توسعه فعالیت‌های معاونت اماکن متبرکه آستان سیدالکریم(ع)

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) در آیین تواصی به حق خادمین این بارگاه ملکوتی به ارائه گزارش عملکرد این معاونت در سالجاری پرداخت.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)، جواد یوسفی با بیان این که معاونت اماکن متبرکه و امور زائران فعالیت های خود را با تاکید بر محوریت زائرین در دو بخش نرم افزاری و سخت افزاری برنامه‌ریزی کرده است، افزود: در بخش سخت افزاری با اتخاذ تدابیری در خصوص حرم و صحن ها سعی شده که تردد راحت تری برای زائرین و افرادی که با ویلچر تردد می‌کنند، فراهم شود.

وی افزود: این معاونت دارای ۲ اداره کل حرمهای مطهر و اداره کل صحن ها می باشد که در بخش های جانبی آن مثل اداره امور اجرایی، کارهای مربوط به خادمین افتخاری و پایش آنها انجام می شود.

یوسفی با بیان این که کارهای جدیدی در حوزه تنظیف آینه ها و لوسترها انجام شده است، افزود: برای تقویت روشنایی و نور پردازی صحن ها و شبستان ها با تاکید تولیت آستان و همکاری با شرکت های معتبر در بخش نور و آذین بندی از روش های علمی و به روز استفاده می گردد.

معاون اماکن متبرکه و امور زائران با اشاره به نظافت داخل حرم ها و صحن ها گفت: در این بخش ۳۹ پست در روزهای عادی وجود دارد که در روزهای شلوغ تا ۶۰ نقطه افزایش می یابد.

یوسفی با بیان این که در بخش مفروش سازی حرم حدود ۱۰۰۰ خادم مشغول به فعالیت هستند، افزود: این قسمت از بخش های موفق معاونت اماکن متبرکه و امور زائران است که با کمترین هزینه، به بهترین نحو ممکن کار را در اداره کل صحن ها انجام می دهند.

وی افزود: در بخش مفروش سازی حرم در سالجاری حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار متر مربع مفروش سازی انجام شده که طی آن مفروش سازی نماز عید فطر نیز توسط این خادمین صورت پذیرفت.

یوسفی گفت: با توجه به فرسودگی برخی از فرش های حرم با عنایت تولیت آستان مقدس و معاونت توسعه، مدیریت و منابع آستان مقدس ۱۰۰۰ تخته فرش جدید از کارگاه فرش مشهد تهیه شده که در مراسمی از این فرش ها رونمایی و استفاده خواهد شد.

معاون اماکن متبرکه و امور زائران با اشاره به وسعت ۳۸ هزار متر مربعی حرم، گفت: این مساحت باید مرتبا نظافت شود و در این بخش با استفاده از دستگاه های تمیز کننده، در مصرف آب و مواد شوینده صرفه جویی شده و همچنین از نیروی کار کمتری نیز استفاده می شود.

یوسفی با بیان این که تنها در تابستان سال گذشته ۱۰ میلیون لیوان یکبار مصرف، استفاده شده است، افزود: همچنین در طول سالجاری ۱۳۰ تن زباله جمع آوری شده که سعی شده در بازیافت آن مصالح آستان نیز در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به تغییر نام دایره ارشاد به راهنمای زائر گفت: خادمین در این بخش باید به روش های موثر راهنمایی و ارشاد زائرین آگاهی داشته باشند و با راهنمایی اساتید اخلاق، روش های برخورد و ارشاد آنها به روز رسانی می شود.

کد خبر 1754131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha