گزارش الجزیره از حضور چشمگیر زنان در انتخابات ایران

شبکه الجزیره نت در گزارش ویژه به حضور چشمگیر زنان در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری پرداخت.

به گزارش خبرگزاری شبستان، شبکه الجزیره در گزارشی به حضور چشمگیر زنان در انتخابات  دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد و نوشت: خبرنگاران الجزیره نت روز گذشته (جمعه ۱۰ اسفند) در سه ستاد انتخاباتی در تهران مستقر شدند و با تعدادی از رای دهندگان برای مشارکت در این انتخابات گفتگو کردند.

اولین مرکز رای گیری که خبرنگاران الجزیره حضور داشتند، در خیابان شریعتی یعنی حسینیه مشهور ارشاد در شمال تهران بود که به گزارش این خبرنگاران صف طولانی در برابر صندوق های رای تشکیل شد.دومین مرکز رای گیری در مسجد الجواد در میدان هفت تیر تهران که تعداد شرکت کنندگان کمی بیشتر از انتخابات گذشته بود و سومین مرکز در شهر ری تهران بود که مشارکت مردمی بسیار بالا بود.

یکی از رای دهندگان به نام «مهسا» بانوی ایرانی در گفتگو با خبرنگار الجزیره در مسجد الجواد در میدان هفت تیر گفت: به نامزدهای زن رای داده است تا آنها با قوانین خشک در حق زنان ایران مبارزه کنند.

وی تاکید کرد: یک رای اولی است و برای اولین بار در انتخابات شرکت می کند و به همین خاطر به نامزدهای زنان برای تغییر رای می دهد.

خبرنگار الجزیره در شهر ری نیز با یک خانواده متشکل از پدری ۷۸ ساله به نام «عبدالله»، مادری (۶۸ ساله) به نام ثریا و دخترانش به نام معصومه(۲۱ ساله) و فاطمه (۲۳ ساله) در مرکز رای گیری گفتگو کرد.

ثریا درباره حضور خود  در انتخابات می گوید: رای دادن باعث تضمین منافع ملی می شود. معصومه و فاطمه بر مشارکت زنان در انتخابات  تاکید کردند و حقوق زنان را مهم ترین مسئله داغ در جمهوری اسلامی دانستند.

الجزیره در این گزارش نوشت: مشخصه انتخابات کنونی استقبال گسترده زنان ایران در انتخابات مجلس است، این درحالی است که رقابت برای کرسی مجلس خبرگان تنها به نامزدهای مرد محدود می شود نه زنان.

در این دوره از مجلس هزار و ۷۰۰ نامزد زن برای انتخابات تعیین شد که برابر تعداد نامزدهای زن در شش دوره انتخابات گذشته است.

تمایل زنان ایران به ورود در نبرد انتخاباتی به تحولات پاییز و زمستان ۲۰۲۲ برمی گردد. زیرا این مسائل باعث شد زنان به انجام وظایف خود برای ایجاد تغییرات قانونی و بهبود شرایط سیاسی و اقتصادی در سطوح مختلف تشویق می‌کند.

زنان شرکت کننده در این انتخابات خواه به عنوان نامزد یا رای دهنده تنها راه حل برای پیگیری مطالبات از جمله حق زنان، راه اجتماعی و فرهنگی و مشارکت در عرصه انتخابات است.

کد خبر 1752808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha