شروع «شوق زندگی» برای کودکان کار مشهد

فعالیت محاکم اطفال نوجوانان و دادسرای ویژه نوجوانان در قالب مجتمع قضایی حمایتی «شوق زندگی» طی مراسمی با حضور معاون وزیر دادگستری و دبیر مجمع ملی حقوق کودک؛ دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی، دادستان، شهردار و جمعی از مسئولین شهری و استانی آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، سید علی کاظمی، امروز پنجشبه(۱۷ اسفندماه) در مراسم شروع فعالیت محاکم اطفال نوجوانان و دادسرای ویژه نوجوانان در قالب مجتمع قضایی حمایتی «شوق زندگی» که در دادگستری کل استان برگزار شد، اظهار کرد: مجتمع های شوق زندگی در مناطق مختلف کشور تحت مدیریت و نظارت بهزیستی و با حضور همه دستگاه‌های ذیربط راه اندازی و هدف از آن تلاشی موثر برای بهتر شدن شرایط زندگی کودکان جامعه هدف است.

وی افزود: در گام دوم انقلاب اقدامات ما باید بر عمل و پژوهش باشد، مفتخریم که پیرو دینی هستیم که آموزه های آرمانی نورانی انسانی؛ برای حمایت از انسانها وجود دارد، قسط تفاوتش این است که باعث رویش ظرفیت های انسان می شود ، اصلاح برای کودکان خیر برای جامعه است.

معاون وزیر دادگستری و دبیر مجمع ملی حقوق کودک تصریح کرد: شوق زندگی یک اصلاح بزرگ است پیامبر(ص) فرمودند جلوه های بسیار نورانی با کودکان بود که هنوز نمی‌توان در دنیای امروز در رفتار های خود پیاده کنیم همچنین ائمه اطهار، در قرآن بارها انذار میدهد برای توجه به یتیمان که این یک سنت الهی است.

وی ادامه داد: در نظام اسلامی همه مسئولین دغدغه این حوزه را دارند؛ سیاست کلی در کشور ما در این بخش ایجاد سازو کاری است که این دغدغه ها را به هم متصل کند. در مجتمع های شوق زندگی باید توجه شود که همه کودکان نیازمند حمایت هستند.

کاظمی گفت: امروز نرخ ثبت هویت پوشش تحصیلی سلامت ما در حوزه کودک بالا است اما در حوزه های چند دستکاهی که باید همکاری کنند، باید بیشتر کار شود. طبیعی است در این موارد سازگاری مثل مجتمع شوق زندگی می‌تواند کار کند. دولت در کنار فعالان اجتماعی امروز آمداند تا تلاش کنند برای کمک به کودکان این سرزمین.

عدالت ترمیمی در حوزه کودک را به شکل عملی ایجاد کردیم

سکینه سادات پاد، دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی نیز در این مراسم گفت: متولی شوق زندگی، این امر زیبا و چندوجهی، یک زن است. همیشه در مورد الگوی سوم زن مسلمان صحبت می‌کنیم و مقام معظم رهبری نیز در خصوص آن فرمایشاتی دارند.

وی افزود: با وجود این صحبت‌ها معمولا در اینکه تجسم این الگوی سوم چیست، دچار لکنت می‌شویم یا زنانی را معرفی می‌کنیم که سیاست‌زده هستند و به واسطه مردان سیاسی به جاهایی می‌رسند و از آن‌ها نام می‌بریم و کمتر از بانوانی که تخصص و دانش دارند و دغدغه‌مند هستند، نام برده می‌شود. این زن تراز انقلاب اسلامی و ترجمان الگوی سوم زن مسلمان است. 

پاد با بیان اینکه شوق زندگی می‌تواند بسیاری از معضلات و مسائل ما را حتی با جامعه جهانی حل کند، عنوان کرد: ما ماده ۸۲ قانون مجازات اسلامی را داریم اما به طور واقعی نهادسازی نکردیم. سرپرست مجتمع قضایی حمایتی شوق زندگی مشهد و دادگستری استان به طور بومی الگویی را ارایه دادند و نهادسازی کردند. از مسئولان استانی و استاندار به عنوان نماینده عالی دولت می‌خواهیم که پای کار سرپرست مجتمع قضایی حمایتی شوق زندگی بیایند.

دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی ادامه داد: این اقدام عملی از مشهد شروع شده و برند آن باید به نام مشهد ثبت شود. با زحمات زیادی شوق زندگی، شوق زندگی شد و زندگی در بچه‌ها جریان پیدا کرد. به نوعی ما حتی عدالت ترمیمی در حوزه کودک را به شکل عملی ایجاد کردیم.

وی اضافه کرد: ما عضو کنوانسیون حقوق کودک هستیم و قوانین حوزه کودک و نوجوان خودمان از کنوانسیون حقوق کودک مترقی‌تر است. در مواردی که ما باید پاسخ دهیم، می‌توانیم این کار را با توجه به قوانین و نظام قضایی خود مستند به شوق زندگی پاسخ داده و بسیاری از مسائل خود را حل کنیم.

پاد بیان کرد: ما در شوق زندگی قدم‌های عملی برداشتیم، هم به کودک مسئولیت‌پذیری یاد می‌دهند و هم وی را آماده ورود به اجتماع می‌کنند. خلأهای تربیتی که این کودک نتوانسته به طور طبیعی مانند یک کودک دریافت کرده و رشد کند، مانند یک خانواده پرمهر در شوق زندگی اجرا می‌شود.

دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: این ابتکارات، جنس مدیریت مادرانه دارد ‌و این نگاه مادرانه و مدیریتی باید توسعه پیدا کند که می‌تواند برگ زرینی در دستگاه قضایی و افتخار بزرگی برای دادگستری خراسان رضوی باشد. باید به زنان توانمند، ارزشمند و باتجربه خود بیشتر اعتماد و توجه کنیم و کارهای بزرگ را به آن‌ها بسپاریم.

در شهر امام رضا(ع) نباید کودک کار باشد

محمدحسین درودی، دادستان عمومی و انقلاب مشهد نیز در این مراسم  اظهار کرد: از همه افرادی که در جهت پا گرفتن مجتمع شوق زندگی ایفای نقش کردند، تشکر می‌کنم.

وی بیان کرد: از سال ۹۹ که استارت مجتمع شوق زندگی خورد، افراد زیادی نقش ایفا کرده و حمایت و کمک کردند. از آقای صادقی، رئیس سابق دادگستری استان، به جهت همه حمایت‌هایی که داشتند و زحماتی که کشیدند تا مجتمع استارت بخورد یاد می‌کنم. از اولویت‌های کاری حجت‌الاسلام خلیلی، رئیس دادگستری استان، حمایت از مجتمع شوق زندگی و طی کردن مسیر رشد و تکامل برنامه‌های مجتمع بود.

درودی افزود: اگر امروز چنین جلسه‌ای را تشکیل دادیم که بگوییم فاز دوم مجتمع پا گرفته به همت و پای کار بودن حجت‌الاسلام خلیلی بوده است. خانم عابدین‌زاده و همه همکارانشان با شوق کار کردند. شهروندان، مجاوران و زائران به حکم تکلیف وجدان خود قدم در این راه گذاشتند و امروز شاهد هستیم مجتمع شوق زندگی الگو شده و در سایر استان‌ها در حال شکل‌گیری بوده که این بسیار ارزشمند است.

دادستان عمومی و انقلاب مشهد ادامه داد: مهم‌تر از همه این موارد همراهی مردم در شهر امام رضا(ع) است. اگر پای کار بودن و همراهی آن‌ها نبود، موفق نمی‌شدیم و نمی‌توانستیم به تکلیف خود عمل کنیم. یکی از صفات حضرت رضا(ع) مهربانی بوده و مجتمع شوق زندگی تجلی مهربانی این امام عزیز است که توسط مجاوران شکل گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در شهر امام رضا(ع) نباید کودک کار باشد. در این شهر یتیم باید حمایت شود و نباید یتیم و آسیب‌دیده اجتماعی داشته باشیم. امیدواریم با همکاری همه به آن روز برسیم.

مدیریت شهری مشهد پای کار کاهش آسیب‌های اجتماعی است

محمدرضا قلندرشریف، شهردار مشهدمقدس نیز دراین مراسم اظهار کرد: کاهش آسیب‌های اجتماعی رسالت مهم مجتمع شوق زندگی است؛ آسیب‌های اجتماعی هزینه‌های زیادی را تحمیل می‌کند و قطعا در شهر مشهد باید همت مضاعفی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم.

وی افزود: مجموعه «شوق زندگی» با همت دستگاه قضا شکل گرفته و به بلوغ رسیده و تبدیل به الگو شده است؛ معضلات توسط دادگستری خراسان رضوی به خوبی شناسایی شده و ورود بسیار خوبی نیز به مسائل حاشیه شهر شده است.

شهردار مشهدمقدس خاطرنشان کرد: دستگاه‌های زیاد و خیّران، متولی بحث ساماندهی آسیب‌های اجتماعی هستند و باید زمینه مناسبی برای مشاوره و خدمات فکری نیز در این حوزه فراهم شود که مجتمع شوق زندگی این تغذیه فکری را انجام خواهد داد و زمینه رشد کودکان آسیب‌دیده و خانواده‌ها را فراهم می‌کند؛ الگوی شوق زندگی در حال تکثیر است و شهرداری و مدیریت شهری نیز پای کار است و در حوزه سخت‌افزار، مکمل اقدامات فکری و نرم‌افزاری دستگاه قضا در استان هستیم.

پایان پیام/

کد خبر 1753745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha