باید برای توسعه همکارهای علمی و فرهنگی تلاش کنیم

هوهانس هوهانیسیان در دیدار سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان در ارمنستان با اشاره به سفرهای متعدد خود به ایران و بازدید از دانشگاه‌های مختلف کشورمان، گفت: زمینه‌های همکاری علمی و فرهنگی بسیاری در این خصوص وجود دارد و باید برای توسعه آن تلاش کنیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در راستای توسعه‌ روابط علمی با دانشگاه‌های ارمنستان و تشویق و ترغیب دانشگاهیان و به ویژه دانشجویان رشته‌های ایرانشناسی و آموزش زبان فارسی، سبحانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان و محمد اسدی‌موحد، رایزن فرهنگی کشورمان از دانشگاه دولتی ایروان بازدید کردند.

در این بازدید که به دعوت رسمی رئیس دانشگاه ایروان انجام شد، میهمانان ایرانی ابتدا در محل کرسی ایرانشناسی دانشکده شرق شناسی این دانشگاه حضور یافته و مورد استقبال گرم اساتید و دانشجویان این دانشکده قرار گرفتند.

وسکانیان، رئیس کرسی ایرانشناسی دانشکده شرق شناسی دانشگاه دولتی ایروان ضمن تبریک سال نو از حضور سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان در ارمنستان، تقدیر و تشکر کرد.

سپس، برنامه هنری که توسط دانشجویان زبان فارسی این دانشگاه درباره نوروز و تاریخ ایران تهیه شده بود، اجرا شد و سفره هفت سین ایرانی مورد بازدید میهمانان ایرانی قرار گرفت. حضور پروفسور ملکیان، استاد برجسته ایرانشناسی و زبان فارسی این دانشگاه از جلوه‌های زیبای این برنامه بود.

روابط ایران و ارمنستان مبتنی بر پیوندهای عمیق دو ملت است

ادامه این دیدار، گفت‌وگو با روبن ملکیان، رئیس دانشکده شرق شناسی بود. وی ضمن تقدیر و تشکر از سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان، گفت: رابطه بین دو ملت و دو دولت ایران و ارمنستان تنها رابطه دیپلماتیک نیست، بلکه فراتر از آن است و روابط دوستانه و برادرانه عمیق بین دو کشور برقرار است.

سبحانی به بیان ویژگی‌هایی زبان فارسی، ارزش‌ها و قابلیت‌های فراوان آن پرداخت. وی گفت: این زبان تنها به عنوان یک وسیله ارتباط گیری با دیگران نیست، بلکه یک زبان تمدنی و تمدن ساز است که وارد عرصه فرهنگ، علم و هنر شده است و یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های دنیاست که در ۲۹ کشور جهان به آن سخن گفته می‌شود.

وی در ادامه برای دیدار و گفت‌وگو با دانشجویان وارد سالن فردوسی این دانشگاه شد و با ابراز خوشحالی از اینکه دانشجویان به خوبی به فارسی سخن می‌گفتند و شعر می‌خوانند، به وجد آمد و از این روز به عنوان روزی مسرت بخش یاد کرد.

سفیر کشورمان اظهار امیدواری کرد که دانشجویان با تلاش بیشتر در توسعه این زبان کوشش کنند و در یادگیری آن بکوشند.

وی همچنین قول داد که در جهت اعزام تعدادی از این دانشجویان به کشورمان برای دوره‌های دانش‌افزایی تلاش کنند.

ادامه این جلسه صمیمی با دانشجویان دانشگاه ایروان به پرسش و پاسخ درباره روابط ایران و ارمنستان و چگونگی حمایت از زبان فارسی، فارسی آموزان و توسعه این زبان تبدیل شد و از سوی میهمانان ایرانی، به سوالات دانشجویان ایرانشناس، در این زمینه پاسخ داده شد.

بیان خاطرات دانشجویان و استادان این دانشگاه از سفر اخیرشان به کشورمان به میزبانی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین و تقدیر از این برنامه، پایان بخش این قسمت از دیدار سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان از دانشگاه دولتی ایروان بود.

اعطای بورسیه به دانشجویان زبان فارسی و ایران شناسی

پس از آن، هوهانس هوهانیسیان، رئیس دانشگاه دولتی ایروان گفت: امید است این حضور، زمینه را برای توسعه روابط علمی و فرهنگی دو کشور فراهم کند. راههای بسیاری برای توسعه این روابط وجود دارد و ما در این زمینه تلاش‌های مضاعفی انجام خواهیم داد.

وی با اشاره به سفرهای متعدد خود به ایران و بازدید از دانشگاه‌های مختلف کشورمان، گفت: زمینه‌های همکاری علمی و فرهنگی بسیاری در این خصوص وجود دارد و باید برای توسعه آن تلاش کنیم.

تجهیز سالن فردوسی دانشکده شرق شناسی که بزرگترین سالن دانشکده فردوسی ایروان است از درخواست‌های رئیس دانشگاه ایروان بود.

سفیر کشورمان در ارمنستان ضمن ابراز خوشحالی از  دیدار از این دانشگاه، موضوع اعطای بورسیه به دانشجویان زبان فارسی و ایران شناسی در مقاطع کارشناسی و بالاتر را مورد تاکید قرار داد و برای اعطای بورسیه به دانشجویان رشته‌های دیگر این دانشگاه نیز اعلام آمادگی کرد.

وی همچنین از حمایت دوره‌های دانش افزایی و فرصت‌های تحصیلی خبر داد و گفت: آماده کمک در این زمینه‌ها است و کمک در تجهیز و به روزرسانی سالن فردوسی این دانشکده هستیم

کد خبر 1756952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha