مخالفت صربستان با اعلام روز جهانی «بزرگداشت نسل‌کشی مسلمانان در سربرنیتسا»

پیش‌نویس قطعنامه «روز بزرگداشت نسل‌کشی مسلمانان در سربرنیتسا» به زودی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به رای گذاشته شود،اما صربستان مخالفت خود را با این مسئله اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از القدس العربی، مجمع عمومی سازمان ملل متحد به زودی در حال آماده شدن برای رای گیری در مورد پیش نویس قطعنامه‌ای است که ۱۱ ژوئیه را به عنوان روز جهانی «بزرگداشت نسل کشی مسلمانان در سربرنیتسا» در سال ۱۹۹۵ اعلام کند.

با این حال، پیش نویس قطعنامه با مخالفت شدید دولت صربستان در مورد این موضوع مواجه شده است، زیرا این منطقه با اکثریت صرب در جمهوری بوسنی و هرزگوین، در مجاورت مرز صربستان، خود را «جمهوری صربسکا» می‌نامند.

این اقدام کمتر از یک هفته پس از احیای روز نسل کشی رواندا در سال ۱۹۹۴ در مراسمی غم انگیز با شمع در سالن مجمع عمومی سازمان ملل، مورد توجه قرار گرفته است.

نیروهای صرب بوسنی در سربرنیتسا در ژوئیه ۱۹۹۵ قتل عام ۱۰ روزه ای را انجام دادند که حداقل ۸ هزار و ۳۷۲ مرد و پسر مسلمان غیرمسلح را کشتند. مکان‌های اعدام از یک انبار تا یک گودال خاکی را در بر می گرفت و در «مناطق امن» تعیین شده بین المللی انجام می شد که قرار بود توسط نیروهای حافظ صلح سازمان ملل محافظت شود.

باوجود اینکه دادگاه بین المللی مستقل نسبت به  نسل کشی در سال ۱۹۹۵ در یوگسلاوی سابق در طول جنگ بوسنی مطلع است، اما بیان دیدگاه ها در مورد طرح برخی از کشورهای عضو سازمان ملل برای بزرگداشت قربانیان از سوی صربستان مورد استقبال قرار نگرفته است و این درحالی است که در سوم و چهارم اردیبهشت ۱۴۰۳ مطابق با ۲۲ و ۲۳ آوریل  ۲۰۲۴ الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان نیز به مقر سازمان ملل خواهد آمد.

کد خبر 1759772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha