روزه از اشتراکات تمام ادیان الهی/ افزایش تقوای اجتماعی در ماه رمضان

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی با اشاره به آیات قرآن به تبیین جایگاه و عظمت ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: این ماه مبارک یک فرصت است که خداوند در اختیار بندگان خود قرار داده است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی رضایی اصفهانی در گفتگو با خبرگزاری شبستان در استان قم ضمن تبریک به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان با اشاره به اهمیت و جایگاه این ماه گفت: پیامبر در مقام و منزلت این ماه می فرماید: هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیَافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ کَرَامَةِ اللَّهِ أَنْفَاسُکُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ وَ نَوْمُکُمْ فِیهِ عِبَادَةٌ وَ عَمَلُکُمْ فِیهِ مَقْبُولٌ وَ دُعَاؤُکُمْ فِیهِ مُسْتَجَابٌ فَاسْأَلُوا اللَّهَ رَبَّکُمْ بِنِیَّاتٍ صَادِقَةٍ وَ قُلُوبٍ طَاهِرَةٍ أَنْ یُوَفِّقَکُمْ لِصِیَامِهِ وَ تِلَاوَةِ کِتَابِهِ.

وی ادامه داد: پیامبراکرم می فرماید:«ماهی که در آن شما را به مهمانی خدا دعوت کرده اند و شما در آن از اهل کرامت خدا شده اید. نفس های شما در آن ثواب تسبیح و ذکر خدا دارد و خواب شما ثواب عبادت. اعمال شما در آن پذیرفته است و دعاهای شما مستجاب، پس، از پروردگار خویش با نیت های راستین و دل‌های پاک، بخواهید که توفیق روزه این ماه و تلاوت قرآن در آن را به شما عنایت فرماید.»

مدیر مجتمع عالی قرآن و حدیث جامعة المصطفی(ص) العالمیه با بیان اینکه هرآیه ای که در ماه مبارک رمضان قرائت شود ثواب یک ختم قرآن دارد تصریح کرد: این ماه فرصتی است که انسان می تواند نامه اعمال خود را پربار کند.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی با بیان اینکه در خصوص ماه مبارک رمضان در قرآن چند آیه آمده است افزود: در آیه ۱۸۳ سوره بقره مشهور به "آیه صوم" می فرماید: «یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون»؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید روزه بر شما مقرر شده است همان گونه که بر کسانی که پیش از شما(بودند) مقرر شده بود باشد که پرهیزگاری کنید.

روزه از اشتراکات تمام ادیان الهی

وی ادامه داد: بر اساس این آیه، فریضه روزه از اشتراکات تمام ادیان الهی است؛ امروز نیز در ادیان مسیحیت و یهودیت نیز بحث روزه وجود دارد هرچند که کم و کیف آن متفاوت است.

مسئول مرکز تحقیقات قرآن کریم الهدی با اشاره به اثرات روزه که در آیه ۱۸۳ سوره بقره  به آن اشاره شده است افزود: مهم ترین اثر روزه تقواست به شرطی که مانعی مثل گناه و ... در مسیر آن وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه تقوا شامل تقوای فردی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و ... می شود گفت: در قرآن 180 آیه در خصوص تقوا آمده است که دارای ابعاد مختلف است.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی با اشاره به بعد فردی روزه که باعث تقوا می شود تصریح کرد: روزه باعث سلامت جسمی و پاکی  و تعالی روح می شود و عبادات فرد روزه دار نیز ثواب دوچندانی خواهد داشت.

مدیر مجتمع عالی قرآن و حدیث جامعة المصطفی(ص) العالمیه در ادامه با اشاره به آثار اجتماعی روزه گفت: حتی اگر همه مردم هم روزه نگیرند اما اثر عمومی و اجتماعی روزه و ماه مبارک در جامعه جاری خواهد شد.

کاهش آمار جرم در ماه مبارک رمضان

وی ادامه داد: بر همین اساس است که وقتی پلیس کشورهای اسلامی آمار می دهند شاهد کاهش جرم و جنایت و تصادفات و سرقت و... هستیم چرا؟ چون تقوای اجتماعی بالا می رود که البته انتظار این است که این آمار به صفر برسد و لازمه آن این است که تقوای مردم بیشتر شود.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه قرآن به مبلغین داخل و خارج از کشور توصیه کرد: جا دارد در این ماه مبلغین در هرجایی فعالیت می کنند از خانواده تا مسجد و ادارات و ... به تفسیر قرآن بپردازند.

مدیر مجتمع عالی قرآن و حدیث جامعة المصطفی(ص) العالمیه با بیان اینکه سوره هایی که رویکرد اخلاقی و اجتماعی دارند بسیار مناسب برای تفسیر در این ماه هستند گفت: سوره هایی مقل لقمان، حجرات و جز 30 قرآن برای این ماه بسیار مناسب و کاربردی هستند.

تاکید بر بعد اجتماعی آیات عبادالرحمن

وی ادامه داد: همچنین آیات عبادالرحمن که شامل چند آیه آخر سوره فرقان، می شود و می فرماید: «وَعِبَادُ الرَّحْمَٰنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَی الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا» تا آخر سوره که دارای میاحث مناسبی در بعد اجتماعی است.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی با اشاره به آبات حکمت  که در سوره اسرا و سوره لقمان آمده است گفت: در این آیات، لقمان به فرزند خود حکمت می آموزد؛ در سوره اسرا  از آیه نهم و دهم آغاز می شود و تا آیه 39 ادامه دارد؛ از آیه نهم« إِنَّ هَٰذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ وَیُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا کَبِیرًا»  تا آیه 39.

وی ادامه داد: خداوند وقتی می خواهد عظمت ماه رمضان را بیان کند می فرماید« شَهْرِ رَمَضانَ الَّذی اَنْزَلْ فیهِ الْقُرْآنَ» ودر سوره قدر می فرماید:« إنا أنزلناه فی لیلة القدر»« لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ» همچنین در سوره دخان می فرماید: «لَیْلَةٍ مُّبَارَکَةٍ» یعنی شبی که مبارک است.

کد خبر 1755065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha