«صبر راهبردی» یا «انتقام سخت»؟

جهان به ویژه منطقه خاورمیانه پس از حمله جنگنده‌های اسرائیلی به کنسولگری ایران در دمشق در انتظار واکنش ایران هستند و سناریوهای مختلفی را مطرح می کنند، به طوری که برخی معتقدند که ایران «صبر راهبردی» را جایگزین«انتقام سخت» خواهد کرد و همین مسئله سردرگمی و نگرانی را برای اسرائیل و متحدانش به همراه دارد.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: منطقه خاورمیانه در پی حمله جنگنده‌های اسرائیلی به کنسولگری ایران در دمشق و کشته شدن هفت تن از شخصیت‌های ایران از جمله سردار «محمدرضا زاهدی» معاون عملیات سپاه قدس در سوریه و لبنان ، وارد وضعیت هشدار و نگران کننده ای نسبت به آغاز جنگ بین ایران و اسرائیل شده است.

ناظران این حمله را شدیدترین و تاثیرگذارترین حمله پس از ترور سردار «قاسم سلیمانی» در فرودگاه بغداد در اوایل سال ۲۰۲۰ دانستند.

جهان همچنان در انتظار واکنش ایران است. بسیاری از تحلیل گران تلاش کرده اند تا واکنش ایران نسبت به حادثه تحلیل کنند؛ برخی بر این باورند که جنگ گسترش خواهد یافت و کشورهای عربی و طرف‌های بین المللی وارد می شوند، ممکن است این جنگ به دلیل توانایی ایران در جلوگیری از عبور نفت از خلیج فارس و قطع کمک‌های تجارت جهانی به جنگ جهانی منجر شوند. افق فضای رسانه‌های عربی و بین‌المللی از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای با تفسیرها و تحلیل‌هایی گسترش یافته است که بیشتر آنها معتقدند که ایران پاسخ را به تعویق نمی اندازد زیرا یک شکست روانی برای ایران و متحدانش در منطقه است که تهدید به نابودی تل‌آویو و محو اسرائیل از نقشه کرده است.

کارشناسان و تحلیلگران

تحلیلگران معتقدند: باوجود تمایل شدید اسرائیل برای کشاندن ایران به جنگ مستقیم احتمال می رود، جنگ مستقیمی بین ایران و اسرائیل رخ ندهد، زیرا ایران باوجود تبلیغات رسانه ای و آگاهی نسبت به توانایی‌های نظامی و موشکی و بالستیک، از خطرات مهلک جنگ مستقیم مطلع است.

برهمین اساس، احتمال می رود که ایران از «صبر راهبردی» به جای «انتقام سخت» استفاده کند تا ازرویارویی مستقیم با اسرائیل یا آمریکا جلوگیری کند، زیرا عواقب آن را می‌داند، اگرچه به نظر می‌رسد از طریق گروه ‌های مسلح مستقر در عراق، سوریه، لبنان و یمن پاسخ دهد، همچنین با ابزار جدید بر کشورهای دیگر عربی فشار بیاورد تا اهداف مورد نظر در رژیم صهیونیستی هدف قرار دهد و فشار موثر براین رژیم وارد شود.

کارشناسان و تحلیلگران نظامی معتقدند که جنگ مستقیم بین اسرائیل و ایران باعث می‌شود وضعیت منطقه از کنترل خارج شود و ایران جبهه گسترده ای از طریق ارتش و سپاه پاسداران و متحدانش در منطقه علیه منافع مهم و حساس اسرائیل در داخل و خارج از جمله میادین نفتی و تاسیسات نظامی و دیپلماتیک ایجاد خواهد کرد و اسرائیل نیز در هدف قرار دادن عمق ایران و فرماندهان کشورهای متحد با تهران تردید نخواهد کرد.

مایک ملروی، معاون سابق وزیر دفاع آمریکا در امور خاورمیانه می‌گوید: جنگ بین اسرائیل و ایران «ویرانگر و بزرگ» خواهد بود، زیرا هر دو کشور از توانایی‌های نظامی بالایی برخوردار هستند، در حالی که درگیری ها ممکن است به کشورهای دیگر منطقه نیز سرایت کند.

 ملروی که پیش از این برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) کار می کرد، می‌گوید: احتمال می رود که ایران در مرحله اول مجبور به حمله مستقیم به پایگاه‌های نظامی داخل سرزمین‌های اشغالی شود، اما اگر این حمله رهگیری شود، معنای مسدود کردن بحران فعلی است. اما اگر یک سرباز اسرائیلی کشته شود، این درگیری دشوار در سطوح بی سابقه‌ای گسترش یابد.

 ملروی می گوید: تبدیل درگیری به رویارویی مستقیم بین تهران و تل آویو سناریویی است که به طور فزاینده‌ای محتمل است، اگرچه ایران در این جنگ از ابزارهای مختلف نظامی و اطلاعاتی استفاده خواهد کرد.

مقابله ویرانگر

«محمود محی الدین» کارشناس نظامی و راهبردی می‌گوید: اگرچه احتمال رویارویی مستقیم ایران و اسرائیل در این مرحله بعید است، اما در صورت وقوع، «ویرانگر» خواهد بود.

محی الدین درباره ماهیت این جنگ بین دو طرف می‌گوید: در صورت وقوع این رویارویی، دف قرار دادن مراکز دولتی در دو طرف و تأسیسات حیاتی گسترش می یابد،  این رویایی مشروط بر این است که ایران به سرزمین‌های اشغالی از داخل ایران یا متحدانش در منطقه حمله موشکی بکند.

او افزود: حملات ایران بر منافع اسرائیل در دریا به ویژه میادین گازی و کشتی های تجاری و تأسیسات دیپلماتیک تأثیر می گذارد.

۳ سناریوی برای جنگ

«غسان محمد» تحلیلگر متخصص در امور اسرائیل معتقد است که جنگ مستقیم اسرائیل و ایران ۳ سناریو مشخص دارد.

سناریوی اول؛ جنگ محدودی که چند روز طول می کشد و طی آن حملات بین ایران و اسرائیل جریان می‌یابد و پس از مداخله طرف ها و نیروهای خارجی متوقف می شود.

سناریوی دوم؛ جنگ منطقه ای است که در آن چندین جبهه از جمله جبهه یمن، جنوب لبنان و جولان با حمایت عراق علیه اسرائیل شرکت می کنند، شاید جبهه کرانه باختری به این جنگ بپیوندد و در این صورت سناریوی«وحدت علیه اسرائیل» محقق خواهد شد.

سناریوی سوم؛ جنگ گسترده تر است که ایالات متحده به طور مستقیم در آن شرکت خواهد کرد، اگرچه این احتمال ضعیف است، زیرا واشنگتن ممکن است به حمایت نظامی و سیاسی از اسرائیل بدون دخالت مستقیم در جنگ بسنده کند.

غسان محمد می گوید: در محافل اسرائیلی سوالات زیادی در مورد جبهه ای که ایران برای حملات انتخاب می کند، از جمله جبهه لبنان یا جولان یا یمن و درباره نحوه روش پاسخگویی با پرتاب موشک دوربرد به عمق اسرائیل یا حمله به سفارتخانه‌های اسرائیل در کشورهای مجاور مانند آذربایجان یا پرتاب پهپاد انتحاری یا حمله به پایگاه دریایی ایلات وجود دارد.

محمد معتقد است که جنگ مستقیم قریب الوقوع به نظر نمی رسد،دلیل اصلی آن این است که همه طرف ها در این مرحله خواهان جنگ نیستند

جنگ سایه

ایرینا تسوکرمن، کارشناس آمریکایی متخصص در امور امنیتی و استراتژیک، می‌گوید: در حال حاضر «جنگ سایه» مستقیم بین ایران و اسرائیل برای سال ها در جریان بوده است. به طوری که اسرائیل در پشت حملات مختلف بر اهداف نظامی و اقتصادی داخل ایران و ترورها قرار داشت و ایران نیز با حمایت حماس و حزب الله این جنگ سایه را اداره می‌کرد.

در همین حال، یک مسئول ارشد کاخ سفید دراین باره گفت: آمریکا برای حمله احتمالی ایران در حالت آماده باش است.

مسئولان آمریکا با ابراز نگرانی نسبت به پاسخ ایران، اعلام کرد: هرگونه پاسخ انتقام جویانه در داخل اسرائیل خواهد بود و انتظار می رود که اهداف نظامی یا اطلاعاتی مورد هدف قرار گیرد نه غیرنظامیان.

کاخ سفید گزینه‌های مربوط به نحوه پاسخ احتمالی توسط ایران بررسی می‌کنند.

شلومو گانور، تحلیلگر سیاسی اسرائیل می‌گوید: همه احتمالات درباره سطح درگیری بین اسرائیل و ایران بررسی شده است، این احتمال نیز وجود دارد که درگیری مستقیم بین دو طرف رخ ندهد. اگرچه این احتمال ضعیف است.

اسرائیل به دلیل اینکه نسبت به شیوه ایران در پاسخ نگران و سردرگم است، ۲۸ سفارتخانه خود در کشورهای مختلف را تعطیل کرده است.

مسئله ای که درحال حاضر وجود دارد و اسرائیل و متحدانش را سردرگم کرده است، زمان پاسخ ایران به اسرائیل است؛ همین مسئله نوعی سردرگمی و استیصال و ترس را برای آنها به همراه آورده است، زیرا هر لحظه نگران واکنشی از طرف ایران هستند، به همین دلیل برخی معتقدند که ایران «صبر راهبردی» را جایگزین«انتقام سخت» کرده است.

کد خبر 1757692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha