آغاز همکاری‌های مشترک حوزه علمیه و رایزنی فرهنگی ایران در سوریه

در دیدار قائم مقام مجتمع آموزشی پژوهشی بین‌الملل حوزه‌های علمیه و رایزن فرهنگی کشورمان در سوریه، زمینه‌های همکاری مشترک بین این دو نهاد فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، امیرحسن شیعی، قائم مقام مجتمع آموزشی پژوهشی بین‌الملل حوزه‌های علمیه و هیأت همراه ضمن حضور در رایزنی فرهنگی جمهوی اسلامی ایران در سوریه با مهدی خالقی‌راد، سرپرست رایزنی فرهنگی کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در ابتدای این دیدار، شیعی، قائم مقام مجتمع آموزشی پژوهشی بین‌الملل حوزه‌های علمیه گزارشی از بخش بین‌الملل حوزه علمیه قم ارائه داد و در ادامه به روند همکاری‌های گذشته با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اشاره کرد و افزود: تفاهم نامه همکاری بین دو نهاد به امضا رسیده است و باید تلاش نمود مفاد آن را با همکاری یکدیگر اجرایی کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های خوب حوزه علمیه در خصوص گفت‌وگوهای دینی و مذهبی از طریق تبادل هیأت‌های علمایی، برگزاری سمینار و وبینارهای علمی و فکری با موضوعات مورد علاقه طرفین ازجمله مباحث خانواده و سبک زندگی اسلامی، برگزاری و یا حضور در نمایشگاه‌های مختلف کتاب، موضوع تالیف و ترجمه مشترک آثار علمی و پژوهشی، اعزام مبلغین فرهنگی با رویکرد تقریب ادیان و مذاهب، همکاری در برگزاری دوره‌های آموزش‌های تکمیلی زبان فارسی از طریق فضای مجازی و تأمین محتوای مورد نیاز نمایندگی فرهنگی اعلام آمادگی کرد.

خالقی‌راد، سرپرست رایزنی فرهنگی کشورمان در سوریه گفت: حوزه علمیه با توجه به رسالت ذاتی نمایندگی‌های فرهنگی جهت نشر فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی در خارج از کشور می‌تواند بیشترین کمک‌ها را ارایه دهد.

وی ادامه داد: این نمایندگی آمادگی دارد براساس تفاهم نامه دو نهاد فرهنگی و دینی (سازمان فرهنگ و حوزه علمیه) از خدمات و ظرفیت‌های خوب حوزه به ویژه در خصوص تامین محتوا جهت نشر بهره بگیرد و متقابلا هماهنگی لازم جهت ارتباط علمایی بین دو کشور و گفت‌وگوهایی دینی با مسیحیت و گفت‌وگوهای تقریبی با نهادها و مؤسسات دینی سوریه را برای حوزه علمیه قم تسهیل کند.

خالقی‌راد اظهار داشت: ما می‌توانیم در موضوعاتی چون گفت‌وگوهای دینی به خصوص موضوع خانواده، برگزاری همایش و وبینارهای علمی، علمی و دانشگاهی، اعزام مبلغین دینی، چاپ و نشر و بخش‌های تخصصی دیگر همکاری کنیم.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مقالات ارزشمندی در حوزه علمیه تألیف شده است، آمادگی نشر این مقالات در مجلات نمایندگی فرهنگی ایران در سوریه و همچنین، در فضای مجازی وجود دارد.

در پایان این دیدار مقرر شد تا ۲۰ هزار عنوان مقاله تألیف شده حوزه علمیه و ۲۰۰ عنوان کتاب تألیفی در بخش بین‌الملل حوزه علمیه جهت بهره برداری در نمایشگاه‌های کتاب در سوریه به این نمایندگی ارسال شود.

کد خبر 1752828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha