ماهیت انتخابات بر مبنای دو کلید واژه «حق» و «تکلیف» است

ماهیت انتخابات بر مبنای دو کلید واژه «حق» و «تکلیف» است. از یک منظر حضور در انتخابات یک «حق» است چون از طریق رای مردم است که آینده کشور ساخته می‌شود و از سوی دیگر تکلیف ملی، فردی و شرعی است چون ما در قبال اسلام، انقلاب و خون شهدا مسئول هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از آران و بیدگل، مردم یکی از مؤلفه‌های اصلی قدرت نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند و همه امورات کشور به گونه‌ای توسط مردم با حضور در پای صندوق‌های رای رقم می‌خورد. مردم همواره حضور معناداری را در انتخابات داشته اند و بر همین اساس ان شاءالله در روز ۱۱ اسفند ماه امسال هم شاهد حضور و مشارکت جدی مردم در انتخابات خواهیم بود.

به همین بهانه با «طیبه سلطانی فر» فعال قرآنی و مؤسس و مدیر مرکز قرآن و عترت بیت الزهرا آران و بیدگل به گفت و گو نشسته ایم.

ماهیت انتخابات و رای مردم چیست؟

ماهیت انتخابات بر مبنای دو کلید واژه «حق» و «تکلیف» است. از یک منظر حضور در انتخابات یک «حق» است چون از طریق رای مردم است که آینده کشور ساخته می‌شود و از سوی دیگر تکلیف ملی، فردی و شرعی است چون ما در قبال اسلام، انقلاب و خون شهدا مسئول هستیم.

اساس نظام ما بر مبنای رای ملت بوده و در تمام مراحل مردم به صورت مستقیم و غیرمستقیم در سرنوشت خود تاثیرگذارهستند؛ لذا بر آحاد مردم است که به بنا به فرمایش مقام معظم رهبری(حفظه الله)با حفظ وحدت و ید واحده نظام اسلامی را حفظ کنیم و در حضور و مشارکت حداکثری کوشا باشیم.

فضای عمومی جامعه را برای شرکت در انتخابات چگونه می بینید؟

ان شاءالله با رعایت موازین و ترویج حس همدلی و وطن پرستی و عقلانیت فضای مساعدی را برای حضور مردم می بینیم در واقع اگر ایراداتی هم در کشور وجود دارد از طریق قهر با صندوق رای رفع نمی شود و مسیر رفع مشکلات، گلایه‌ها، تامین نیازها و خواسته‌ها در رای مردم است.

 رأی‌ندادن چه آثار مثبتی و عواقبی ممکن است داشته باشد؟

قاعدتا مشارکت بالای عموم مردم و طیف‌های مختلف سیاسی در انتخابات منجربه تقویت وحدت و انسجام ملی می شود و از سوی دیگر سبب یاس و ناامیدی دشمنان قسم خورده می شود. در واقع رای ندادن به معنای رای دادن به دشمنان قسم خورده ایران و اسلام بویژه رژیم کودک کش اسرائیل و آمریکای جهانخوارو هم پیمانان آنان است.

دلیل اینکه ممکن است برخی قصد شرکت در انتخابات را نداشته باشند چیست؟

ببینید حتما مشکلات هست ؛ بویژه مشکلات اقتصادی و گرانی و سختی معیشت مردم اما آنچه مهم است اینکه نوع نگاه و برخورد ما با آن چگونه  باشد. می توانیم تضعیف و تخریب کنیم یا توجیه کنیم و یا با اتحاد و دلسوزی رفع مشکلات را تقویت و تکمیل کنیم .

عقلا گروه اول در راه خطا قدم برمی دارند  اما گروه دوم تلاش می کنند در راه برداشتن موانع و رفع مشکلات جامعه ازهرگونه تلاشی مضایقه نداشته باشند و حتی از تلاش برای رفع مشکلات به عنوان وظیفه نگاه می کنند.

این گروه یکی از مهم ترین راه حل ها را که «انتخابات» است به عنوان رکن اساسی مردم سالاری جلو راه خود انتخاب می کند ونه تنها خود در انتخابات شرکت می کند بلکه این حق را به عنوان وظیفه دینی و انسانی برای دوستان و نزدیکان و تمام افرادی که سرنوشتشان برایش مهم و قابل احترام است ترویج می کند.

نقش وضعیت اقتصادی در مشارکت مردم در پای صندوق‌های چقدر است؟

منکر این مسأله نیستم که وضعیت اقتصادی در میزان مشارکت مردم در انتخابات موثر است اما ملت غیور وفهیم ایران معززترازآن هستند که نظام و انقلابی را که جان ها و خون های جوانان سلحشور خود را فدا کرده اند به این دلایل تنها بگذارند و پای صندوق نیایند.

قطعا ۱۱ اسفند شاهد حضور پرشور مردم عزیز ایران و هموطنان در انتخابات خواهیم بود.

فضای مجازی و شبکه های اجتماعی چگونه بر انتخابات تاثیر می گذارد؟ این فضا در کل فرصت است یا چالش؟

این موضوع بستگی به این دارد که خوراک فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را چه فرد یا گروهی با چه تفکراتی فراهم کند. اگر در این فضا طبل مخالفت و دشمنی می نوازند مهم این است که ما درپاسخ دربرابر آنها چه داریم وازداشته ها و آموزه های غنی دینی و قرآنی وهمچنین حماسی و فرهنگی خود داریم خوراک فکری بدهیم.

بنابراین فضای مجازی هم می تواند فرصت باشد هم چالش ؛ عملکرد ما شکل و ماهیت این فضا که در واقع فضای حقیقی است نه مجازی، تعیین می کند.

به نظر شما در این شرایط در مورد افزایش مشارکت انتخابات باید چه کار کرد؟

هر فرد متعهدی در جامعه باید با شناخت و آگاهی ودلیل کافی با نیت خیرمندانه واز روی صداقت و اخلاص جهت حفظ سربلندی کشور افرادی که اهمیتی به این موضوع نمی دهند به حضور در انتخابات دعوت کند.

با عدم شرکت در انتخابات به چه نتیجه ای می خواهیم برسیم؟ عدم حضور سبب رفع مشکلات وآبادانی می شود یا سبب تضعیف قوای کشور می شود. باید ببینیم چراغ جلو راه ماچیست، عزت و سربلندی ما الآن در مقایسه رژیم منحط پهلوی در دنیا چگونه است ویا بهتر است بگویم اصلا قابل قیاس است؟ بنابراین برای حفظ هویت خود هم که شده برای خود ارزش قائل باشیم و انتخابی ارزش مدارانه داشته باشیم.

کد خبر 1752295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha