طنین اذان از مساجد تخریب شده غزه

باوجود تخریب ده‌ها مسجد در نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی، صدای اذان از مساجد ویران شده همچنان به گوش می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از القدس العربی، با وجود تخریب ده‌ها مسجد در نوار غزه توسط ارتش اشغالگر صهیونیستی، صدای اذان از مساجد ویران شده به گوش می‌رسد.

در شمال نوار غزه، مناره «مسجد عوده» به تنهایی باقی ماند، در حالی که حملات اسرائیل در جریان جنگی که از 7 اکتبر 2023 ادامه دارد، مسجد را ویران کرد.

مؤذن همچنان با «حی علی الفلاح» نمازگزاران را برای اقامه نماز دعوت می‌کنند، همانگونه که قبل از تخریب این مسجد مردم را به ادای نماز فرامی‌خواندند.

 مناره بلند با وجود تخریب

در کنار این مناره سر به فلک کشیده، ویرانی و آوار گسترده دیده می‌شود ویرانه‌های مسجدی که در گذشته پذیرای صدها نمازگزار بود و قرآن و احکام در آن آموزش داده می شد، هویداست.

در ماه رمضان، این مسجد تبدیل به خاطره ای برای نمازگزاران شده است، زیرا ساکنان شمال نوار غزه همیشه برای خلوت در ماه روزه و عبادت به آنجا می‌رفتند.

ساکنان این منطقه برای استقبال از ماه رمضان آن را تزیین می کردند، اما امسال فضا تغییر کرد و در نتیجه ویرانی این مسجد، وضعیت حزن آور و ناراحت کننده‌ای احساس شد.

قبله معتکفان در رمضان

در رمضان هرسال، این مسجد قبل از اذان مغرب میزبان صدها نمازگزار بود، جایی که برای تلاوت قرآن جمع می‌شدند و مسئولان آن برای نیازمندان افطاری می‌دادند.

شب‌ها، اهالی مسجد برای لذت بردن از درس‌های دینی و جلسات وعظ که توسط جمعی از وعاظ ارائه می‌شد، به آنجا می‌آمدند.

«مسجد عوده» که نزدیک به 50 سال پیش ساخته شد، در اردوگاه آوارگان فلسطینی جبالیا قرار دارد.

تزئین یک مسجد

در نزدیکی این مسجد، عوض الشرفا (55 ساله) فلسطینی از بمباران و ویرانی هایی که مساجد و خانه ها را هدف قرار دادند، با حزن شدید سخن می‌گوید.

الشرفا می‌گوید: ما سال‌های گذشته در ماه رمضان، مساجدی را که صدها نمازگزار و کودک در آن حضور داشتند، تزئین می کردیم و جشن می‌گرفتیم، اما به خاطر جنگ همه چیز از بین رفت.

الشرفا می گوید: اشغالگران همه جا را ویران کردند، خانه‌ها و مساجد ما را ویران کردند، فلسطینی‌ها را آواره کردند و کشتند و شادی و جشن‌های ماه رمضان را از بین بردند.

الشرفا خاطرات رمضان در سال های گذشته در داخل این مسجد را به یاد می آورد، جایی که در آن مسجد تزئین شده بود و مملو از نمازگزارانی بود که در آنجا اعتکاف می‌کردند، اما امروز به نظر می رسد همه چیز ناپدید شده است.

این مرد فلسطینی امیدوار است که جنگ پایان یابد، مساجد برگردند و بازسازی شوند تا دوباره صدای اذان به صدا درآید و مردم به زندگی در آرامش و امنیت برگردند.

با وجود تخریب، اذان بلند می شود

«مسجد المحطه» در محله التفاح شهر غزه نیز در نتیجه حملات اسرائیل به طور کامل تخریب شده است، اما صدای اذان همچنان از میان آوار به گوش می رسد.

یاسر حسونه (23 ساله) از رفتن به این مسجد در هر وقت نماز دریغ نمی‌کند و در آنجا اذان می‌گوید و بر خرابه‌های آن قرآن می‌خواند.

حسونه می گوید: با توجه به نسل کشی و بمباران و تخریب مساجد، ما هر روز به مسجد المحطه می آییم تا اذان را سردهیم.

این جوان فلسطینی می‌گوید: ما مصمم هستیم با توجه به نسل کشی اسرائیل علیه غزه، نماز را در خانه خدا برپا کنیم و اذان را از مساجد طنین انداز کنیم.

حسونه امیدوار است که جنگ اسرائیل پایان یابد، مساجد بازسازی شوند و همه مسلمانان برای ادای نماز در مسجد بازگردند.

ارقام و آمار

اسماعیل الثوابته، مدیرکل دفتر اطلاع رسانی دولت در نوار غزه، می گوید: ارتش اشغالگر در جریان جنگ  224 مسجد را به طور کامل و 290 مسجد را به طور جزئی تخریب کرد.

الثوابته افزود: این مساجد با پرتاب موشک و بمب تخریب شدند، برخی از آنها به وزن دو هزار پوند مواد منفجره بود که منجر به تخریب مستقیم و خشونت آمیز آنها شد که نشان از نفرت و جنایت اشغالگران دارد.

او می گوید: این اولین بار نیست که اشغالگران اسرائیل مساجد را هدف بمباران و تخریب قرار می دهند، اما خشونت آمیزترین آنهاست.

الثوابته می گوید: جنایت اشغالگران در هدف قرار دادن و تخریب مساجد و کلیساها، صدای اذان را از ده‌ها محله پنهان کرد و نواختن ناقوس کلیسا را ​​نیز متوقف کرد.

کد خبر 1756904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha