مرمت فاز سوم امامزادگان فضل و یحیی (ع) محلات آغاز شد

محمودی از آغاز عملیات مرمتی فاز سوم امامزادگان فضل و یحیی(ع) شهرستان محلات خبر داد.

به‌گزارش خبرگزاری شبستان از استان مرکزی، حسین محمودی  امروز ۱۸ فروردین ماه ۱۴٠۳ با اعلام این خبر، گفت: فاز دوم مقاوم سازی جداره‌ها به اتمام رسیده و مرحله سوم عملیات مرمتی امام زادگان فضل و یحیی(ع) که شامل نماسازی و تکمیل تاسیسات برقی است، آغاز شده است.

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به اینکه محوطه امامزاده دارای پلانی مستطیل شکل با ابعاد ۵ در۱۷ متر است، ادامه داد:  این بقعه مبارکه از قبه، رواق و ایوان‌های آجری تشکیل می‌شود.  


وی خاطر نشان کرد: بقعه این بنا ابعادی برابر با ۱۷ در ۱۱.۵ دارد و در اطراف حیاط آن حجره‌هایی دیده می‌شود.


محمودی همچنین با اشاره به اینکه در تمام اضلاع بقعه، به جزء شاه‌نشین، دری برای ورود و خروج وجود دارد، اظهار داشت:  این درب، در قسمت شاه‌نشین محراب نصب شده، که گچبری آن از آثار نفیس و منحصر به فرد قرن پنجم تا ششم است.


 معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی ادامه داد: ضریح این امامزادگان از جنس طلا و سنگ مزار به صورت کاشی است و تاریخ بر روی آن ۱۳٠۹ وجود دارد.


این مقام مسئول گفت: محراب امامزاده یحیی به شماره ۱۳٠۶ در ۱۵ آذر ماه ۱۳۵۵ به ثبت آثار ملّی و تاریخی رسیده است.


وی خاطر نشان کرد: این بنا دارای گنبد پیازی دوپوسته گسته است و در قطر اندازه‌ای بزرگتر از ساق گنبد دارد و ارتفاع آن از عرض بیشتر است.

کد خبر 1757772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha