کاهش ورودی پرونده‌های قضایی نیازمند کار فرهنگی است

حجت الاسلام محمدی لائینی خواستار انجام کار فرهنگی باهدف کاهش کمی و کیفی پرونده‌های قضایی شد و گفت: یک جامعه ولایی نباید ۹۰۰هزار پرونده در دستگاه قضایی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران، حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر محمدی لائینی-نماینده ولی فقیه درمازندران در نشست با رئیس کل دادگستری به همراه اعضای شورای قضایی استان، با بیان اینکه بخش مهمی از نیازهای جامعه، نیاز قضایی است، اظهارکرد: باید این خدمات بهینه و به اندازه به‌وسیله دستگاه باصلابت قضایی به مردم ارائه شود و با سرعتی عاقلانه و متناسب انجام بگیرد.

وی تاکید کرد: از تلاش برای مختومه کردن پرونده‌ها و نقش صلح و سازش و حل دعوی به‌صورت کدخدامنشی که ۴۰درصد نقش‌ها را به خود اختصاص داده جای تقدیر دارد، اگر کار با رضایت طرفین به سرانجام برسد بهتر از راضی کردن یک طرف و ناراضی کردن طرف دیگر است.

نماینده ولی فقیه درمازندران با اعلام اینکه خدای بزرگ ترازو را به‌عنوان نماد عدالت معرفی کردند، یادآور شد: این ترازو همیشه باید جلوی چشم انسان باشد، نباید ترازو را ضایع کرد، میزان را باید موزون نگهداشت و حفظ کرد، حال گاهی باتوجه به اینکه انسان معصوم نیست خدای ناخواسته سلامت قضایی زیرسوال می رود که خسارت بزرگی است.

حجت الاسلام محمدی لائینی با بیان اینکه بزرگترین ناامنی برای انسان این است که پناهگاه امن، نامعتبر و ناامن شود که ضربه روحی و روانی اجتماعی سنگینی خواهد داشت، گفت: نظارت و بازرسی ابزارهای لازمی است که باید باشد مهمتر اصل وجدان کاری است و اصل تقوا که باید به برکت ماه رمضان به‌وجود بیاید تا انسان درگیر هوای نفس نشود، ایستادن در مقابل مطامع بسیار سخت است.

نماینده ولی فقیه در مازندران عنوان کرد: اگر دستگاه قضایی را الکترونیک کنیم بخشی از آسیب‌ها قطعا از بین می‌رود، کار فرهنگی را باید تقویت کنیم که اساس کار است، اگر احیانا مواردی را مشاهده کردید که تخلفات عامدانه بود باید برخورد لازم انجام بگیرد.

وی با اشاره به ماجراهای سه چهار ماهه اخیر در رابطه با منابع طبیعی و آب منطقه ای، خاطرنشان کرد: چند جلسه ای در استانداری باهدف بررسی اقدامات انجام شده برگزار شد، منابع طبیعی سال ۱۳۴۱ و ۱۳۴۲ را مدنظر خلع ید قرار می‌دهد و دستگاه قضایی حکم صادر می کند در صورتی که شورای نگهبان مالکیت متصرفین تا قبل از سال ۱۳۶۵ را پذیرفتند و فتوا دادند اما قانون روی سال ۱۳۴۱ ایستاده که باید خودش را تطبیق دهد تا کشمکش‌های کشاورزان و مردم با قانون کاهش یابد.

حجت الاسلام محمدی لائینی ادامه داد: آب منطقه ای با محاسباتی که انجام داده بستر رودخانه‌ها را تا ۷۰۰ متر گرفته، در حالی که این همه آدم آنجا کشاورزی کردند پدرانشان هم همینطور، خودش خودش را مالک می‌کند که باید توجه شود.

وی با اشاره به وجود مسائل اختلاف‌نظرهایی در حوزه اوقاف در طول سالها، خواستار تعیین و تکلیف پرونده‌ها شد و تصریح کرد: می‌توان با نصیحت اصلاح کرد، در مجموع اگر تقوا باشد خیلی چیزها اصلاح می‌شود و اگر نباشد آخرت انسان تباه می‌شود.

حجت الاسلام محمدی لائینی گفت: انجام کار فرهنگی باهدف کاهش ورودی پرونده‌ به دستگاه قضا ضرورت دارد، یک جامعه ولایی نباید ۹۰۰هزار پرونده در دستگاه قضایی داشته باشد.

کد خبر 1757090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha