سیاسی در انتخابات شامل طنزپردازان و بازیگران و تاثیر دغدغه های نمایندگان به ویژه دغدغه معیشت مردم در روند بررسی صلاحیت ها، گفت: قانون انتخابات ما حداقل هایی را برای ورود کاندیداهای مختلف پیش بینی کرده که از آن جمله آنها شروط سنی، مدرک تحصیلی، عدم محکومیت، التزام به قانون جمهوری اسلامی است و بررسی برنامه های افراد در حیطه کار شورای نگهبان نیست.

مردم در انتخاب باهوش هستند

وی گفت: ما کاندیداها را به درجه یک و دو تقسیم نمی کنیم. کاندیداها به افراد عادی، ویژه و خاص تقسیم نمی شوند. افرادی که حداقل های قانونی را دارند، طبیعتا می توانند در معرض رای مردم قرار گیرند. مردم ما نیز مردم باهوشی هستند، طبیعتا بهترین انتخاب را رقم می زنند.

وی در مورد برنامه شورا در مورد افزایش آرای سفید گفت: تنوع کاندیداها زیاد است و جریانات سیاسی مختلف فهرست های متعددی را به مردم معرفی کردند، حتی کسانی که قبلا گفته بودند افرادی را نداریم امروز در حال معرفی افراد خود در قالب لیست های مختلف هستند. از لحاظ سیاسی، اقشار، اصناف و رده های سنی مختلف در میان کاندیداها حضور دارند. مردم در این روزها مشغول بررسی هستند و برنامه ها و مناظره ها را مشاهده می کنند و تا روز انتخابات فرصت دارند در این زمینه مطابق سلیقه خود انتخاب کنند.

مبنای رد صلاحیت کاندیدا، قانون است

وی در مورد ادعای یکی از نمایندگان مبنی بر رد صلاحیت وی به دلیل افشای روابط ایران و روسیه، گفت: بر اساس قانون عموم مردم به ویژه نمایندگان مجلس در اظهار نظر آزاد هستند. گاهی اوقات برخی افراد بنا به تصور خود اظهار نظرهایی می کردند. در این زمینه که علت عدم تایید صلاحیت ها چنین موضوعاتی است اما همان گونه که قبلا اعلام شد، ۲۲ نماینده ای که تایید صلاحیت شدند به شورای نگهبان آمدند و مواردی که درباره آنها وجود داشت برای آنها مطرح شد. همچنین در مورد فردی که در پرسش اشاره کردید به هیچ عنوان چنین موضوعی مطرح نبوده است.

طحان نظیف در مورد دلایل برخی رد صلاحیت ها، گفت: مبنای ما قانون انتخابات است و در هر انتخابات این مبنا متفاوت است. در انتخابات خبرگان شرط علمی توسط قانون گذار تعیین شده است و اکثر افرادی که صلاحیت شان در این انتخابات تایید نشد از شرط قانون گزار برخوردار نبودند. در انتخابات مجلس قانون‌گذار شرایطی را پیش بینی کرده که نسبت به این شرایط ما بررسی های لازم را انجام می دهیم و ممکن است دلیل رد صلاحیت هر فردی با دیگری متفاوت باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر مقایسه تعداد افراد تایید صلاحیت شده در این دوره از انتخابات نسبت به ادوار گذشته، اظهار کرد: نسبت به دور قبل تعداد ثبت نامی ها افزایش یافت و این امر نشان می دهد مردم در حل مشکلات و مسایل کشور دغدغه مند هستند، تعدادی که در این دوره تایید صلاحیت شدند به اندازه تعداد ثبت نامی های دور گذشته است. این امر نشان از فراهم بودن رقابت برای همه اقشار و گروه های سیاسی دارد و انشاءالله مردم انتخاب نهایی را انجام می دهند.

کد خبر 1752175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha