فعالیت‌های موسسه عالی فقه و علوم اسلامی/ پاسخگویی به نیازهای فقهی نظام

حجت الاسلام والمسلمین همتیان گفت: موسسه عالی فقه و علوم اسلامی با هدف تربیت فقیهان متخصص برای پاسخگویی به نیازهای فقهی نظام تاسیس شده است تا با تولید علم و نظریه در زمینه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... به نظام اسلامی کمک کند.

حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر همتیان در گفتگو با خبرگزاری شبستان در استان قم، با اشاره به هدف از تاسیس مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی گفت: این موسسه با هدف تربیت فقیهان متخصص برای پاسخگویی به نیازهای فقهی نظام تاسیس شده است تا با تولید علم و نظریه در زمینه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... به نظام اسلامی کمک کند.

اهداف موسسه

وی کمک به ارتقاء توانمندی حوزه‌های علمیه در امر اجتهاد فقهی، با هدف تولید علم و نظریه در عرصه فقه های تخصصی، با رویکرد مطالعات و آموزش های جامع و فرا رشته‌ای، و با استفاده از دستاوردهای رشته‌های علمی مرتبط،  ایجاد مرجع علمی توانا برای پاسخ‌گویی به مسائل مهم فقهی و دینی مورد ابتلای جامعه، نظام اسلامی و نهادهای قانون‌گذاری اجرایی و قضایی و انجام پژوهش‌های کاربردی به ویژه در عرصه فقه های تخصصی و مسائل مستحدث و نوپدید آن را از دیگر اهداف تاسیس این موسسه عنوان کرد.

همتیان با بیان اینکه نظام ما یک نظام اسلامی است و نظام اسلامی نیز نیازمند فرهنگ اسلامی، اقتصاد اسلامی، و ... است گفت: مقام معظم رهبری در جمع اساتید و طلاب موسسه عالی فقه و علوم اسلامی فرمودند: «یک طرف قضیّه‌ یک نظام اسلامی است که اقتصاد هست، حکومت هست، فرهنگ هست، دانش روز هست، فنّاوری‌های جدید عالَم هست، ارتباطات گوناگون اجتماعی هست، سبک زندگی هست؛ دائم تفکّرات و نظرهای جدیدی که در زندگی اثر میگذارند، دارد در دنیا به وجود می‌آید و صادر میشود؛ اینها هست. ما یک نظامی داریم با این پدیده‌ها و با این حوادثی که پیرامونش و در درونش وجود دارد؛ این نظام باید اداره بشود با اسلام، با فکر اسلامی. فکر اسلامی در جنبه‌ی عملی، همان فقه اسلام است؛ آنچه زندگی را اداره می کند، عملاً فقه ما است؛ بنابراین فعلاً آنچه می تواند جامعه را اداره کند، فقه ما است؛»

مدیر مدرسه خارج عمومی موسسه عالی موسسه عالی فقه و علوم اسلامی با بیان اینکه پاسخگویی فقهی به نیازهای نظام هدف این موسسه است ادامه داد: در همین راستا این موسسه تاسیس شد تا افراد حوزوی مستعد در یک رشته فقهی خاص تحصیل نمایند؛ به عنوان مثال در رشته اقتصاد فضلای حوزوی تحصیل نمایند تا  بتواند پاسخگوی نیازهای فقهی نظام در حوزه اقتصاد باشند.

مراحل تحصیل در موسسه عالی فقه و علوم اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین همتیان با اشاره به مراحل تحصیل در موسسه عالی فقه و علوم اسلامی گفت: طلاب بعد از گذراندن ۴سال سطح عالی، وارد مدرسه سطح خارج عمومی می شوند و بعد از ۴ سال تحصیل در مدرسه خارج عمومی وارد مدرسه خارج تخصصی شده و یک رشته فقهی را برای تحصیل در این مدرسه انتخاب و تحصیل می کنند.

مدیر مدرسه خارج عمومی موسسه عالی موسسه عالی فقه و علوم اسلامی تصریح کرد: در مدرسه خارج تخصصی  طلبه آموزش های آکادمیک و دانشگاهی رشته انتخابی خود را می بیند از باب نمونه طلاب رشته فقه اقتصاد دروس ریاضیات، آمار،  اقتصاد خرد و کلان و ... را نیز تحصیل می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان ادامه داد: بعد از مدرسه خارج تخصصی طلبه وارد مرکز پژوهشی می شود و تحت نظر اساتید به پژوهش در خصوص مسایل مورد نیاز نظام متناسب با رشته تحصیلی خود می پردازند.  

وی با بیان اینکه در حال حاضر در مدرسه سطح عالی موسسه ۷۴ طلبه مشغول تحصیل هستند گفت: در مدرسه خارج عمومی موسسه نیز ۷۰طلبه در حال تحصیل هستند.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان ادامه داد: در مدرسه خارج تخصصی موسسه  نیز ۵۳طلبه در حال تحصیل هستند و در مرکز پژوهشی موسسه نیز ۱۳ طلبه مشغول پژوهش هستند.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۵ پذیرش موسسه آغاز شده است گفت: در حال حاضر رشته های فقه اقتصاد، فقه جزا، فقه خانواده، فقه معاملات، فقه سیاست، فقه تربیت و فقه قضا در موسسه برقرار است و ان شاالله رشته های مورد نیاز دیگر نیز به مرور ایجاد می شود.

پذیرش موسسه عالی فقه و علوم اسلامی در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴

مدیر مدرسه خارج عمومی  موسسه عالی فقه و علوم اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به  پذیرش موسسه عالی فقه و علوم اسلامی در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ اشاره کرد و گفت: ثبت نام از ۱۶ اسفند آغاز شده و تا ۱۰ اردیبهشت سال آینده ادامه دارد.

وی ادامه داد: در مقطع خارج تخصصی در پنج رشته فقه اقتصاد، فقه تربیت، فقه جزا، فقه زن و خانواده و فقه سیاست پذیرش خواهیم داشت و در مقطع خارج عمومی برای سالهای اول و دوم خارج و در مقطع سطح عالی از پایه ۷ تا ۱۰ ثبت نام انجام می شود.

کد خبر 1754607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha