آیا عدم شرکت در انتخابات ابزار رساندن صدای اعتراض به مسئولان است؟

وقتی ترک مشارکت در انتخابات خطراتی و آسیب هایی دارد مشخص و بارز است که استفاده از این ابزار برای رساندن صدای اعتراض به مسئولان یک نوع خودزنی و یک نوع حمله انتحاری است.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ مهدی رحمانیان: شرکت در انتخابات به عنوان یکی از اصول اساسی دموکراسی، نقش بسیار مهمی در تعیین سرنوشت کشورها و جوامع دارد.

انتخابات فرصتی است که به شهروندان امکان می‌دهد تا نمایندگان خود را براساس ارزش‌ها، مواضع و اهداف انتخاب کنند.

حضور در پای صندوق های رای به عنوان یک وسیله‌ مهم برای تعیین سرنوشت کشور و جامعه اهمیت بالایی دارد و عدم شرکت در این فرایند می‌تواند اثرات منفی بر کشور و مردم داشته باشد از جمله اینکه با شرکت نکردن در انتخابات، فرصت بیشتری برای نقد و انتقاد از مسئولان وجود ندارد و این می‌تواند به تضعیف سیستم دموکراسی منجر شود.

با شرکت فعال در انتخابات، شهروندان می‌توانند به عنوان اعضای فعال در فرآیند تصمیم‌گیری سیاسی شرکت و توانایی تغییر و تحول در جامعه خود را تقویت کنند. از آنجایی که انتخابات فرصتی است برای تقویت ارتباط بین مردم و دولت و بیان نظرات و نگرش‌های مختلف، شرکت در این فرآیند می‌تواند به استقرار نظام دموکراتیک و ارتقای سطح تعامل و هم‌افزایی در جامعه کمک کند.

شرکت در انتخابات تنها به نفع مردم و کشور است و باعث تقویت فرآیند دموکراتیک، ایجاد اعتماد عمومی، تأکید بر حقوق شهروندی و حفظ استقلال ملی می‌شود.

انتخابات فرصتی است برای بیان خواسته‌ها و نیازهای مردم و تعیین آینده کشور به شکل دموکراتیک و توافقی. به همین دلیل، شرکت در آن به عنوان یک وظیفه شهروندی، اهمیت بالایی دارد و می‌تواند به توسعه پایدار و پیشرفت جامعه و کشور کمک کند.

بنابراین، شرکت فعال و مسئولانه در انتخابات و استفاده از حق رأی، به عنوان یک راه موثر برای تأثیرگذاری بر سیاست‌ها و تصمیمات کشور و تقویت فرآیند دموکراتیک، بسیار حیاتی و ضروری است.

آیا عدم شرکت در انتخابات ابزار رساندن صدای اعتراض به مسئولان است؟

گلایه از رویه های اشتباه

«ما مشاهده می کنیم که کشور دچار مشکلاتیست بعضی از سیاست های غلط یا رویه های اشتباهی که میان مسئولان در جریان اداره کشور رخ می دهد اعتراضات بسیاری را از طرف مردم بر می انگیزد.» این مطلب را یک استاد حوزه گفته و اینگونه تشریح کرده است: در حال حاضر گرانی در حدی است که بسیاری از مردم به ستوه آمده اند؛ گرانی مسکن، گرانی خودرو، اشتغال و مسائلی از این دست کافی است که در کنارش یکی دو اختلاس و ارتشا و پرونده های فساد و تخلف هم از بعضی از دستگاه های دولتی، نیمه دولتی حتی غیر دولتی به گوش برسد که برای مردم غیر قابل تحمل بوده و اعتراضاتی را به همراه داشته باشند.

به اذعان حجت الاسلام محمد استوار میمندی ممکن است عده ای بگویند که ما می خواهیم صدای اعتراض خودمان را به گوش مسئولین برسانیم و بهترین راه برای آن این است که در مسائل مختلف کشور همراهی نکنیم که البته مهم ترین این مسائل انتخابات است.

عدم مشارکت؛ تنها راه اعتراض نیست

وی ادامه می دهد: ممکن است عده ای بگویند عدم شرکت ما در انتخابات صدای رسای مردم به مسئولان است که صدای اعتراض شان را به مسئولین برسانند بنابراین اگر ما در انتخابات شرکت نمی کنیم به خاطر این است که می خواهیم سیاست های غلط را اعلام کرده و اعتراض خود را به سیاست های غلط و نارضایتی مان را از وضعیت فعلی کشور اعلام کنیم. ما می خواهیم با صدای بلند بگوییم که از وضع کشور راضی نیستیم به همین خاطر در انتخابات شرکت نمی کنیم.

در تحلیل شرایط کشور باید نقاط ضعف و قوت را با هم ببینیم؛ عملکرد مسئولان را به صورت کارشناسیبررسی و اقداماتی که در طول بعد از انقلاب انجام شده را دقیق تر و با زبان آمار نگاه کنیم.

آنگونه که حجت الاسلام استوار میمندی گفته این موارد ممکن است در ذهن بسیاری از مردم وجود داشته باشد؛ کافی است که رسانه های معاند و ضد انقلاب خارج نشین، رسانه های فارسی زبان، رسانه های ماهواره ای یا در فضای مجازی نیز به این امر دامن زده و کافی است که مشکلات بزرگ نمایی و در واقع خط راهبردی دشمن در القا ناامیدی از آینده کشور هم به آن اضافه شود و یا اینکه ممکن است مردم بگویند ما اولا امیدی نداریم در اینکه بخواهیم در انتخابات مشارکت داشته باشیم اگر هم که امیدی داشته باشیم بالاخره باید به نحوی صدای خود را به گوش مسئولان برسانیم و صدایی رساتر از قهر با صندوق های رای نیست.

ضرورت نگاه کارشناسانه به مشکلات

وی با تاکید بر اینکه در تحلیل و بررسی شرایط کشور باید دقت کنیم که نقاط ضعف و قوت را با هم ببینیم، عنوان می کند: عملکرد مسئولان را به صورت تخصصی و کارشناسی بررسی و اقداماتی که در طول چهل و پنج سال بعد از انقلاب در جهت خدمات اجتماعی و در جهت توسعه کشور برداشته شده را دقیق تر و با زبان آمار نگاه کنیم تا اولا نسبت به واقعیت های جامعه و واقعیت های امروز کشور اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

به گفته رییس مجتمع فرهنگی پژوهشی تبلیغ، برخی به شکل عامیانه سخن گفته و می گویند دوران شاه مثلاً گرانی نبوده و جواب آنها می توان گفت پیرمرد و پیرزن هایی که امروز زندگی می کنند می گویند در زمان شاه ما هر ماه یک بار بیشتر برنج نمی خوردیم سالی دو بار بیشتر مرغ نمی خوردیم و یا اینکه ماهی یکی دو بار  و دو ماه یک بار بیشتر گوشت نمی خوردیم اما اگر به زبان آمار بررسی کنیم می بینیم در بخش ها و محورهای بسیار زیادی پیشرفت های چشمگیر داشتیم اگر ما ۱۵۰ سال به خاطر عیاشی و هوس بازی و غفلت پادشاهان قاجار و پهلوی عقب افتادیم معلوم است که در مدت ۴۵ سال جبران نمی شود اما وقتی نگاه می کنیم می بینیم در بعضی از بخش ها جبران شده یا اینکه به رقابت های جهانی نزدیک شده ایم.

آیا عدم شرکت در انتخابات ابزار رساندن صدای اعتراض به مسئولان است؟

وی ادامه می دهد: ما در ابتدای انقلاب اصلا هیچ رتبه ای در عرصه های مختلف نداشتیم نه در تنها در جهان بلکه در منطقه رتبه ای نداشتیم امروز می بینیم صاحب رتبه های اول تا دهم دنیا هستیم؛ در صنعت نانو، در صنعت هسته ای، در داشتن فناوری پرتاب ماهواره، صنعت دفاعی و ساخت موشک های قاره پیمای نقطه زن، جنگ الکترونیک، ساخت پهپاد و در فناوری سلول های بنیادین جز چند کشور اول دنیا هستیم در حالی که ما این رتبه ها را در اول انقلاب به هیچ وجه نداشتیم.

حجت الاسلام استوار میمندی می گوید: این ها نشان می دهد کشور با همه تحریم ها و با همه توطئه هایی که داشته رو به جلو حرکت کرده و مهم تر از همه امروز ایران یک کشور مستقل است و مثل سابق نیست که بدون اجازه سفارت خانه های کشورهای بزرگ نمی توانست حتی نخست وزیر خود را تغییر دهد.

اعتراض به سیاست های غلط حق مردم

وی با تصریح اینکه تنها راه اعتراض و در واقع رساندن صدا به مسئولین شرکت نکردن در انتخابات نیست، تاکید می کند: البته این را باید گفت که نقد و اعتراض به سیاست های غلط حق مردم است و آنها حق دارند یک سیاست و عملکرد اجرایی یک مدیر را نقد کنند. مسئولان و مدیران نیز آن زمان به بلوغ می رسند که نقدپذیر باشند.

شرکت نکردن در انتخابات و قهر کردن با صندوق های رای عزت ملی را در چشم جهانیان مخدوش و اقتدار کشور را از بین می برد.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه البته قبول داریم نقد با تخریب فرق دارد چراکه نقد را باید پذیرا شد اما باید از تخریب اجتناب کرد، اضافه می کند: تخریب یعنی نقاط قوت را نبینی و تنها نقاط ضعف را بزرگ کرده و شخصیت طرف مقابل و یا یک ساختار زیر سوال برده شود. اما نقد یعنی در کنار نقاط قوت نواقص را دیدن و برای برون رفت از آن راهکار ارائه کردن بنابراین نقد حق مردم است اما نکته آن این است که آیا راه نقد کردن یا اعتراض کردن پشت پا زدن به منافع ملی نیست بلکه راه های دیگری را باید پیدا کرد.

عدم حضور یعنی کاهش قدرت مطالبه گری

وی با بیان اینکه شرکت نکردن در انتخابات و قهر کردن با صندوق های رای عزت ملی را در چشم جهانیان مخدوش و اقتدار کشور را از بین می برد؛ قدرت چانه زنی مسئولان در احقاق حقوق ملی در مجامع بین المللی را پایین می آورد، تصریح می کند: همچنین عدم شرکت در انتخابات قدرت مطالبه گری مردم از مسئولان را به شدت کاهش می دهد.

به اعتقاد استوار میمندی مسئولین خود را پاسخگوی کسانی می دانند که به آن ها رای دادند اما آن کسانی که رای ندادند آن مسئول هم خود را پاسخگوی آنها می داند این باعث می شود قدرت مطالبه گری مردم پایین بیاید.

آیا عدم شرکت در انتخابات ابزار رساندن صدای اعتراض به مسئولان است؟

وی با اشاره به اینکه وقتی که این آسیب ها باشد و از سوی دیگر دشمن محاسبه های غلط کرده و تحریم را بیشتر می کند چرا که معقتد است که توانسته مردم را از نظام جدا کند، اظهار می کند: دود تحریم نیز در ابتدا به چشم مردم می رود و پس از آن از گسل های امنیتی استفاده کرده و حفره های امنیتی ایجاد و ناامنی اجتماعی به وجود می آورند.

وقتی ترک مشارکت در انتخابات خطراتی و آسیب هایی دارد مشخص و بارز است که استفاده از این ابزار برای رساندن صدای اعتراض به مسئولان یک نوع خودزنی و یک نوع حمله انتحاری است.

استوار میمندی در عین حال می گوید: البته مردم ایران در بزنگاه پشت کشور و مسئولان بوده و هستند اما وقتی که مردم مشارکت شان پایین باشد دشمن محاسبه غلط کرده و برای کشور، مسئولان و مردم دردسرهایی را ایجاد می کند.

به اذعان وی، وقتی که ترک مشارکت در انتخابات این گونه خطراتی و آسیب هایی دارد مشخص و بارز است که استفاده از این ابزار برای رساندن صدای اعتراض به مسئولان یک نوع خودزنی و یک نوع حمله انتحاری است.

استوار میمندی می گوید: بنابراین باید سراغ راه های دیگر انتقال صدای اعتراض به مسئولان رفت که این راهکارها را هم می توان از طریق جنبش های مدنی از طریق رسانه ها و از طریق قانونی که پیش بینی شده پیگیری کرد. اگر هم که به دلایلی این امکان وجود نداشته باشد که به صورت کامل صدای اعتراض را منتقل کنیم باید از ظرفیت های مدنی استفاده کرد و کاری نکنیم که در واقع کشور دچار آسیب و دشمنان طمع کنند به اینکه بخواهند در صفوف متمرکز و پیوسته مردم نفوذ و منافع ملی را مورد آسیب قرار بدهند.

کد خبر 1752264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha