آداب ورود به ماه مبارک رمضان/ این ماه در حقیقت ظرف نزول قرآن کریم است

حجت الاسلام بحرینی گفت: یکی از این بایدها ‌که قبل از شروع ماه، حتی در ایام ماه مبارک باید به آن توجه کنیم، کیفیت بخشیدن به اعمال خودمان است که یکی از راه‌های رسیدن به آن، معرفت و شناخت است.

خبرگزاری شبستان؛ گروه دین و اندیشه: آرام آرام، باقیمانده روزهای پایانی ماه شعبان هم تمام می‌شود و با غروب خورشید ماه پُر شور و شعف شعبان، هلال ماه میهمانی خدا (شهرالله) ظاهر می‌شود تا نویدی باشد میزبانی خالق هستی. تازه داشتیم با زلال مناجات شعبانیه خو می‌گرفتیم و با زمزمه‌های "إِلٰهِی إِنْ کُنْتُ غَیْرَ مُسْتَأْهِلٍ لِرَحْمَتِکَ فَأَنْتَ أَهْلٌ أَنْ تَجُودَ عَلَیَّ بِفَضْلِ سَعَتِکَ" جانمان را شست و شو می‌دادیم و آرام می‌شدیم که به ناگاه متوجه روزهای پایانیِ این ماه عزیز شدیم؛ اما خرسندیم که اگر شعبان را پشت سر نهادیم، رمضان المبارک را پیش رو داریم و دلخوشیم به سخن حضرت رسول اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله که لحظه لحظه این ماه برای شخص روزه‌دار تسبیح خداوند و خواب او عبادت و دعای او در اوقات نماز، مستجاب می‌شود. اکنون با یک دنیا امید، زمزمه‌ی "اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضی مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِیَ مِنْهُ" سر می‌دهیم و خود را مهیای با میهمانی خداوند می‌نمائیم. در این روزهای پایانی ماه شعبان، به سراغ حجت الاسلام سید عبدالله بحرینی، کارشناس مسائل تربیتی و پژوهشگر صحیفه سجادیه رفتیم و از او پیرامون آداب ورود به ماه بندگی خدا، پرسیدیم. گفتگوی خبرگزاری شبستان با این پژوهشگر دینی را اینجا بخوانید.

در روزهای پایانیِ ماه شعبان هستیم، لطفا در خصوص فضیلت ماه مبارک رمضان برای ما بفرمائید.

در حقیقت ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی و حضور در جمع ملکوتیان است؛ این میهمانی، آمادگی و ظرفیت‌سازی لازم دارد؛ زیرا ماه، ماه پاکی و پالایش روح است. قدرت و ظرف زمانی این ماه بسیار فراتر و برتر از دیگر ماه‌هاست؛ در حقیقت ماه مبارک رمضان، ظرف نزول قرآن کریم است.

لطفا بفرمائید بایدهای آمادگی برای ورود به ماه مبارک رمضان چیست؟ ️

چه خوب است که بایدهای ورود به ماه خدا را از زبان امام سجاد علیه‌السلام مطرح کنیم، حضرت به جهت اهمیت این میهمانی الهی، در دعای ورود به ماه مبارک، به فضائل، شناخت و آداب این ماه اشاره می کنند. موضوعاتی مثل: حمد و شکر الهی در ورود به این میهمانی، پرهیز از خوردن و آشامیدن در حال روزه یا قرار داده شدن یک شب ویژه که برتر از هزار ماه است، نشان از عظمت و فضائل این مهمانی است. یکی از این بایدها ‌که باید قبل از شروع ماه و هم در ایام ماه مبارک به آن توجه کنیم، کیفیت بخشیدن به اعمال خودمان است که یکی از راه‌های رسیدن به آن، معرفت و شناخت لازم است. در حقیقت امام سجاد علیه‌السلام از خداوند، درخواست شناخت برتری این ماه و بزرگداشت حُرمتش را دارند.

آیا در خصوص اهمیّت چگونگیِ ورود به ماه خدا، از ائمه معصومین علیهم‌السلام، سفارشاتی داریم؟ به عبارت دیگر، آداب ورود به ماه مبارک رمضان چیست؟ ️

در پاسخ به این سوال، در دعای ۴۴ صحیفه سجادیه، امام سجاد علیه‌السلام به آداب این میهمانی اشاره می‌کنند، مثلا خودداری از آنچه خداوند از آن منع کرده است، پرهیز از کارها و شنیدنی‌ها و دیدنی‌های لغو و بیهوده، انجام کارهای حرام، دوری از تغذیه‌های حرام و عمل به آنچه موجب خوشنودی خداوند است، توجه به ثواب و همین‌طور عقاب‌های الهی، از جمله آداب ورود به ماه مبارک رمضان ذکر شده است.

آیا ائمه معصومین علیهم‌السلام در حوزه ارتباط با دیگر مؤمنین و اجتماع مردم هم، توصیه‌هایی داشته‌اند یا فقط نسبت به عبادات فردی، دستورالعمل فرموده‌اند؟ ️

بله قطعا؛ اساساََ دین اسلام، اجتماعی‌ترین دین در بین ادیان ابراهیمی و غیر ابراهیمی است. غیر از توجه به واجبات الهی خصوصاََ نماز اول وقت، رعایت آداب ظاهری و باطنی نماز که جنبه‌ی فردی دارد، در حوزه‌ی اجتماعی هم اهل بیت علیهم‌السلام ورود کرده‌اند و سفارشات مهمی داشته‌اند. صله رحم و آشتی با کسانی که با ما قطع رابطه کرده‌اند و چه بسا به ما ظلم کرده‌اند، توجه و دلجویی از همسایگان، پاک کردن اموال بوسیله پرداخت خمس و زکات، دوری کردن از باطل شدن اعمال بوسیله ریا، احترام به دیگران، مراعات حال والدین، بزرگسالان، کودکان و صدها دستورالعمل دیگر، همه از آداب اجتماعی اسلام به شمار می‌رود.

سوال پایانی از شما اینکه بهترین آرزویی که می‌توانیم در ماه مبارک رمضان داشته باشیم، چه آرزویی است؟

اجازه بدهید برای پاسخ به این سوال هم، از محضر ائمه مصومین علیهم‌السلام، درس بگیریم. امام سجاد علیه‌السلام به ما یادآور می‌شوند که با تضرّع، از خداوند متعال بخواهیم لحظه به لحظه‌ی این میهمانی را در راه اطاعت و خوشنودی حضرت حق و پرهیز از غفلت و روزمرگی مراقبت کنیم تا در زمره بندگان صالح خداوند متعال قرار بگیریم. انشالله.

کد خبر 1754008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha