بازگشایی سه مسجد مهم تاریخی کوزوو به مناسبت ماه مبارک رمضان

رمضان امسال کوزوو با بازگشایی سه مسجد قدیمی پس از بازسازی رنگ و بوی دیگر برای مسلمانان این سرزمین به همراه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از مسلمون حول العالم، مسلمانان کوزوو امسال با بازگشایی سه مسجد مهم باستانی پس از اتمام مرمت و بازسازی توسط اداره اوقاف ترکیه به استقبال رمضان ۲۰۲۴ رفتند.

 این سه مسجد قدیمی شامل مسجد قدیمی « پیرینازیت »، مسجد جامع «علاء الدین» در محله قدیمی پریشتینا و مسجد جامع «محمود پاشا» در شهرتاریخی جاکوویسا در جنوب شرقی کوزوو است.

مساجد تاریخی در طول اشغال کوزوو توسط صرب‌ها که نزدیک به ۸۶ سال از سال ۱۹۱۳ تا ۱۹۹ ادامه داشت، مورد بی توجهی قرار گرفتند.

در دوره پس از آزادی کوزوو از اشغال صرب‌ها، شاهد نهضت اسلامی گسترده و بی سابقه‌ای به ویژه در زمینه جمع آوری و احیای میراث اسلامی آلبانی قدیم بودیم. به طوری که مساجد قدیمی که در نتیجه اهمال کاری عمدی خسارت دیده بودند، بازسازی شدند.

در این گزارش به بررسی کوتاهی از این سه مسجد قدیمی می پردازیم.

بازگشایی سه مسجد مهم تاریخی کوزوو به مناسبت ماه مبارک رمضان

مسجد پیرینازیت یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین مساجد قدیمی در پریشتینا پایتخت کوزوو است. این مسجد در خیابان اسماعیل دوموشی در محله ولوشا در شرق شهر پریشتینا قرار دارد. تاریخ دقیق ساخت این مسجد مشخص نیست. اما اعتقاد براین است که در دوران عثمانی در قرن شانزدهم ساخته شده است.

از سال ۱۹۶۷، این مسجد جامع مانند سایر بناهای مهم تاریخی به عنوان یک بنای تاریخی ثبت شده و تحت حمایت دولت قرار گرفته است. باتوجه به قدمت ساخت این مسجد، در طول سال‌ها بارها مورد بازسازی قرار گرفت.

عملیات بازسازی آخر در سال ۲۰۲۰ میلادی آغاز شد و در ابتدای سال ۲۰۲۴ به پایان رسید.

این مسجد برای نخستین بار پس از پایان بازسازی، درهای خود را روز جمعه ۱۸ اسفند  به روی نمازگزاران باز کرد.

در مجاورت این مسجد، یک مدرسه اسلامی با همین نام وجود دارد که بسیاری از علمای کوزوو فارغ التحصیل آن هستند. آخرین فارغ التحصیل این مدرسه، اولین کسی بود که قرآن کریم را به زبان آلبانیایی تفسیر کرد. این عالم مشهور «شریف احمدی» است.

بازگشایی سه مسجد مهم تاریخی کوزوو به مناسبت ماه مبارک رمضان

ساخت مسجد قدیمی علاء الدین در نیمه اول قرن شانزدهم میلادی انجام شد. این مسجد در میدان مجموعه ساختمان‌های ریاست مشیخه الاسلامیه در کوزوو در قدیمی‌ترین محله پریشتینا یعنی ولوشا قرار دارد. این محله پیش از این به نام این مسجد یعنی محله علاء الدین نامیده می شد. این مسجد به نام شاهزاده عرب است که پس از حضورش در کوزوو آن را بنا کرد.

با توجه به تاریخ ساخت این مسجد، در طول سال‌ها بارها مرمت شده است. اولین بار در سال ۱۹۸۷ ، دومین بار در سال ۱۹۹۷ بازسازی شد. پس از جنگ اخیر عملیات مرمت و بازسازی در سال ۲۰۲۰ میلادی انجام گرفت که چهار سال به طول انجامید. افتتاح این مسجد نیز روز جمعه گذشته ۱۸ اسفند به مناسبت ماه رمضان انجام شد.

بازگشایی سه مسجد مهم تاریخی کوزوو به مناسبت ماه مبارک رمضان

مسجد جامع محمود پاشا، دومین مسجد مهم قدیمی در شهر جاکوویسا در جنوب غربی کوزوو متعلق به دوره عثمانی است که از زمان تاسیس آن نزدیک به پنج قرن می گذرد. شهر جاکوویسا یک منطقه تاریخی با ساختار معماری عثمانی به شمار می‌آید.

مسجد محمود پاشا در قرن هفدهم میلادی ساخته شد. این مسجد بارها مرمت شد. اخیرا نیز اوقاف ترکیه با همکاری مشیخه اسلامیه این مسجد را بازسازی کرد. روز جمعه ۱۸ اسفند برای استقبال از ماه مبارک رمضان بازگشایی شد و درهای آن به روی نمازگزاران باز شد.

 مشیخة اسلامیة در ایالت کوزوو یک نهاد مذهبی مستقل از لحاظ اداری و مالی است و هیچ گونه مبالغ مالی از دولت کوزوو دریافت نمی کند، زیرا قانون اساسی کشور سکولار است و دولت در پروژه های مذهبی دخالت نمی کند.

مشیخة اسلامیة در کوزوو کلیه هزینه های مالی پروژه های تبلیغی، آموزشی و خیریه ای را که بر آن نظارت دارد و همچنین پروژه های ساخت و بازسازی مساجد را از طریق همکاری با مؤسسات خیریه عربی و همچنین از طریق کمک های مالی مردم کوزوو در داخل و خارج کشور تامین می کند.

کد خبر 1754360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha