وزیر کشور: شهرداری‌ها باید هنجارهای مثبت را درشهرها گسترش دهند

وزیر کشور گفت: اینکه انسان‌ها صرفا کنار هم باشند کافی نیست بلکه باید روح و فرهنگ جمعی و هنجارهای مثبت در جامعه حاکم باشد؛ بنابراین شهردار یک مسئولیت فرهنگی هویتی و وظیفه مهمی به عهده دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، احمد وحیدی در آیین سپاس از برگزیدگان نخستین دوره شهردار برتر خراسان رضوی که شامگاه پنجشنبه(۲۴ اسفندماه) در مشهد برگزار شد، ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان بیان کرد: اینکه چرا باید شهردار برتر انتخاب شود وچه اهمیتی دارد مربوط به اهمیت کاری است که در شهرها صورت می‌گیرد.شهردار یک مسئولیت فرهنگی-هویتی را بر عهده دارد.

وی در خصوص هنجارهای حاکم بر شهرها اذعان کرد: شهر باید یک مجموعه‌ با هویت اصیل فرهنگی باشد، شهرهای ما هویت دارند و این هویت بسیار مهم است. شهر محل تجمع انسان‌هاست و لازم است که هنجارهای حاکم بر یک شهر باید آنچنان قوی باشد که شهرها و هویت‌شأن به رسمیت شناخته شوند.

وزیر کشور: شهرداری‌ها باید هنجارهای مثبت را درشهرها گسترش دهند


حفظ و تقویت هویت شهر بر عهده شهردار است

وزیر کشور ادامه داد: از نظر معماری، مبلمان شهری و به طور کلی چینش بخش‌های مختلف، شهر باید هویتی داشته باشد که متناسب با اصالت آن مجموعه و مردم باشد. حفظ و تقویت هویت شهر بر عهده شهردار است.

وحیدی با تاکید بر اهمیت معماری شهر توضیح داد:  رهبر معظم انقلاب اسلامی بر معماری ایرانی اسلامی تاکید کرده‌اند؛ اما کم به آن پرداختیم لذا این مورد باید بیشتر مورد توجه واقع شود.

وی در خصوص اقتصاد شهری گفت: اقتصاد شهر باید پویا باشد، نمی‌شود مجموعه ای دور هم باشند و تعریفی از اقتصاد شهری وجود نداشته باشد، این که اقتصاد شهری را چگونه طراحی کنیم حائز اهمیت است.

وزیر کشور با تاکید بر اهمیت سیما و منظر شهرها، عنوان کرد: سیما و منظر که بعضا آن را با مبلمان شهری یکسان می‌دانند، اما می‌تواند معنای وسیع تری داشته باشد که شامل ترکیبی از مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی باشد.

وحیدی ادامه داد: ترکیب مناسب این‌ مسائل با فضا می‌تواند سیما و منظر را شکل دهد. سیما و منظر صرفا چهره بصری نیست و باید عمق و محتوا داشته باشد به طوری که بیانگر مسئولیت‌های اجتماعی باشد.

وزیر کشور در ادامه گفت: اگر بنا شد در شهر برخی از سلسله مسائل را نداشته باشید یعنی شهر بدون تکدی‌گری، با کمترین آسیب‌های اجتماعی، شهر بدون کودکان کار، شهر بدون معتاد متجاهر و ...تمام آنچه که می‌تواند چهره شهر را دچار مشکل کند باید در مجموعه شهری مورد توجه واقع شود. 

وی افزود: وقتی در یک شهر سلامت اجتماعی و سرمایه اجتماعی داشته باشد، آسیب‌های اجتماعی نیز کاهش پیدا می‌کند و شهر پر نشاط است و مردم با روحیه خوب در آن کار می‌کنند، و این شهر با کمترین فشار روانی مواجه است.

وزیر کشور: شهرداری‌ها باید هنجارهای مثبت را درشهرها گسترش دهند


شهر نمونه شهری است که آسیب در آن به حداقل برسد

وحیدی با اشاره بر وظایف شهرداری اظهار کرد: کار شهرداری در حوزه های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و خدماتی تعریف شده است، شهر نمونه ترکیبی از این مسائل است. شهر نمونه شهری است که آسیب در آن به حداقل برسد.

وزیر کشور اذعان کرد: فضای غالب شهرهای ما بسیار معنوی است و این جو را باید ارج نهاد. اگر این فضاهای معنوی و مثبت بر شهر حاکم شود کار شهرداران راحت‌تر می‌شود. شهردار باید به فضای معنوی شهر توجه کند لذا شهرداری و شوراهای شهرها مسئولیت بزرگی را به عهده دارند.

آسایش معلولین را در اولویت بگذارید

وزیر کشور در خصوص معلولین توضیح داد: شهرداران باید به  معلولین توجه ویژه‌ای داشته باشند و فضا را برای آنان مهیا کنند و نباید معلولی باشد که احساس غربت کند، همچنین توجه لازم به آرامستان‌ها را نیز داشته باشید به نحوی که مورد رضایت مردم قرار گیرد.

وحیدی ادامه داد: تفکیک زباله از مبدا از شهرداران خواسته شد است، تاریخ آن رو به پایان است این تفکیک از مبدا را باید در شهرها جدی بگیرید، پسماند پدیده‌ای است که باید در کنترل قرار گیرد.

وی در پایان با اشاره به اهمیت شهرداران و مسئولیت بزرگ‌شان گفت: شهرداران پرچمداران ما در اقدامات مهم هستند. امید است با همکاری دستگاه‌ها به دستاوردهای خوبی برای بهبود هرچه بیشتر فضاهای شهری و خدمت به مردم برسیم.

پایان پیام/

کد خبر 1754865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha