رسم و رسوم جنوبی‌ترین نقطه فارس در ماه رمضان

مردم شهر لامرد به رسم پیشینیان خود رسم و رسومات خاصی برای ایام ماه مبارک رمضان دارند که برخی از آنها همچنان پابرجا مانده است.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ محمود صابری زاده| ماه مبارک رمضان از مهمترین ماههای خداست، رمضان نهمین ماه در تقویم اسلامی است و مسلمانان این ماه را ماه روزه داری نماز، مراقبه و حضور در جمع مؤمنان می‌دانند.

باید گفت همه مسلمانان معتقدند قرآن کریم در این ماه بر پیامبر مهربانی ها نازل شده‌ است و در قرآن، مستقیماً به کسانی که ایمان آورده‌اند دستور داده شده که در این ماه روزه بگیرند.

رمضان با رمز و رازی که دارد همواره در نقاط مختلف کشور دارای آداب ورسوم خاصی است و مردم هر منطقه تلاش دارند با بهره گیری از این آداب و رسوم این ماه خداوند را عزیز بدارند و شاکر باشند.

این آداب و رسوم از سالیان سال در شهرستان لامرد نسل اندر نسل باقی مانده است گرچه برخی از این آداب و رسوم به دلیل تکنولوژی و فضای حاکم بر جامعه تغییر شکل یافته است.

پیشواز

 در لامرد بسیاری از مردم چند روز مانده به ماه مبارک رمضان روزه می گیرند و به پیشواز این ماه مبارک می روند و خیل عظیمی از مومنین نیز از دیرباز این روزه را در ایام خاصی در ماه های مبارک رجب و شعبان نیز انجام می‌شده است.

 مردم لامرد برای استقبال از ماه مبارک رمضان به نظافت منزل و مساجد محله و شهر می پردازند و زنان خانه دار با تهیه آش، حلیم، شله زرد و نان سرو ...  و شیرینی هایی همانند زولبیا، بامیا، رَنگینک و… به استقبال این ماه مبارک می رفتند. 

رویت هلال ماه

رویت هلال نشانه شروع ماه مبارک رمضان و ادای تکالیف است که برای دیدن هلال ماه مردم با رفتن به پشت بام ها و جاهای بلند مثل تپه ها(تمب ها) سعی در دیدن هلال می کردند.

 رویت هلال توسط دو نفر بالغ و عادل صورت می گرفت و بعد از رویت هلال ماه رمضان بلافاصله در مسجد با صدای بلند به اطلاع مردم می رساندند و چاوشی هم به صدا در می آمد. 
 

رسم و رسوم جنوبی‌ترین نقطه فارس در ماه رمضان


بیدار شدن در وقت سحر و افطار

در گذشته که از موبایل، ساعت و وسایل تکنولوژی اصلا خبری نبود تشخیص وقت سحر از روی تجربه شخصی و از روی حرکت ماه و ستارگان صورت می گرفت و در صورت ابری بودن هوا با بانگ خروس مردم این منطقه از خواب بیدار می شدند و بعضی از افراد هم با شب زنده داری و مناجات مردم را خبر می کردند، بیدار کردن همسایگان با رفتن به درب منازل به هنگام سحر نیز در منطقه لامرد از مرسومات بود. 

برای اطلاع از فرا رسیدن وقت افطار روش های مختلفی وجود داشت به دلیل نبود ساعت و رادیو و تلویزیون امام مسجد هر محله ای به همراه جمعیتی از مردم که جلو مسجد جمع می شدند با نگاه کردن به غروب آفتاب و سرخی بعد از غروب و کمی بعد از آن زمان افطار را تشخیص می دادند و موذن ضمن مراجعه به بالای پشت بام اذان می گفت. 

افطاری

در این منطقه روزه داران، روزه خود را با خواندن دعای افطار و به یاد شهیدان کربلا با خرما و شیر و یا با آب گرم باز می کردند و بعضی از افراد نیز که متمکن بودند ضمن بردن غذا برای فقیران از بزرگان محل در خانه استقبال و مهمانی ترتیب می دادند و بعضی خانواده ها هم مواد خوراکی را به مسجد می آوردند و در بین روزه داران توزیع می کردند. 

برنامه های مساجد

مسلمانان روزه دار در این ماه سعی می کنند که نماز های یومیه خود را در مسجد و به جماعت بخوانند به همین دلیل مساجد مملو از نمازگزاران بوده است.

معمولا در بین نماز ظهر و عصر یا قبل از اذان مغرب یا در شب بعد از افطار، روحانیون برجسته شهر یا طلبه هایی که از حوزه های علمیه قم یا شیراز یا مشهد به لامرد می آمدند برای مردم مسائل شرعی و سخنرانی را می کردند. 

قرائت قرآن هم بعد از نماز صبح، بعد از نماز ظهر و عصر و شب ها در مساجد و بعضی از اماکن مذهبی همچون حسینیه ها و بعضی منازل به همراه دعای افتتاح در شب صورت می گرفت و هر روز یک جزء قرآن تلاوت می شد. 

صله رحم

صله رحم به جای آوردن و عیادت از بیماران نیز یکی از کارهای شایسته و پسندیده ای بود که در بین مردم لامرد مرسوم بود.

روزه کله گُنجشکی

این نوع روزه(نصف روز) دختر خانم ها و آقاپسر های نونهال و نوجوان که به سن بلوغ نرسیده بودند با تشویق والدین و پدربزرگ و مادربزرگ ها انجام می شد به طوریکه که بعد از سحری تا قبل از اذان ظهر از خوردن و آشامیدن و اعمالی که روزه را باطل می کرد پرهیز می کردند.

هدف از روزه گرفتن کله گنجشکی، ترویج روزه داری و تمرینی برای نوجوانان که به سن تکلیف نرسیده بودند بود که سال های بعد روزه را کامل بگیرند.

کد خبر 1754828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha