«پیراهن مشکی»؛ روایت متفاوت از عاشورا برای بچه‌های مسجد

تئاتر «پیراهن مشکی» تولید کانون فرهنگی هنری منتظر از آثار راه‌یافته به مرحله نهایی نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان، می‌کوشد روایتی کودکانه و باورپذیر از عاشورا داشته باشد و با قصه از این واقعه تاریخ‌ساز سخن بگوید.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان از ۱۳ اسفندماه آغاز شده و فردا (جمعه، ۱۸ اسفندماه) به کار خود پایان می دهد. ازجمله نمایش هایی که در این ایام توسط گروه های نمایش بچه های مسجد در مساجد اجرا می شود، «پیراهن مشکی» است که با کارگردان آن گفتگو کرده ایم.

رضا خروجیان کارگردان «پیراهن مشکی» درباره این نمایش گفت: تئاتر پیراهن مشکی که حماسه کربلا را در خود روایت می‌کند، داستان پسری است که در ایام عزای امام حسین (ع) حاضر نیست لباس مشکی به تن کند و در پاسخ پدرش که از او می‌خواهد به مسجد بیاید جهت شرکت در مجلس عزای امام حسین (ع) امتناع کرده و مشغول بازی با تبلت است که پدرش تبلت را از او می‌گیرد و به تنهایی به مسجد می‌رود، این پسر که در خانه تنها مانده، به خواب می‌رود و در عالم حماسه کربلا را برایش روایت می‌کنند و تمام این اتفاقات باعث می‌شود که آن نوجوان برای ایام عزاداری امام حسین(ع) پیراهن مشکی به تن کند و به مسجد برود. 

«پیراهن مشکی»؛ روایت متفاوت عاشورا برای بچه‌های مسجد

رضا خروجیان متولد سال ۱۳۵۶، بازیگر و کارگردان تئاتر است که حدود ۳۵ سال سابقه کار روی صحنه را  دارد، او در کانون فرهنگی هنری مسجد «منتظر» استان آذربایجان غربی شهرستان ارومیه فعالیت دارد و هم اکنون نیز در مساجد تهران هم مشغول فعالیت می باشد و در جشنواره های مختلفی همچون جشنواره سنگر، فانوس، ماه، فجر و جشنواره بچه های مسجد و کودک و نوجوان حائز رتبه شده است، نمایش پیراهن مشکی او نیز به مرحله نهایی جشنواره تئاتر شبستان راه یافته است. 

این هنرمند مسجدی حدود ۱۷ سال است که در آموزش و پرورش مربی تئاتر است، درباره روند تولید این اثر فاخر عنوان کرد: در برخی مدارس، بازیگر منتخب دارد که تعداد ۷ نفر از آنان را برای این نمایش گلچین کردیم که در مدارس و مساجد مختلف بصورت استانی و کشوری به اجرا پرداختند و کارشان با استقبال حتی مسئولان کشوری همراه شده است.

«پیراهن مشکی»؛ روایت متفاوت عاشورا برای بچه‌های مسجد

خروجیان هدف از تولید این نمایش را، روایت واقعه کربلا با توجه به دیدگاه و سلیقه کودکان و نوجوانان می‌داند و می‌گوید: سعی کردیم در این نمایش که داستان از زبان کودک روایت می‌شود، خودش واقعه کربلا را با استفاده از نمایش صحنه های درخت و رودخانه و ‌... ببیند و بشنود تا برایش باورپذیر باشد.

گفتنی است، بازیگران این تئاتر هفت نفرند که، ۳ نفر از آنها در رده سنی ۹ ساله و ۴ نفر هم ۱۵ تا ۱۷ ساله هستند و امیرحسین که نقش اصلی این نمایش است با بازی یاسین اصغری روی صحنه رفته است.  همچنین، نقش پارچه فروش را امیررضا امامی، پدر و قصاب را الشِن ماهری، رودخانه را علی کریمی و درخت را کسری نویدی کیا بازی کرده اند.

«پیراهن مشکی»؛ روایت متفاوت عاشورا برای بچه‌های مسجد

«پیراهن مشکی»؛ روایت متفاوت عاشورا برای بچه‌های مسجد

کد خبر 1753699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha