ممنوعیت داشتن کلاه «کیپا» و خروج زودهنگام هیئت مذهبی آمریکا از عربستان

ممانعت مقامات عربستان از استفاده کلاه مخصوص یهودیان«کیپا» برای رئیس کمیته آزادی مذهبی آمریکا باعث شد تا هیئت این کمیته خاک عربستان را ترک کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از خلیج اونلاین، در پس مخالفت مقامات عربستان با ماندن «خاخام آبراهام کوپر» رئیس کمیته آزادی مذهبی بین المللی(USCIRF) ایالات متحده آمریکا در پایگاه میراث جهانی «الدرعیه» در حالی که کیپا، کلاه مخصوص یهودیان به سر داشت، اعضای این کمیته سفر رسمی خود به عربستان را متوقف کردند و به آمریکا بازگشتند.

این کمیته در بیانیه‌ای اعلام کرد: مقامات عربستان از هیئت آمریکایی خواسته‌اند تا محوطه الدرعیه را که در فهرست میراث جهانی یونسکو در ریاض ثبت شده است، به دلیل امتناع رئیس کمیته از برداشتن «کیپا» از سرش ترک کنند.

براساس بیانیه کمیته آمریکایی، این بازدید بر اساس دعوت نامه ای انجام شد که کوپر برای بازدید از این پایگاه در پنجم مارس دریافت کرد. این بازدید به عنوان بخشی از سفر رسمی به عربستان که در ۳ مارس آغاز شد، بود.

در این بیانیه آمده است: مقامات عربستان از کوپر، خاخام یهودی ارتدوکس خواستند باوجود موافقت وزارت امور خارجه عربستان برای بازدید از این مکان، کیپا را بردارد

براساس این بیانیه، مسئولان این پایگاه هیئت آمریکایی را به خارج از ساختمان همراهی کردند، پس از اینکه کوپر اعلام کرد که او به دنبال هیچ گونه درگیری یا تحریک نیست، اما به عنوان یک یهودی نمی تواند به درخواست برای برداشتن کلاه سر خود عمل کند.

 تاکنون هیچ اظهارنظری از طرف عربستان درباره بیانیه کمیته آمریکایی آزادی مذهبی ارائه نشده است، این در حالی است که اجازه دادن به رئیس این کمیته برای پوشیدن لباس هایی که نماد دین یهود است، انتقاداتی را درپی داشت.

کد خبر 1754510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha