برای تربیت نیروی انقلاب اسلامی باید حتماً به فکر تربیت آنها در دل مساجد باشیم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: اگر بخواهیم یک الگوی تربیت نیروی انقلاب اسلامی را تعریف کنیم باید حتماً به فکر تربیت آنها در دل مساجد باشیم.

«امین درخشان» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج ضمن تبریک ۱۸ اسفند ماه، سالروز تاسیس ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، اظهار کرد: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد به عنوان یک تشکل و ساز و کار تعریف شده فرهنگی در بطن مسجد هستند.

مدیرکل و دبیر شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: مساجد به عنوان قرارگاه و پایگاه اصلی حوزه فرهنگ به ویژه فرهنگ دینی و معرفتی و به عنوان پایگاه تربیت معرفت در بین نسل نوجوان و جوان وظیفه و رسالت سنگینی برعهده دارند.

وی خاطرنشان کرد: معمولا در مساجد با تنوع، تعدد و تکثر مسئولیت‌ها و فعالیت‌های فرهنگی مواجه هستیم و یکی از مهم ترین تشکل‌هایی که حاکمیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در مسجد پایه گذاری کرد، کانون‌های فرهنگی و هنری بود که چند هدف عمده و کلی را در پی داشت.

درخشان ادامه داد: اگر حوزه تربیت هنر، هنرمند و ترویج هنر دینی، اسلامی، انقلابی و مسجدی از بطن مسجد ریشه و سرچشمه بگیرد، بدون تردید ما در مسیر تداوم فعالیت‌های فرهنگی و هنری به ویژه هنری با هنرمندان متعهدی مواجه خواهیم شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: از هدف‌های عمده تشکیل کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد این است که ما در مسجد استعداد نوجوانان و جوانانی را کشف و تربیت کنیم و آنها را آموزش دهیم و از طرفی کادرسازی را انجام دهیم تا بتوانیم بخش قابل توجهی از جامعه هنری آینده را که با اعتقاد به باورهای مسجدی این مسیر را آغاز کردند، تربیت کنیم.

وی ضمن تاکید بر اینکه تربیت هنرمند مسجدی یکی از اهداف تشکیل کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد است، بیان کرد: هدف کلی دیگر این است که گستره فعالیت‌های فرهنگی و هنری را در مسجد با استفاده از ظرفیت نوجوان و جوانانی که در مساجد فعالیت دارند انجام دهیم تا شبکه گسترده‌ای از طیف نوجوان و جوان به عنوان کسانی که در همه معادلات فرهنگی، اجتماعی، قرآنی، اقتصادی و سایر موضوعات افرادی که تربیت شده مسجد باشند را به جامعه بیاوریم.

درخشان ابراز داشت: کسی که پزشک و تربیت شده مسجد باشد تفاوت عمیقی با شخص تربیت شده مسجدی دارد که در آینده فعال اقتصادی می‌شود و همچنین کسی که تربیت شده مسجد بوده و در آینده مدیر می‌شود نیز با سایر افراد متفاوت خواهد بود.

دبیر شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: اگر بخواهیم یک الگوی تربیت نیروی انقلاب اسلامی را تعریف کنیم باید حتماً به فکر تربیت آنها در دل مساجد باشیم.

وی تصریح کرد: به لطف الهی در سطح کلان فعالیت‌های قابل توجهی در حوزه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در همین راستا صورت می‌گیرد، اما بنده نخست به خودم به عنوان یک مدیر فرهنگی و سپس به همه همکاران می گویم که هنوز با نقطه مطلوب تا حدودی فاصله داریم و باید با برنامه‌ریزی بیشتر فعالیت داشته باشیم.

درخشان تاکید کرد: بنده اعتقاد دارم که کار در حوزه مسجد صرفاً پول و اعتبارات دولتی نیست، بلکه ما باید برنامه‌ریزی هدفمند، شبکه سازی و کادرسازی اصل و اساس فعالیت‌های ما در مسجد است و بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی در مساجد صرفاً با پول و اعتبارات نیست، هرچند در مواردی برای رونق فعالیت‌ها به اعتبارات دولتی و کمک‌ها نیاز وجود دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: باید با یک فکر برنامه‌ریزی شده و ارائه ایده‌ها و خلاقیت‌های نو و منطبق با شرایط امروز جامعه بتوانیم در این مسیر با هدف گذاری مناسبی بستر را برای موضوعات جامعه فراهم کنیم.

وی به بحث عدالت فرهنگی توسط کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در مناطق مختلف روستایی و عشایری اشاره کرد و افزود: بنده در زمینه عدالت فرهنگی همیشه اعتقاد دارم که یک کانون فرهنگی و هنری در یک منطقه محرومی که ساختار ادارات فرهنگی عملاً وجود ندارد، کانون فرهنگی و هنری می‌تواند نماینده یک وزارت و سازمان فرهنگی باشد.

درخشان ادامه داد: در شهرستان‌های استان ما کانون‌های فرهنگی و هنری در بسیاری از مناطق محروم هم از طرف مدیرکل فرهنگ و ارشاد و همچنین از طرف مدیران ارشاد شهرستانی حمایت می‌شوند که این کانون‌ها به خوبی و در حد ممکن برنامه‌های متعدد فرهنگی و هنری را در روستاهای بزرگ و دهستان‌ها برگزار می‌کنند، ضمن اینکه این موضوع سیاست دولت و همچنین شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است که به بحث تمرکز زدایی فرهنگی اهمیت داده باشیم و مناطق محروم را مورد توجه قرار دهیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بنده به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد محال است که درخواستی از مدیران کانون‌های فرهنگی در مناطق محروم ارائه شود که حمایت لازم را در حد توان و امکانات را انجام ندهم.

وی با اشاره به نهضت «بازگشت به مساجد» مورد تاکید دولت سیزدهم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیان کرد: با توجه به شرایطی که در چند سال گذشته داشتیم دچار یک سری خسارت‌های فرهنگی و اجتماعی شدیم و بخش قابل توجهی از این‌ها بسترهایی است که دشمن با برنامه‌ریزی در تلاش است که مساجد از نمازگزار و همچنین وجود جوانان خالی باشند.

درخشان به تلاش دشمن برای سوق دادن جوانان به سمت شبکه‌های اجتماعی با تولید محتوای مدنظر آنها اشاره و یادآور شد: این تولید محتوا توسط دشمنان یک تولید مصرف فرهنگی مسموم بوده و از همین بستر تلاش کردند که مساجد به نحوی خالی شوند.

مدیرکل و دبیر شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: به نظر بنده در حال حاضر یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها و الزامات ما در حوزه فرهنگی، توجه به «نهضت بازگشت به مساجد» است.

وی این موضوع را نیازمند یک نهضت همگانی دانست و خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور و... به تنهایی نمی‌توانند این کار را انجام دهند، بلکه حاکمیت نظام جمهوری اسلامی و در مرحله دوم حاکمیت دستگاه‌های اجرایی باید در مساجد رونق، نگاه و ایده جدیدی داشته باشیم تا بتوانیم نوجوانان و جوانان را به مسجد جذب کنیم.

درخشان ادامه داد: در استان شیعه و ولایت مدار کهگیلویه و بویراحمد اعتقادات و باورها در راه تحقق آرمان‌های اسلامی، مسجد و انقلاب اسلامی به نسبت بسیاری از مناطق، کمتر آسیب دیده، لذا باید از داشته‌های خود در مساجد صیانت کنیم، این داشته‌ها را تقویت، برنامه‌ریزی و تلاش لازم را در این زمینه انجام دهیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: اخیرا مقام معظم رهبری در حوزه مساجد و همچنین مسائل قرآنی به طور جد و با دغدغه بیشتر نسبت به گذشته که همیشه دغدغه مسائل قرآنی و مسجدی را داشته‌اند، ولی با توجه به شرایط جامعه نسبت به این موضوع به نسبت گذشته تاکید ویژه‌ای دارند.

وی یادآور شد: در چند روز گذشته نشست‌هایی توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی و ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در زمینه طرح های قرآنی برگزار کردند که در زمینه حفظ قرآن و همچنین حفظ یک سوره از قرآن فعالیت‌های لازم صورت گیرد که این موضوع می‌تواند اثرگذاری اجتماعی هم توسط کارمندان و کارکنان دولت و همچنین جامعه اجتماعی ما را در پی داشته باشد.

درخشان خاطرنشان کرد: برای این موضوع نیز یک اهتمام جدی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به تبع آن در استان‌ها وجود دارد که امیدواریم در ابتدای سال جدید به این موضوعات تحت عنوان یک کارگروه تخصصی ورود خواهیم کرد تا در سطح استان فعالیت‌های خوبی را پیش بینی کنیم.

کد خبر 1753862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha