شهر«برات» آلبانی، نمونه‌ای نادر از شهری به سبک اسلامی در قلب اروپا

شهر «برات» یکی از شهرهای مهم و دینی در آلبانی به شمار می آید که یونسکو آن را به عنوان نمونه نادری از شهری به سبک اسلامی و الگوی بی نظیری از همزیستی بین پیروان ادیان آسمانی ثبت کرده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، آلبانی کشوری اروپایی در جنوب شرقی قاره آفریقا و کوچک‌ترین کشور منطقه بالکان است که از نظر جغرافیایی اهمیت مهمی دارد، در این کشور به پایتختی تیرانا ۷۰ درصد مسلمان زندگی می کند.

یکی از شهرهای مهم و دینی آلبانی برات است که در شمال جنوبی آلبانی قرار دارد. این شهر مرکز متمایز و منحصر به فرد برای میراث مادی و معنوی بشریت در بهترین شکل آن به شمار می آید.

تاریخ طولانی دو هزار و ۴۰۰ ساله این شهر دوره‌های زمانی متوالی از آثار و بناهای مهمی را برجا گذاشته است که منعکس کننده پیشرفت هنر معماری با ویژگی‌های متنوعش است. این آثار از دوران ایلیاتی‌ها(اجداد آلبانیایی‌ها) در چهار قرن قبل از میلاد شروع شده و از دوران بیزانس با ویژگی ارتدکس آن می گذرد و به دوران اسلامی ختم می شود.

شهر«برات» آلبانی، نمونه‌ای نادر از شهری به سبک اسلامی در قلب اروپا

 این دوره های طولانی و متوالی، میراث مادی بزرگ و متنوعی را در کنار میراث ناملموس منحصر به فرد و متمایز معنوی خلق کرده است که با آداب و سنن ماندگار در بین ساکنان این منطقه نشان داده شده است که نشانه همزیستی مثبت و مسالمت آمیز بین اعضای جوامع مذهبی شهر است و سهم بسزایی در حفظ این میراث تاریخی شگفت انگیز و بی نظیر داشته و تا به امروز از بین نرفته است.

آن دوران طولانی و بناها و آثار تاریخی آن، دولت آلبانی را در سال ۱۹۶۱ بر آن داشت تا برات را «شهر موزه» تحت حفاظت دولت اعلام کند، همچنین  در سال ۲۰۰۸ به عنوان نمونه نادری از شهری به سبک اسلامی و الگوی بی نظیری از همزیستی بین پیروان ادیان آسمانی به فهرست میراث فرهنگی یونسکو  اضافه شد.

وجود یک قلعه تاریخی باعث تمایز این شهر شده است. قسمت اصلی این قلعه در قرن سیزدهم ساخته شده است، اما پایه های قدیمی آن به قرن چهارم قبل از میلاد باز می گردد.

 منطقه قلعه شامل ویرانه‌های یک کاخ قدیمی به همراه کلیساهای بیزانسی متعدد است که قدمت بیشتر آنها به قرن سیزدهم باز می گردد و تعدادی از آنها دارای نقاشی های دیواری و شمایل‌های ارزشمندی هستند.

شهر«برات» آلبانی، نمونه‌ای نادر از شهری به سبک اسلامی در قلب اروپا

این قلعه همچنین شامل ویرانه‌های دو مسجد قدیمی تخریب شده است که ساخت این مسجد مدت کوتاهی پس ازورود عثمانی ها به برات در سال ۱۴۱۷ میلادی انجام شد ، این مسجد، مسجد سرخ است؛ به گفته مورخان اولین مسجد ساخته شده در آلبانی و یکی از قدیمی‌ترین مساجد این کشور به شمار می‌آید. کاوشگران معتقدند که این مسجد در زمان بایزید  دوم ساخته شده است و نام اصلی آن مسجد الحاکم و مسجد الفتح است.

ابعاد اصلی این مسجد ۹.۱ در ۹.۹ متر است این مسجد  با آجر قرمز و سنگ آهک و با سقف چوبی ساخته شده است.  مناره آن در سمت چپ ورودی قرار دارد. در داخل آن یک پلکان دایره ای کوچک وجود دارد که امکان دسترسی به بالا را فراهم می کند و از طریق آن می توان قلعه و شهر را با زاویه ۳۶۰ درجه مشاهده کرد.

اما دومین مسجد، «مسجد سفید» است که بعدها پس از تسلط عثمانی ها بر قلعه شهر ساخته شد. از این مسجد تنها پایه‌های مناره که نزدیک به دو متر است، و دیوارهای آن به ارتفاع تقریبا یک متر باقی مانده است. این مسجد با سنگ آهک سفید ساخته شده است.

کد خبر 1762817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha